printlogo


کد خبر: 181047تاریخ: 1396/6/15 00:00
دفاع

اجازه از بیگانگان برای گشت‌زنی در خلیج‌فارس تلخ و مضحک است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کسب اجازه از بیگانگان برای گشت‌زنی و تمرین نظامی در خلیج‌فارس بسیار تلخ و مضحک است. به گزارش تسنیم، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش حقوق دفاعی طی سخنانی اظهار داشت: مدتی است در خلیج‌فارس دستگاه‌های رسانه‌ای استکبار بلوا به پا می‌کنند که شناورهای ایرانی
تا چندصد متری ناوهای آمریکایی رفته و با انجام اقدامات غیرحرفه‌ای موجبات احتمال درگیری را فراهم کرده‌اند. وی افزود: جالب توجه است، ناوهای نظامی یک قدرت از چند هزار مایل دورتر به خلیج‌فارس آمده‌اند و اینجا دکان باز کرده و برای خودشان حقوق خاصی قائلند و می‌گویند شناورهای ما دارای مرز و حریم است و اگر کسی می‌خواهد از چند مایلی شناور ما عبور کند باید هماهنگی انجام دهد. سرلشکر باقری با بیان اینکه این رفتار آمریکایی‌ها ریشه در ظلم مضاعف آنها دارد، خاطرنشان کرد: حقوق بین‌المللی دریاها برای آب‌های سرزمینی و آزاد و همچنین دولت‌های ساحلی قواعدی را وضع کرده و ما برابر همین موازین قانونی در حال گشت‌زنی در خلیج‌فارس هستیم. این خیلی تلخ و مضحک است که کسی بیاید و بگوید اگر شما می‌خواهید در خلیج‌فارس گشت بزنید یا تمرین نظامی کنید باید با ناو بیگانه هماهنگ باشید. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: اگر حرکتی از سمت تروریست‌های تکفیری در این منطقه (خلیج‌فارس) اتفاق بیفتد و برای مثال، سکوی نفتی فروزان ما، مورد تعرض قرار بگیرد، چه کسی پاسخگو است؟ آیا در قاموس ملت ما می‌گنجد که برویم از ناوهای بیگانه کمک بخواهیم؟ وی در ادامه با بیان اینکه براساس حقوق پروازی مشخص شده در پیمان شیکاگو هر کشوری حق دارد منطقه دفاع هوایی خودش را مشخص کند، گفت: ما هم بر این اساس مناطق دفاع هوایی خودمان را مشخص کرده و به ایکائو اعلام کرده‌ایم و نقشه این مناطق در اختیار سایر کشورها قرار دارد. سرلشکر باقری ادامه داد: حالا اگر هواپیماهای آمریکایی به منطقه دفاع ما ورود کنند این یک تجاوز مسلم هوایی یا به قول بعضی تخلف هوایی است. در چنین شرایطی پدافند هوایی ما به آن هواپیما اخطار می‌دهد و ما شاهد هستیم دوباره رسانه‌های استکبار بلوا به پا می‌کنند که جمهوری اسلامی به هواپیماهای آمریکایی اخطار داد. این کوچک‌ترین پاسخ به تخلف آشکاری است که مدعیان حقوق بین‌الملل انجام می‌دهند.

نمی‌توانند با ابزار حقوقی قدرت ایران را تهدید و تحریم کنند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دشمنان بدانند به هیچ وجه نمی‌توانند با استفاده ابزاری از مباحث ‌حقوقی قدرت ایران را «تهدید و تحریم» کنند. به گزارش فارس، امیر سرتیپ امیر حاتمی در همایش حقوق دفاعی نیروهای مسلح با بیان اینکه با تهدید و تحریم توان دفاعی، نظامی و موشکی کشور مواجه هستیم، افزود: این کار دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف سیاسی در جهت ایجاد محدودیت‌های بین‌المللی، تضعیف توان بازدارندگی و موشکی انجام می‌شود اما دشمنان در این حوزه در تلاشند با بهره‌گیری از ابزار حقوقی این هدف را دنبال کنند. وزیر دفاع با بیان اینکه کارهایی که در حوزه دفاع و افزایش توان بازدارند‌گی در جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود همه براساس قواعد حقوق بین‌الملل و تعهدات پذیرفته‌ شده است؛ خاطرنشان کرد: دشمنان بدانند به هیچ وجه نمی‌توانند با استفاده ابزاری از مباحث ‌حقوقی قدرت ایران را «تهدید و تحریم» کنند.
 


Page Generated in 0/0051 sec