printlogo


کد خبر: 181082تاریخ: 1396/6/16 00:00
رویدادها

توصیه‌های سیار به ترانه‌سرایان جوان
محمدمهدی سیار، شاعر جوان کشورمان با اشاره به برخی ترانه‌ها که امکان همراه شدن با موسیقی را ندارند، گفت: به نظرم بهتر است این دست از ترانه‌ها را در قالب دکلمه عرضه کنیم. به گزارش تسنیم، کارگاه شعر سنتی با حضور حامد عسکری، محمدمهدی سیار، محمدسعید میرزایی و جمعی از شاعران جوان کشور در حاشیه پانزدهمین دوره مهرواره شعر و داستان جوان سوره برگزار شد. سیار در این نشست با اشاره به ویژگی ترانه‌های ارسال شده به این دوره مهرواره گفت: در برخی اشعار، شعر محاوره (یعنی ترانه) به ژانر مجزای سرودن و شاعرانگی فارغ از موسیقی تبدیل می‌شود. نمی‌دانم این روند مثبت است یا منفی؛ باید زمان بگذرد تا راجع به آن قضاوت کرد‌. شاعران این نسل شاعرانگی‌شان را در شعر محاوره نشان می‌دهند. خطر این روند این است که تجربه شعری بیش از آنکه خوانده شود، شنیده می‌شود و علاوه بر این، اغلاط املایی در آنها فراوان دیده می‌شد. سیار همچنین به برخی ترانه‌ها که امکان همراه شدن با موسیقی را ندارد، اشاره کرد و یادآور شد: توقع داریم مخاطب ما این دست از ترانه‌ها را بخواند؟ ذهن مردم عادی با کتابت محاوره انسی ندارد؛ از این جهت اذیت خواهد شد. مگر اینکه قرار باشد این دست از ترانه‌ها نه در قالب مکتوب و نه همراه با موسیقی بلکه در قالب جدیدی عرضه شود. به نظرم بهتر است این دست از ترانه‌ها را در قالب دکلمه عرضه کنیم.

محاجه با صدام روی آنتن تلویزیون!
تیزر تلویزیونی معرفی کتاب «آن بیست‌وسه نفر» با بازی کورش زارعی از تلویزیون پخش می‌شود. به گزارش فارس، تیزر تلویزیونی کتاب «آن بیست‌وسه نفر» با حضور کوروش زارعی، بازیگر سینما و تئاتر این روزها در حال پخش از سیمای جمهوری اسلامی ایران است. زارعی، بازیگر تئاتر و تلویزیون که در حال حاضر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را هم بر عهده دارد در این تیزر تصویری با ارائه بخشی از روایت احمد یوسف‌زاده، به معرفی این کتاب برای مخاطبان می‌پردازد. این تیزر تصویری در قالب برنامه «یک کتاب» و توسط مرکز رسانه‌ای شیرازه (مرکز تخصصی تبلیغ و ترویج کتاب) تهیه و تولید شده است. پیش از این رهبر انقلاب هم تقریظی بر این کتاب نوشته بودند: «به این نویسنده‌ خوش‌ذوق و به آن بیست‌وسه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ این زیبایی‌ها، پرداخته‌ سرپنجه معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبهه سپاس بر خاک می‌سایم». کتاب «آن‌بیست‌وسه نفر» خاطرات خودنوشت آقای احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت 19 نوجوان کرمانی و 4 نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعث به اسارت درمی‌آیند. نویسنده در این کتاب شرح 8 ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی را که برای این گروه بیست‌‌و‌سه نفره افتاده، از جمله ملاقات با صدام در کاخ ریاست‌جمهوری عراق، روایت کرده است. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

«باغ کتاب» باید  به شهرهای دیگر برود
محمدرضا شفیعی‌کدکنی، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه در حاشیه بازدید از باغ کتاب، این مجموعه را مکانی بین‌المللی دانست و گفت: باغ کتاب باید در مقیاس‌های مختلف به شهرهای دیگر برود. به گزارش فارس، محمدرضا شفیعی‌کدکنی در حاشیه بازدید از باغ کتاب این مجموعه را مکانی بین‌المللی دانست و اظهار کرد: باید مجموعه‌هایی نظیر باغ کتاب تهران را در دیگر شهرهای کشور هم داشته باشیم. حتی در شهر تهران هم وجود شعبات مختلف با چنین رویکردی می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. در کشور ما به کودکان و نوجوانان کمتر پرداخته شده است. اگر بخواهیم جامعه بهتری داشته باشیم باید برای کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری کنیم. تا به حال هیچ جای دنیا چنین نمونه‌ای که تا این اندازه به بحث علم و کتاب پرداخته باشد، ندیدم.


Page Generated in 0/0069 sec