printlogo


کد خبر: 181037تاریخ: 1396/6/15 00:00
درس‌های «غدیر» را در مدارس آموزش دهیم

عاطفه البرزی*: درباره واقعه تاریخی «غدیرخم» تا به امروز مطالب و موضوعات گوناگون و متعددی نقل شده و از زوایای متفاوت به ابعاد این واقعه عظیم پرداخته شده اما به نظر می‌رسد با توجه به در برگیری و اهمیت موضوع  این واقعه هنوز هم می‌توان پیام‌ها، درس‌ها و آموزه‌های آن را بررسی و واکاوی کرد و تمام پیام‌ها را در جای جای زندگی روزمره به کار گرفت. آنچه از داستان غدیر برای ما اهمیت دارد، آموزه‌های غدیر است و اینکه چه درسی بگیریم تا بتوانیم در زندگی به کار بریم و چگونه این درس‌ها و آموزه‌ها را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. بی‌شک انتقال مفاهیم و آموزه‌هایی با اهمیت مانند « غدیر خم» در سیستم آموزش‌وپرورش کشور روش‌ها، تکنیک‌ها و مهارت خاص خودش را می‌طلبد که با مباحث دیگر باید کمی متفاوت باشد، این هم به دلیل حساسیت و بزرگی موضوع مورد بحث است.  یکی از این آموزه‌های اصلی واقعه «غدیر خم» گزینش بهترین‌ها برای تصدی هر امری است، در طول تاریخ هر جا افراد نالایق بر افراد با فضیلت مقدم شده‌اند، آن جامعه به هلاکت فکری، اخلاقی و عقیدتی مبتلا شده یا به واسطه فقر بسیاری از دنیا رفته‌اند، چرا که اگر ثروت و قدرت به عدالت توزیع شده بود، شاهد چنین حوادثی نبودند. در «غدیر خم» هم پیامبر اسلام(ص) به بهترین شکل ممکن و شایسته‌ترین انتخاب حضرت علی(ع) را برای تصدی امور خلافت پس از حیات خود انتخاب
کردند.  یکی دیگر از آموزه‌های مهم «غدیرخم» انتقال مفهوم گزینش بهترین‌ها برای هر موضوعی است که می‌توان پروسه انتقال این مفهوم را با طرح یک پرسش برای دانش‌آموز مطرح کرد. این پرسش می‌تواند این باشد: «اگر بخواهید در کلاس خود و بین خودتان همواره اتحاد داشته باشید و در صورت ایجاد اختلاف یک نفر بین شما قضاوت کند و شما از آن پیروی داشته باشید، چه کار می‌کنید؟ از بین خودتان بهترین شخص و دوست‌تان را به عنوان سرگروه انتخاب می‌کنید که در تمام امور حرف نهایی را بزند و شما هم مطلیع او باشید». در مراکز و موسسات آموزشی می‌توان این درس و آموزه مهم «غدیر خم» را با بیانی ساده، روان و با تشابه‌سازی  و اقدامات ابتکاری برای دانش‌آموز نقل کرد تا با واقعه غدیر بیشتر و بهتر از گذشته آشنا شود.  برای این منظور می‌توان با طرح یک موضوع گروهی در کلاس از دانش‌آموزان خواست با مشارکت همدیگر موضوع را حل و فصل کنند و همه در یک موضوع واحد مشارکت داشته باشند، در این مشارکت همواره باید مطیع سرگروه کلاس خود باشند، یعنی هر مسیری که سرگروه پیشنهاد کرد با هم حرکت کنند و هر جا که سرگروه توقف کرد، همه با هم توقف کنند. با این تکنیک از یک سو در راستای تقویت احساس مسؤولیت گروهی دانش‌آموز گام‌های موثری برداشته شده است و از طرف دیگر تاکید می‌شود برای رسیدن به پایان مسیر تمام اعضای یک گروه باید پیرو سرگروه خود باشند، در غیر این صورت نمی‌توانند به پایان مسیر و نتیجه مطلوب برسند. با این تکنیک زمینه حضور و همراهی را با خودسازی و زمینه‌سازی برای دانش‌آموز فراهم می‌کنیم. فراموش نکنیم، واقعه عظیم غدیر خم، سراسر درس، آموزه و تجربه است که می‌توان هر کدام را به زیبایی در لابه‌لای مباحث آموزشی و تحصیلی قرار داد تا نسل‌های بعدی و فرزندان‌مان به بهترین شکل ممکن بتوانند این آموزه‌ها را در زندگی خود جاری و ساری کنند.
*کارشناس آموزشی


Page Generated in 0/0064 sec