printlogo


کد خبر: 180974تاریخ: 1396/6/14 00:00
محسن رضایی:
عربستان باید از ایران عذرخواهی کند

محسن رضایی که این روزها در معیت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در عراق حضور دارد، دیروز در بغداد یک نشست خبری با حضور رسانه‌های مختلف برگزار کرد. مهم‌ترین محورهای این نشست خبری، به موضوع احتمال تغییر سیاست‌های عربستان‌سعودی در قبال منطقه و همچنین همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق اختصاص داشت. رضایی درباره عربستان گفت رژیم آل‌سعود در منطقه شکست خورده است و به همین دلیل شاید عجیب نباشد اگر سیاست‌های این رژیم در قبال تحولات منطقه دستخوش تغییراتی شود. رضایی البته تاکید کرد عربستان اگر در مسیر اصلاح قرار بگیرد باید ابتدا از ایران عذرخواهی کند. رضایی البته در گفت‌وگو با شبکه المیادین نیز یکی از شرط‌های پذیرش سیاست‌های جدید عربستان در منطقه را عذرخواهی از ایران دانسته بود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود در بغداد، درباره توطئه مسعود بارزانی برای انجام همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز گفت ایران قطعا با این موضوع مخالف است، چرا که بستر فتنه جدید و ناامنی بلندمدت در منطقه را ایجاد خواهد کرد. رضایی این را هم گفت که در صورت اصرار مشکوک بارزانی بر انجام همه‌پرسی، احتمال دارد ترکیه از شمال و دولت مرکزی عراق از جنوب اقدام به دخالت نظامی در اقلیم کردستان عراق کنند.
بازنده باید عذرخواهی کند
محسن رضایی در نشست خبری در بغداد درباره احتمال تغییر در سیاست‌های عربستان و احتمال توقف جنگ در یمن و خروج عربستان از بحرین، گفت: مقامات عربستان بعد از اجلاس ریاض و نشست با ترامپ، سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کردند و دولت سعودی اگر بخواهد رویه‌ای همراه با صداقت در ارتباط با کشورهای جهان اسلام در پیش بگیرد باید از مردم یمن، سوریه، ایران و بحرین به خاطر سوءرفتارش عذرخواهی کند و اگر عذرخواهی نکند نشان‌دهنده عدم صداقت حکمرانان این کشور در رفتارهای بعدی خواهد بود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته طبیعی است عربستان احتمالاً رفتارش را تغییر دهد، چون در سوریه شکست خورد، در یمن و بحرین به نتیجه‌ای نرسیده است، در محاصره قطر هم دستاورد مطلوبی نداشته است. طبیعی است اگر دولتی شکست بخورد سیاست‌هایش را تغییر بدهد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ با المیادین نیز همین موضع را اتخاذ کرد و درباره تغییر سیاست‌های سعودی گفت: عربستان باید از ایران، سوریه و بحرین عذرخواهی کند و اگر این اقدام را انجام ندهد خواهان بهبود روابط نیست. عربستان همچنین باید از ملت‌های یمن و قطر نیز عذرخواهی کند.
خط و نشان برای بارزانی
اما موضوع تلاش مشکوک مسعود بارزانی برای انجام همه‌پرسی استقلال کردستان عراق یکی دیگر از محورهایی بود که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری بغداد درباره آن اظهارنظر کرد تا رسانه‌های عراقی و منطقه‌ای مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره این موضوع از پایتخت عراق بشنوند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی نجباء درباره اقدام احتمالی ایران در پاسخ به اصرار برخی مسؤولان اقلیم کردستان عراق برای برگزاری رفراندوم گفت: ایران معتقد است عراق نباید تجزیه شود. اگر عراق تجزیه شود، توطئه تجزیه کشورهای اسلامی به سوریه و ترکیه هم خواهد رسید. در واقع دشمنان جهان اسلام می‌خواهند سوریه و ترکیه را هم تجزیه کنند. آغاز چنین روندی بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و امنیت و پیشرفت کل منطقه است.
وی افزود: اصرار نادرست بر برگزاری رفراندوم، یک جنگ تجزیه را به کشورهای عراق، سوریه و ترکیه تحمیل می‌کند و این جنگ تجزیه ممکن است 20 سال طول بکشد و کل منطقه را ناامن کند. همه دلسوزان امنیت و پیشرفت منطقه و حتی برخی رهبران دلسوز منطقه کردستان عراق، مخالف این رفراندوم هستند. رضایی در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی «اتجاه» درباره پیامدهای احتمالی برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان عراق گفت: ملت و دولت عراق مخالف این رفراندوم هستند. کشورهای همسایه عراق یعنی ایران، سوریه و ترکیه نیز مخالف آن هستند و حتی احتمال دارد ترکیه در اقلیم کردستان عراق، اقدام به مداخله نظامی کند. احتمال وقوع جنگ بین دولت مرکزی عراق و دست‌اندرکاران رفراندوم نیز وجود دارد. به این ترتیب مردم عراق به طور عام بویژه مردم منطقه کردستان عراق ضرر خواهند کرد.  وی افزود: این یک بازی خطرناک است که از سوی برخی رهبران منطقه کردستان با انگیزه‌های شخصی دنبال می‌شود. خیلی از رهبران کردستان عراق مخالف رفراندوم هستند و فقط برخی رهبران کرد با انگیزه‌های شخصی این پروژه را دنبال می‌کنند. رضایی در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی الغدیر درباره انگیزه و مسائل پشت‌پرده این رفراندوم نیز گفت: این رفراندوم تا همین جا نیز یک شکست بین‌المللی برای مسؤولان اقلیم کردستان عراق بوده و مخالفت سازمان ملل و کشورهای اروپایی و همسایگان عراق و عدم شرکت آنان  بزرگ‌ترین شکست برای این پروژه است. اگر این پروژه در نقطه فعلی متوقف نشود و برخی مسؤولان اقلیم کردستان عراق بر ادامه آن اصرار کنند، مشخص می‌شود 2 عامل در کار است که یکی انگیزه‌های شخصی برخی رهبران و  دیگری ترجیح منافع شخصی بر منافع اقلیم کردستان عراق و همچنین وجود برخی دست‌های مخفی پشت صحنه است.


Page Generated in 0/0110 sec