printlogo


کد خبر: 180975تاریخ: 1396/6/14 00:00
رئیس سازمان محیط‌زیست در نشست خبری:
تخصصی در مسائل زیست‌محیطی ندارم

گروه اجتماعی: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین نشست خبری خود که در محل سازمان محیط‌زیست برگزار شد با بیان اینکه تشخیص اولویت‌ها مهم‌ترین مساله پیش روی این سازمان است، گفت: بحران اصلی محیط‌زیست کشور ما مربوط به مصرف آب است.
به گزارش «وطن امروز»، کلانتری با اشاره به اینکه 4 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارند، اظهار داشت: دولت نمی‌تواند بدون توجه به این خیل فارغ‌التحصیلان بیکار برنامه‌ریزی داشته باشد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره نیروهای متخصص این سازمان تصریح کرد: در حال حاضر نیروی انسانی در حوزه هوا 20 برابر بخش آب است و در واقع موضوع آب در این سازمان جایگاهی نداشته و هیچگاه سازمان محیط‌زیست در این زمینه مدعی نبوده است.
سازمان محیط‌زیست، متخصص کافی ندارد
کلانتری در ادامه با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست از لحاظ نیروی انسانی بشدت دچار ضعف است، گفت: سازمان به متخصصان در حوزه‌های متعدد نیاز دارد. در شهریورماه سال ۹۳ ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح انتقال آب از حوضه شماره یک به شماره ۲ را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال کرد تا این سازمان نظر خود را درباره این طرح ارائه دهد. 3 سال از آن زمان گذشته ولی سازمان هنوز نتوانسته یک برگه اظهارنظر درباره این طرح به ستاد احیای دریاچه ارومیه عرضه کند، بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست، متخصص کافی ندارد.
تراریخته اهمیت چندانی برای ما ندارد
وی در پاسخ به این سوال که «چرا با ورود شما به سازمان محیط‌زیست مساله تراریخته در اولویت کاری قرار گرفته و نتایج سلامت برنج تراریخته اعلام شده است؟» با تأکید بر اینکه موضوع محصولات تراریخته اهمیت چندانی برای این سازمان ندارد، گفت: باید از وزیر بهداشت بپرسید که چرا پس از گذشت 5/3 سال بررسی، نتیجه رسمی بررسی سلامت برنج تراریخته را همزمان با ورود من به سازمان محیط‌زیست اعلام کرده است. وی درباره تولید برنج تراریخته در کشور گفت: وجبی برنج تراریخته در کشور تولید نمی‌شود، ما حتی گیاه تراریخته در کشور نداریم البته مجوز تولید پنبه تراریخته از کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی صادر شده که در حال بررسی ریسک آن هستیم البته اگر وزارت بهداشت برای تولید پنبه تراریخته مجوز ندهد، کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی هم مجوزهای لازم را صادر نمی‌کند، در نتیجه ما باید به توافق علمی کامل برسیم.
بودجه کفاف نمی‌دهد
کلانتری در ادامه این نشست مشکل اصلی سازمان محیط‌زیست کشور را نبود بودجه مناسب دانست و گفت: بودجه محیط‌زیست کشور از بودجه 2 منطقه آزاد کمتر است. این دو منطقه بیش از 2 هزار میلیارد تومان بودجه از دولت دریافت می‌کنند و بودجه سازمان عریض و طویل محیط‌زیست 600میلیارد تومان است.
تخصص کافی ندارم
معاون رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه در سازمان حفاظت محیط‌زیست هر سمت را به متخصص آن واگذار می‌کنم، گفت: من در بسیاری از حوزه‌های محیط‌زیستی تخصصی ندارم، بنابراین از افراد متخصص برای پست‌های مختلف استفاده می‌کنم. من اینجا هستم تا سازمان را به دست متخصصان مدیریت کنم، بنابراین باید توان مدیریت داشته باشم و کارها را به افراد متخصص بسپارم. سازمان حفاظت محیط‌زیست باید بتواند از نمک گرفته تا آهو و از موشک گرفته تا دوچرخه اظهارنظر کند.
مسأله ریزگردها تا 3 سال دیگر حل می‌شود
علاوه بر این رئیس سازمان محیط‌زیست درباره برنامه‌های این سازمان برای حل معضل گرد و غبار در جنوب کشور اظهارداشت: 28 منطقه در عراق و ایران آلودگی گرد و غبار دارند و منشأ گرد و غبار هستند. البته 4 منطقه آلوده ایران معادل 10 منطقه آلوده‌کننده عراق است. تالاب‌های خوزستان، اراضی کشاورزی رها شده و مناطق بیابانی از جمله مناطق تولید ریزگرد هستند که با کمک سازمان جنگل‌ها و بودجه 190 میلیارد تومانی آن سر و سامان پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: اما بخش عمده ریزگردهایی که در کشور عراق است تا به حال در تصرف داعش بوده که امکان دسترسی و حل معضل را نداشته‌ایم اما با ایجاد مرکز آموزشی در محدوده نجف و تأمین حقابه‌های زیست‌محیطی وضعیت ریزگردها تا حدود 3 سال آینده بهبود پیدا خواهد کرد.


Page Generated in 0/0065 sec