printlogo


کد خبر: 181059تاریخ: 1396/6/16 00:00
کارزار شام

پیروزی دیرالزور بخش اعظم بحران سوخت
در سوریه را حل می‌کند شمارش معکوس برای نبرد بزرگ ادلب
عبدالباری عطوان*: شور و شادی در بین نیروهای نظامی و قریب به یکهزار نفر از شهروندان دیرالزور که در نهایت از محاصره تروریست‌ها خلاصی یافتند و همچنین در بین نیروهای ارتش سوریه که موفق به شکستن این محاصره شدند، موج می‌زند و قریب به 50 درصد از شهر بازپس گرفته شده و پیشروی‌ها به مناطق باقیمانده آن ادامه دارد. شکسته شدن حلقه محاصره دیرالزور توسط ارتش سوریه و متحدانش چه‌بسا به معنای پایان حضور داعش و متحدانش در شرق سوریه و سرآغاز بازپس‌گیری شهر الرقه، پایتخت خودخوانده این گروهک تروریستی است. از همین رو است که روسیه هم شریک این پیروزی شده و ولادیمیر پوتین برای بشار اسد، همتای خود پیام تبریک فرستاد و این موفقیت را به تمام معنای کلمه «راهبردی» توصیف کرد. روسیه شراکت فعالی در شکستن حلقه محاصره دیرالزور داشت، آن هم نه صرفا از طریق فراهم کردن پشتیبانی هوایی بلکه کشتی‌های خود را به دریای مدیترانه فرستاد تا مراکز مخابرات و فرماندهی داعش در شهر دیرالزور را قبل از یورش ارتش سوریه با موشک‌های کالیبر هدف بگیرد. علاوه بر اهمیت بعد نظامی و میدانی شکست حصر دیرالزور، پیروزی روانی آن هم برای بشار اسد و ارتش سوریه بزرگ  است؛ چون مسیر را برای نبرد بزرگ‌تر با بقایای تروریسم و بویژه گروه تحریرالشام (النصره سابق) در ادلب هموار کرد، نبردی که آمادگی‌ها برای آن شتاب گرفته و شاید طی همپیمانی بین روسیه، سوریه، ترکیه و ایران آزاد شود، مگر اینکه براساس طرحی از جانب ترکیه که هنوز در دست بررسی است، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در این شهر منحل شده و سلاح‌های خود را تحویل بدهند تا  ادامه خونریزی‌ها و کشته‌های بیشتر متوقف شود. بازگشت دیرالزور به آغوش دمشق و قدرت مرکزی سوریه به معنای بازگشت چاه‌های نفت و گاز و حل بخش اعظم بحران سوخت است که از 3 سال پیش این کشور با آن روبه‌رو است. چه‌بسا داعش نفس‌های آخر خود را در سوریه می‌کشد، آن هم پس از اینکه شهر موصل، تلعفر و اغلب مناطق خود در عراق را از دست داد و سوریه هم پس از 7 سال جنگ خونبار روند ثبات را در پیش گرفته است. ملت سوریه که درد و رنجی طولانی از جنگی خانمان‌سوز در کشورشان متحمل شده است شایسته رسیدن به این ثبات است، همان‌گونه که شایسته آشتی ملی فراگیری است که هدف از آن همزیستی و رسیدن به آزادی است تا بستری مناسب برای احیا و آبادانی مردم و خاک این سرزمین شکل بگیرد و ما به تحقق این هدف والا اطمینان داریم.
* تحلیلگر برجسته جهان عرب

سازمان ملل: معارضان سوریه شکست را بپذیرند!
در واکنش به پیروزی استراتژیک ارتش سوریه و همپیمانانش در دیرالزور، استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه خطاب به معارضان مسلح این کشور گفت باید با واقعیت روبه‌رو شده و شکست در جنگ را بپذیرند. دی‌میستورا از معارضان مسلح این کشور خواست با واقعیت کنار آمده و این را درک کنند که در جنگ شکست خورده‌اند. او همچنین از آنان خواست در جریان مذاکرات سخن و موضع خود را مشترک کنند.

تغییر فرمانده آمریکا در ائتلاف داعشی
پنتاگون با تغییر فرمانده نیروهای خود در ائتلاف به‌اصطلاح ضدداعش عملا به شکست سیاست‌های تخریبی‌اش در عراق و شام اعتراف کرد. به گزارش فرانس ۲۴، در اقدامی منفعلانه از سوی وزارت دفاع آمریکا، فرمانده نیروهای آمریکایی در ائتلاف تغییر کرد و ژنرال «پاول فرانک» به‌عنوان جایگزین «استفن تاونسند» فرماندهی مرکز عملیات «عزم راسخ» در سوریه و عراق را برعهده گرفت. فرانک در نخستین ابراز وجود طی بیانیه‌ای موجودیت داعش را تهدیدی برای تمام جهان دانست. این نمایش مضحک در حالی است که آمریکایی‌ها طی ماه‌های گذشته از سوی مقامات رسمی روسیه، عراق، سوریه، ایران و حتی برخی منابع اروپایی متهم به حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از تروریست‌های داعش در دفعات مکرر شده‌اند به طوری که حالا ائتلاف ضدداعش در افکار عمومی به ائتلاف داعشی تغییر نام داده است.


Page Generated in 0/0058 sec