printlogo


کد خبر: 181078تاریخ: 1396/6/16 00:00
گزارش «وطن امروز» از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی هفته
شاعرانه‌های یک تابلو

گروه فرهنگ و هنر: «روایت یک حماسه بزرگ در قابی کوچک»؛ این همه چیزی است که می‌توان درباره جدیدترین نقاشی حسن روح‌الامین، نقاش جوان و عاشورایی کشورمان گفت. اثری به نام «لا فتی الا علی» که رونمایی از آن در این هفته تبدیل به یکی از مهم‌ترین خبرهای فرهنگی و هنری کشور شد. به گزارش «وطن امروز»، دومین هفته شهریور ماه امسال، هفته پرخبری برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر انقلاب بود. هفته‌ای که در آن رونمایی از تابلوی جدید حسن روح‌الامین در کنار افتتاح پنجمین نمایشگاه ایران‌نوشت و عرضه اینترنتی مستند جنجالی «انقلاب جنسی» بخشی از مهم‌ترین اتفاقات آن بود.
نقاشی‌های شاعرانه!
«آخرین وداع با حضرت زهرا(س)»، «طراحی چهره حاج احمد متوسلیان»، «واقعه خونین مسجد گوهرشاد»، «مدافعان حرم» و «شهید حججی» و «عرش بر زمین افتاد» تنها بخشی از نقاشی‌هایی است که حسن روح‌الامین طی چند سال گذشته و در ارتباط با وقایع مهم تاریخ تشیع و ایران به تصویر کشیده است. تصاویری که برخی از آنها روایتی از لحظه‌های آشنا اما ندیده روضه‌ها و تاریخ ما است. او در جدیدترین اثرش سراغ روایت بخشی از دلاوری‌های حضرت امیرالمومنین علی(ع) در جنگ احد رفته است؛ جایی که بیش از همه علی(ع) بود که مردانه پای رسول خدا(ص) ایستاد تا جبرئیل از آسمان اینگونه ندا دهد: «لاسیف الا ذوالفقار و لافتی الا علی». در مراسم رونمایی از این تابلو در تالار وحدت، روح‌الامین درباره دلیل انتخاب نام «لافتی الا علی» برای این اثر و اساس توجه ویژه او به موضوعات دینی در آثارش گفت: ابتدا نام دیگری برای نقاشی‌ام برگزیده بودم اما نام فعلی را مناسب‌تر دیدم. بزرگ‌ترین دلیل انتخاب این موضوع، غربت موضوعات دینی در نقاشی است، چون روی این موضوعات کمتر کار می‌شود و اساتید وقت کمتری برای آن می‌گذارند. در تابلوهایی که کار می‌کنم سعی دارم یک برش از یک شخصیت را کار کنم، اینجا هم برش کوتاهی از غزوه احد است که علاوه بر مصیبت شکست مسلمانان، رشادت علی(ع) هم در آن نمایان است. نقاشی مانند شعر است و باید الهام شود، منظور چیزی شبیه وحی نیست، بلکه اینکه ایده درستی بیاید و سپس انگیزه اجرای آن ایجاد شود.
برای غربت دلیران تنگستان
این دیگر برای بسیاری از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب به یک عادت همیشگی تبدیل شده که با فرارسیدن یک مناسبت ملی یا دینی به ضعف‌هایی فکر کنند که در حوزه تولید آثار نمایشی- چه سینما و چه تلویزیون- در ارتباط با آن مناسبت خاص وجود دارد. چه بسیار سریال‌ها و فیلم‌هایی که باید درباره شخصیت‌های بزرگ دینی و ملی ما ساخته می‌شد تا امروز بسیاری از جوانان ما با مشاهیر و بزرگان کشورشان بیگانه و ناآشنا نباشند. البته در این میان هستند کسانی که نسبت به این‌ دغدغه بی‌تفاوت نیستند. دغدغه‌ای که این هفته و همزمان با سالروز شهادت «رئیسعلی دلاوری» قهرمان بوشهری مبارزه با استعمار انگلیس، منجر به تولید کمیک‌موشن «رئیس» شد. این اثر که به کارگردانی احسان سنایی‌راد و نویسندگی محمدعلی صادقی در گروه انیمیشن مرکز بسیج صداوسیما تولید شده است، زمینه‌های شکل‌گیری مبارزات این مبارز ملی با استعمارگران انگلیسی را به تصویر کشیده است و در انتها با بیان چگونگی شهادت وی
خاتمه می‌یابد.    
خاطرات یک بازجو زیر ذره‌بین!
خاطرات نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از بازجویی نیروهای دشمن در زمان وقوع جنگ تحمیلی، از جمله موضوعاتی است که گردآوری و انتشار آن‌ در قالب یک کتاب می‌تواند به عنوان سوژه‌ای جذاب، بسیاری از محققان و علاقه‌مندان این حوزه را به خود جذب کند. خاطراتی که فاطمه بهبودی در کتاب «پوتین قرمزها» سراغ بخشی از آن‌ رفته تا مروری بر خاطرات مرتضی بشیری، بازجوی افسران عراقی و مسؤول بخش جنگ روانی قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران دفاع‌مقدس داشته باشد.     
