printlogo


کد خبر: 180979تاریخ: 1396/6/14 00:00
شگفتی وزیر صنعت، معدن و تجارت از آشفته‌بازار پوشاک:
بازار را مفت و مجانی به خارجی‌ها دادیم

گروه اقتصادی: هجوم پوشاک خارجی و رکود فراگیر در این حوزه سرانجام یک وزیر را به واکنش واداشت. به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت با وجود اینکه در دولت قبل معاون اجرایی رئیس‌جمهور بوده به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار تازه به بدنه دولت وارد شده است. شریعتمداری دیروز اعلام کرد بازار را مفت در اختیار خارجی‌ها قرار دادیم. این در حالی است که 6 ماه پیش رئیس مرکز پژوهش‌های انجمن پوشاک اعلام کرده بود ساعتی 6 کانتینر پوشاک از ترکیه وارد کشور می‌شود. محمدجواد صدق‌‌آمیز در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: ترکیه سالانه 5 میلیارد دلار به ایران پوشاک صادر می‌کند. وی گفته بود: وقتی درباره قاچاق صحبت می‌کنیم، عملا نمی‌توانیم آماری از داخل داشته باشیم اما آمارهای رسمی خارجی می‌تواند برآوردی از میزان پوشاکی که به کشورمان وارد می‌شود ارائه دهد. به گفته صدق‌‌آمیز، بر اساس آمار رسمی گمرک کشورمان، واردات پوشاک از همه کشورها به ایران به 70 میلیون دلار هم نمی‌رسد که حتی اگر این رقم را 100 میلیون دلار در نظر بگیریم، نسبت 100 میلیون دلار به 5 میلیارد دلاری که ترکیه به کشورمان صادرات پوشاک دارد 2 درصد است. مشاور اتحادیه صنف پوشاک افزوده بود: اگر بخواهیم اعداد واردات را قابل درک‌تر کنیم، هر یک کانتینری که از ترکیه به ایران پوشاک حمل می‌کند ارزش بارش حداکثر100 هزار دلار است،‌ با این حساب اگر ما 5 میلیارد دلار واردات داشته باشیم، یعنی 50 هزار کانتینر پوشاک در سال از ترکیه پوشاک وارد کشور می‌شود. اگر این 50 هزار دلار را تقسیم بر 365 روز سال کنیم،‌ روزانه 137 کانتینر پوشاک وارد کشور می‌شود و اگر در نظر بگیریم که 24 ساعته واردات اتفاق بیفتد، یعنی ساعتی 6 کانتینر پوشاک وارد کشور می‌شود، به عبارتی هر 10 دقیقه یک کانتینر پوشاک و این آمار نشان‌دهنده حجم وحشتناک ورود پوشاک از ترکیه است.
 شریعتمداری 6 ماه بعد
6 ماه بعد از هشدارهای انجمن پوشاک نوبت به وزیر صنعت رسید تا آمار و ارقام واردات پوشاک را وحشتناک بداند. محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی گفت: تولید و اشتغال سرلوحه برنامه‌های دولت جدید است که حوزه پوشاک از ظرفیت مناسبی برای این امر برخوردار است. وی افزود: زمانی پوشاک ایرانی در بازارهای اروپایی تبلیغ می‌شد و جایگاه مناسبی داشت. ما باید به جایگاه واقعی خود در این صنعت بازگردیم. شریعتمداری با بیان اینکه این صنعت، بازاری مستعدی دارد، گفت: پوشاک، صنعتی اشتغالزاست و با تعامل بیشتر می‌توان افزایش تولید را در این بخش محقق کرد. وی ادامه داد: بیش از ٢٠ هزار نفر در حوزه پوشاک فعال هستند و باید توجه داشت که این طرح در تعامل با آنها انجام شود و نباید به‌عنوان رقیب، شرایط را برای آنها سخت کند، چرا که آینده شغلی این قشر باید تامین شود. شریعتمداری با اشاره به قاچاق و واردات کالا بویژه منسوجات بیان کرد: بازار را مفت و مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار دادیم که بخشی به شکل قاچاق  و بخشی دیگر نیز خارج از گمرک‌ها و منافذ قانونی با رقمی بالغ بر 5/12 میلیارد دلار وارد کشور می‌شود که حجم قابل توجه آن منسوجات و پوشاک است. وزیر صنعت بیان کرد: ما یک صنعت تمرکزگرا داریم و حوزه‌های پیرامونی از شغل بی‌بهره مانده‌اند؛ ادامه این روند موجب مشکلاتی برای امنیت ملی خواهد شد. شریعتمداری با بیان اینکه نرخ بازده صنایع غالبا زیر ١٠درصد است، گفت: سرمایه در گردش ٣٦درصد و نرخ بالای تسهیلات بانکی و میل به بازارهای غیرمتشکل پولی موجب شده تولید با مشکل مواجه شود و با این وضعیت تولید محکوم به شکست است. وی در پایان گفت: تعداد محدودی از برندهای خارجی در ایران نمایندگی دارند اما حجم پوشاک خارجی بسیار زیاد است و تقریبا ٥٠ درصد آنها خارج از پرداخت حقوق ورودی به کشور وارد شده‌اند.
قاچاق کیلویی پوشاک برند خارجی به کشور
رئیس انجمن پوشاک گفت: برندهایی که به کشور وارد می‌شود کالاهای ته مانده را به صورت کیلویی وارد کرده و عرضه می‌کنند. سومبات‌ هاکوپیان، رئیس انجمن پوشاک در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه اشتغال روستاها با طرح تولید پوشاک، اظهار داشت: مشکلاتی این طرح را تهدید می‌کند که حیات آن در گرو حل این مسائل است. اگر حجم قاچاق بالا وجود دارد، پس چگونه مرزها و مبادی کنترل می‌شود؟ واردات بی‌رویه در جامعه از کجاست؟ وی با بیان اینکه کالاهای ته‌مانده کیلویی از برندهای خارجی وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: شرایط کار به گونه‌ای شده که یک پیراهن 41 هزار تومانی که 14 هزار تومان خریداری شده فقط 8 هزار تومان بابت شست‌وشو و بسته‌بندی آن هزینه می‌شود. رئیس انجمن پوشاک افزود: اخلاقاً قول می‌دهم کمتر از 3 سال طرح تولید پوشاک رونق بگیرد و به اروپا نیز صادرات داشته باشیم. این موضوع مشروط به آن است که بتوانیم جلوی قاچاق پوشاک را به کشور بگیریم. وی با انتقاد از سیاست‌های کنونی در قبال این موضوع و لباس عنوان کرد: تولیدکننده داخلی را به لحاظ طراحی محدود کرده‌ایم اما براحتی طرح‌های خارجی در بازار یافت می‌شود و کسی با آنها کاری ندارد. هاکوپیان تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای موجود تولید پوشاک با کمتر از 50 درصد ظرفیت مشغول کار هستند و امیدواریم این طرح بتواند به ایجاد اشتغال در روستاها کمک کند.


Page Generated in 0/0066 sec