printlogo


کد خبر: 181079تاریخ: 1396/6/16 00:00
خلق شخصیت‌های کارتونی و پشتیبانی سایر محصولات
ر

محمد جعفر کبریایی*: امروز فرهنگ عمومی ‌و سبک زندگی به عنوان یکی از فعالیت‌های فرهنگی مهم و استراتژیک‌ محسوب می‌شود. علت این اهمیت را می‌توان گستردگی این حوزه در سراسر زندگی مردم، اعم از نخبگان و عادی‌ترین افراد جامعه، در همه سنین جست‌وجو کرد. از سوی دیگر تاثیرگذاری مستقیم بر همه ساحت‌ها از قبیل اقتصاد، اجتماع، سیاست و فرهنگ از جمله دلایل استراتژیک بودن این حوزه فرهنگی است. لوازم‌ تحریر یکی از مهم‌ترین گروه‌های کالایی است که روی فرهنگ عمومی مخاطبان کودک و نوجوان تاثیر می‌گذارد. همچنین این کالا به عنوان یک کالای ضروری و همچنین دارای مصرف مداوم در طول سال است اما متاسفانه با بررسی بازار لوازم ‌تحریرکشور به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر محصولات این بازار وارداتی و مبلغ فرهنگ غرب است. «بن‌تن»، «برتز»، «باربی»، «هانا مانتانا» و... شخصیت‌هایی هستند که بازار لوازم ‌تحریر ایران را در حوزه کودک و نوجوان تسخیر کرده‌اند. خشونت، بی‌غیرتی، مصرف‌گرایی، بی‌حیایی و ترویج فرهنگ بی‌حجابی و برهنگی، سوغات فرهنگی غرب برای کودکان و نوجوانان ایرانی است که از طریق این محصولات به ذهن و روان آنان تزریق می‌شود. در حقیقت کودکان و نوجوانان ایرانی که آینده‌سازان ایران اسلامی هستند در مواجهه مستقیم با سربازان جنگ نرم دشمن قرار دارند و ادامه این روند، آینده‌ مطلوبی برای فرهنگ، باورها و ارزش‌های ایران اسلامی نخواهد داشت.‌حالا رویش‌های انقلاب دور هم جمع شده‌اند تا در این جبهه خط‌شکنی کرده و به تولید لوازم ‌تحریر با مفاهیم ایرانی- اسلامی اقدام کنند اما مشکلات پیش رو در این چند سال مانع پیشرفت و فراگیر شدن این موضوع در همه جهات در کشور شده است. یکی از اساسی‌ترین مشکلات در حوزه پیشرفت نوشت‌افزار ایرانی، نبود کاراکترها یا شخصیت‌های کارتونی برای کودکان است؛ اگر مخاطبان نوشت‌افزار را به 3 گروه کودک، نوجوان و جوان تقسیم کنیم بیشترین مصرف‌کننده نوشت‌افزار در کشور عزیز ما ایران، کودکان هستند که متاسفانه در طول 30 سال گذشته هنوز شخصیت‌های کارتونی درخوری تولید نشده است. هر چند شخصیت‌های کارتونی خوبی طی این سال‌ها طراحی شده ‌است اما عدم ترویج این شخصیت‌ها در سال‌های اخیر باعث شده استقبال از این شخصیت‌ها کاهش پیدا کند. کلاه قرمزی، شکرستان، پهلوانان و مدرسه موش‌ها چندی از این شخصیت‌ها هستند که متاسفانه عدم پخش مستمر آنها از رسانه ملی باعث افت و کاهش استقبال مخاطبان از آنها شده است.
یکی دیگر از مشکلات در مسیر پیشرفت نوشت‌افزار ایرانی عدم تکمیل و پشتیبانی دیگر محصولات اعم از لباس، اسباب بازی، محصولات ورزشی، محصولات جشن تولد، محصولات اتاق نوزاد و... است که این موضوع باعث شده نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در مسیر پیشرفت خود با استقبال زیاد مواجه نشود.  لذا برای تسریع در پیشرفت نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی به نظر می‌رسد باید در ایجاد کاراکترهایی با تاکید بر فرهنگ ایرانی- اسلامی اقدام کرد و در این راستا رسانه ملی و نهاد‌های فرهنگی پیشتیبان وظیفه‌ای بس سنگین دارند و مهم‌تر از ایجاد کاراکترها پخش ادامه‌دار آن از رسانه ملی است، منظور از پخش مستمر یعنی 10 سال می‌توان به جرأت گفت اگر کاراکترهای غربی در طول چند نسل تاثیرگذار بوده‌اند علت آن استمرار پخش از رسانه‌های فراگیر در طول چند دهه گذشته است لذا برای موفقیت تولیدات با محوریت کاراکتر در کشور ما نیز نیاز اساسی به استمرار پخش آن از رسانه ملی است.
در پایان آنچه بدیهی است نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در این 5 سال به موفقیت‌های بی‌بدیلی رسیده و این موفقیت جز با همراهی رسانه‌ها امکانپذیر نبوده است. امیدواریم بتوانیم در این جهاد فرهنگی مجاهدی باشیم برای امام خامنه‌ای. ان‌شاءالله.       
*مدیر مجموعه نوشت‌افزار
 ایرانی- اسلامی پرسام


Page Generated in 0/0144 sec