«پوتین قرمزها» که از جمله تازه‌ترین آثار منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر است، این هفته رونمایی شد. در مراسم رونمایی از این اثر، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر پایداری حوزه هنری در ارتباط با اهمیت تالیف چنین کتاب‌هایی گفت: گردآوری کتابی در زمینه خاطرات ایرانیانی که از اسرای عراقی نگهداری می‌کردند، از کارهای بر زمین مانده دوران پس از دفاع‌مقدس بود. ما جدا از این کار، 6 ماهی است که پرونده‌ای را درباره ماجرای فرار اسرای عراقی از اردوگاه‌های ایرانی و نیز فعالیت برادران ارتش در نگهداری از اسرای عراقی نیز در دست کار داریم و خوشحالم که حوزه هنری همت کرده تا این بار بر زمین مانده برداشته شود. این کتاب و انتشارش طلیعه‌ای برای بازروایت بخشی مغفول مانده از دوران دفاع‌مقدس است.
نگاه غرورآمیز آقا محسن این بار
 بر بزرگ‌ترین دیوارنگاره کشور
شهادت شهید مدافع حرم «محسن حججی» از جمله اتفاقاتی بود که تاثیر بسیاری بر فضای فرهنگی کشور گذاشت. اتفاقی که با گذشت چند هفته از وقوع آن هنوز هم مورد توجه گروه‌های مختلف مردم و البته هنرمندان است و بدون شک با بازگشت پیکر مطهر این شهید بزرگوار بیشتر نیز خواهد شد اما در این هفته شاعران بسیاری برای دلاوری و مظلومیت شهید حججی سرودند و از قهرمان جوانی گفتند که با صلابت نگاهش دشمن تکفیری را تحقیر کرد. البته این تنها واکنش جامعه هنری کشور به دلاوری‌های شهید حججی نبود، چرا که نصب دیوارنگاره «راهی که از سر گرفتیم» در میدان ولیعصر تهران نیز یکی دیگر از فعالیت‌های اهالی فرهنگ برای زنده نگه داشتن نام و یاد این شهید بود. این دیوارنگاره که بزرگ‌ترین دیوارنگاره کشور محسوب می‌شود، به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی شده و هم‌اکنون دیواره غربی میدان را مزین به خود کرده است.
فصل کنار رفتن بن‌تن و باربی
فرارسیدن آخرین ماه تابستان باز هم موضوع تولید نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی را مورد توجه رسانه‌ها قرار داد. موضوعی که از چند سال پیش و با حضور چند گروه فعال از جوان‌های دانشجو در این حوزه تبدیل به مساله‌ای جدی شد و توجه مردم و مسؤولان را به خود جلب کرد. اتفاقی که در نهایت منجر به همکاری این چند گروه برای راه‌اندازی نمایشگاهی به نام «ایران نوشت» شد. نمایشگاهی که امسال نیز با فرارسیدن هفته دوم شهریور ماه، آغاز شده است و این روزها پنجمین دوره آن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است. استقبال مردمی از 4 دوره اخیر این نمایشگاه نشان می‌دهد به احتمال فراوان این دوره از نمایشگاه نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شود.    
البته در این هفته چند اتفاق دیگر نیز در ارتباط نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی به وقوع پیوست که رونمایی از نوشت‌افزار 3 پویانمایی «اتل متل یه جنگل»، «پیم و پم» و «بچه‌های ساختمان گل‌ها» به عنوان 3 مورد از پویانمایی‌های پرمخاطب تلویزیون یکی از مهم‌ترین آنها بود.
مستندسازان آتش به اختیار
«انقلاب جنسی» عنوان جدیدترین مستند آرمان‌مدیاست که از این هفته عرضه اینترنتی آن آغاز شد. این مستند که به بررسی موضوع آزادی‌های جنسی در ایران و مقایسه آن با چند کشور دیگر جهان می‌پردازد، با طرح این جمله که امروز ما در ابتدای مسیری هستیم که غرب از 200 سال پیش در راه آزادی‌های جنسی طی کرده‌است، سراغ بررسی این موضوع مهم می‌رود. موضوعی که معمولا جزو خط قرمزهای عرفی جامعه قرار داشته ولی عدم توجه به آن در آینده عواقب گسترده‌ای را در زندگی اجتماعی مردم خواهد داشت. نکته قابل توجه درباره این مستند مقایسه زیست جنسی مردم ایران با زیست‌جنسی مردم هلند، فرانسه و اسپانیا و ارائه نگاه متفاوتی از آزادی‌های جنسی در غرب به مخاطب ایرانی است.


Page Generated in 0/0058 sec