printlogo


کد خبر: 181009تاریخ: 1396/6/15 00:00
پیام بریکس به جهان ساختار سازمان ملل و نظام جهانی اصلاح شود

رهبران 5 کشور عضو گروه بریکس در پایان اجلاس سالانه‌شان در شهر شیامن چین، اعلامیه‌ای مشترک درباره مهم‌ترین مسائل بین‌المللی از تروریسم و آزادی موصل گرفته تا بحران اسرائیلی- فلسطینی، فساد و تسلیحات فضایی صادر کردند.
به گزارش اسپوتنیک، رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در پایان این اجلاس 2 روزه که از یکشنبه به میزبانی چین، بزرگ‌ترین اقتصاد گروه بریکس آغاز شده بود و مقامات ارشد مصر، مکزیک، ‌تایلند، ‌گینه و تاجیکستان نیز میهمان سال 2017 آن بودند، در اطلاعیه مزبور بیش از هر چیز به بحران تروریسم در افغانستان و دخالت آمریکایی‌ها در این کشور حساسیت نشان دادند. افغانستان در حد فاصل قلمرو جغرافیایی 3 کشور مهم بریکس یعنی روسیه، چین و هند و در همسایگی متحد راهبردی آنها یعنی ایران قرار گرفته است.  سران بریکس با صدور اعلامیه‌ای قویا اقدامات تروریستی مرگبار در افغانستان را محکوم کرده و خواستار پایان فوری خشونت‌ها شدند.  آنها همچنین آزمایش بمب هیدروژنی جدید از سوی کره‌شمالی را شدیدا محکوم کرده و خواستار مذاکرات مستقیم تمام طرفین مرتبط شدند. بریکس مداخلات نظامی یکجانبه و تحریم‌های اقتصادی مغایر با قوانین بین‌المللی و هنجارهای رسمی جهانی را که عمدتا توسط آمریکایی‌ها و متحدان اروپایی‌شان صورت می‌گیرد نیز محکوم کردند.  این کشورهای نوظهور اقتصادی همچنین بر مخالفت با طرح جنجالی «حفاظت از تولیدات داخلی» که از سوی ترامپ مطرح شده  تاکید کردند و خواستار اصلاح جامع سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن شدند تا نمایندگان بیشتری از کشورهای در حال توسعه را شامل شود. میشل تمر سرپرست ریاست‌جمهوری برزیل، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور خلق چین و  جاکوب زوما رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کردند که همکاری برای ارتقای حکومتداری جهانی را به منظور تقویت نظم جهانی عادلانه و منصفانه‌تر در دستور کار قرار می‌دهند. آنها ضمنا حمایت کامل خود را از توافق جامع مشترک برای برنامه هسته‌ای ایران موسوم به برجام اعلام کردند.
 رهبران گروه بریکس سپس ضمن ستودن اراده ملت سوریه و رهبری این کشور در حل بحران سوریه، از ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه استقبال و از روند مذاکرات در این کشور حمایت کردند. آنها همچنین نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه از سوی هر طرفی هشدار دادند. بریکس همچنین به ملت و دولت عراق به دلیل پیروزی‌ها علیه داعش تبریک گفت و نسبت به وضعیت یمن همزمان با ادامه درگیری‌ها ابراز نگرانی کرد و بر از سرگیری مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل تاکید ورزید.
 


Page Generated in 0/0044 sec