printlogo


کد خبر: 181111تاریخ: 1396/6/16 00:00
انتشار گزارش اولیه گروه کارشناسی آموزش و پرورش از سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی
راننده اتوبوس آهنگر بود!

گروه اجتماعی: گروه کارشناسی وزارت آموزش‌وپرورش که با هدف بررسی سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی ماموریت ویژه یافته بود، گزارش اولیه خود را منتشر کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، این گروه کارشناسی که از وزیر آموزش‌وپرورش ماموریت یافته ‌بود تا علل بروز این سانحه را بررسی و اعلام نتیجه کند، گزارشی تفصیلی از نتیجه بررسی تیم تخصصی خود را منتشر کرد. در بخش‌هایی از این گزارش
آمده است:
نوزدهمین اردوی تشکیلاتی پیشتازان و فرزانگان تابستان سال جاری با محوریت قطب استان فارس و اردوگاه شهید دستغیب شیراز برگزار شد که استان‌های همجوار در آن شرکت داشتند. از استان هرمزگان 3 دستگاه اتوبوس عازم اردو می‌شود (از بندرعباس به سمت شیراز) و در 20 کیلومتری شهر داراب متأسفانه یکی از اتوبوس‌ها دچار سانحه شد. 2 اتوبوس دیگر با سلامتی به داراب رسیدند که صلاح دیده شد با توجه به شرایط دوستان‌شان و دانش‌آموزان سانحه‌دیده به بندرعباس بازگردانده شوند.
متأسفانه در اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس 7 نفر از دانش‌آموزان معصوم و یک نفر از مربیان فداکار، جان خود را از دست دادند. گزارش مصاحبه‌های دانش‌آموزان و مربی که از حادثه جان سالم به در برده‌اند نشان می‌دهد راننده‌ای که از حوالی ساعت 23 پشت فرمان بوده، به‌رغم آنکه به علت خستگی موظف بوده جای خود را به راننده دیگر بدهد، متأسفانه بر عدم جابه‌جایی و ادامه رانندگی اصرار داشته است. به شهادت دانش‌آموزان و دیگر همکاران حاضر، سرکار خانم فراحی‌ سرپرست فقیده اتوبوس، چندین بار به راننده تذکر داده که خسته هستید و لطفا با راننده دیگر جابه‌جا بشوید؛ حتی یک‌بار گفته کنار جاده توقف کنید و چون خسته هستید استراحت کنید اما راننده خاطی حرف‌شنوی نکرده که متأسفانه در نهایت منجر به سانحه شده است. طبق گزارش بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس ‌راه و وزارت راه، مقصر اصلی حادثه، راننده بوده که در حال حاضر در بازداشت است. بر همین اساس وی در اظهارات خود اعلام کرده در مواجهه با خودرویی که از مقابل به سمت اتوبوس می‌آمده تغییر جهت ناگهانی داده که منجر به برخورد اتوبوس با لبه‌ پل و ترکیدگی لاستیک جلو شده و متعاقب آن، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج و پس از طی حدود 100 متر به پهلوی راست واژگون می‌شود؛ همچنین بررسی‌ها درباره جاده موردنظر، بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علائم و خط‌کشی‌ها مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم 86 کیلومتر بر ساعت بوده است. ولی شواهد موجود نشان از خواب‌آلودگی راننده و انحراف تدریجی از مسیر دارد، نه انحراف ناگهانی. در این حادثه متأسفانه 7 دانش‌آموز و یک مربی، در دم فوت شدند و 33 دانش‌آموز و یک مربی نیز مصدوم شدند. تیم امداد ظرف 10 دقیقه از سپاه مستقر در منطقه و هلال‌احمر و پلیس‌ راه به محل حادثه رسیدند. همچنین اعزام مصدومان به‌موقع انجام‌ شده و غیر از کسانی که در لحظه‌ اول تصادف جان باختند، به همه مصدومان به‌موقع رسیدگی شده به‌طوری ‌که بعد از صحنه تصادف، خوشبختانه هیچ مورد فوتی نداشتیم.  هم‌اکنون 8 نفر از مصدومان (7 دانش‌آموز و یک مربی) در 2 بیمارستان شیراز هستند تا فرآیند درمان آنها کامل شود و ضمناً تأکید شده تا کامل شدن فرآیند درمان در بیمارستان بمانند و خانواده‌های آنها نیز اسکان داده ‌شدند. بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که شغل اصلی راننده خاطی، آهنگری است و بعضاً به رانندگی اشتغال دارد. نبستن کمربند ایمنی توسط دانش‌آموزان، به سفارش راننده بوده است، هر چند هم مربی مرحومه و هم مربی مصدوم، به بچه‌ها سفارش کرده‌اند که کمربند خود را ببندند ولی راننده گفته نیازی نیست، هر زمان به پلیس‌راه نزدیک ‌شدیم خودم به شما اعلام می‌کنم که کمربندتان را ببندید!
حرکت در شب ضروری نبوده بلکه یک امکان بوده که با توجه به گرمای روز و شیب مثبت مسیر، تصمیم به حرکت در شب اتخاذ شده است. متأسفانه مکان مناسبی (اردوگاه) برای اسکان شبانه دانش‌آموزان تجمع کرده در بندرعباس که از شهرستان‌های اطراف آمده بودند، وجود نداشته، لذا ناچار شده‌اند شبانه حرکت کنند.
خانواده‌ها می‌توانند شکایت کنند
علاوه‌بر این قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی ضمن تشریح آخرین وضعیت سلامت دانش‌آموزان حادثه‌دیده هرمزگانی، گفت: در مجموع 8 نفر در بیمارستان‌ هستند و مابقی مرخص شده‌اند. محمود علیگو همچنین درباره وضعیت پرداخت خسارات و دیه این دانش‌آموزان تصریح کرد: 3 نوع بیمه داریم؛ بیمه حوادث که یک دانش‌آموز مادامی که در مدرسه مشغول تحصیل است تحت پوشش آن قرار دارد که مسؤولیت آن با «بیمه معلم» است. نوع دوم بیمه شخص ثالث اتوبوس است که برعهده «بیمه دانا»  است. نوع سوم هم مربوط به اردوگاه‌هاست و اگر دانش‌آموزی در اردوگاه دچار حادثه شود می‌تواند از آن استفاده کند. به گفته علیگو، بیمه دانا قرار است همه خسارات را بپردازد که چند روز پیش اعلام کردند توان پرداخت خسارات را دارند و آن را انجام خواهند داد. قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی افزود: دفتر تعاون استان موظف است سریعا طرح شکایات را با کمک خانواده‌ها انجام دهد. خانواده‌ها باید به دفتر تعاون اداره آموزش‌وپرورش استان مراجعه و شکایت خود را تنظیم کنند.


Page Generated in 0/0062 sec