printlogo


کد خبر: 181183تاریخ: 1396/6/19 00:00
نمازگزاران ایرانی در راهپیمایی سراسری پس از نماز جمعه جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان را محکوم کردند
اشک ایران در غم میانمار

گروه سیاسی: 2 هفته از آغاز دور جدید نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی توسط بوداییان تندرو و ارتش میانمار‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گذرد ولی مجامع  بین‌المللی ترجیح داده‌اند همچنان درباره این جنایات سکوت کنند. به گزارش «وطن امروز»، در دور جدید نسل‌کشی مسلمانان توسط دولت میانمار، بیش از یک هزار مسلمان کشته و 60 هزار نفر آواره شدند. هر چند این جنایت‌‌‌‌‌‌ها با سکوت تعجب‌برانگیز مجامع بین‌المللی همراه شده است اما در ایران، مردم نسبت به سیاست تصفیه نژادی حکومت میانمار واکنش نشان دادند و روز جمعه پس از پایان نماز جمعه نمازگزاران در تهران و سراسر کشور در محکومیت نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی راهپیمایی کردند و خشم و انزجار خود را از سکوت مجامع بین‌المللی ابراز داشتند. در کنار واکنش‌‌‌‌‌‌‌های مردمی، جمهوری اسلامی ایران در تلاش است از ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌های دیپلماتیک خود برای پایان دادن به نسل‌کشی مسلمانان میانماری استفاده کند. بر همین اساس روز گذشته حسن روحانی به قزاقستان سفر کرد تا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، با مقامات کشورهای اسلامی درباره نسل‌کشی مسلمانان رایزنی کند. در کنار رایزنی‌‌‌‌‌‌‌های دیپلماتیک، مسؤولان کشورمان نیز در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌های جداگانه به اقدامات ضد انسانی ارتش و بوداییان تندروی میانمار واکنش نشان دادند و خواستار پایان سکوت نهادهای بین‌المللی در این باره شدند. برخی نیز استفاده از نیروی نظامی را تنها راه پایان دادن به خشونت‌‌‌‌‌‌‌های
5 سال اخیر ارتش میانمار علیه مسلمانان دانستند. سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد آمادگی برای هرگونه مشارکت و نقش‌پذیری در حمایت و کمک به آوارگان و آسیب‌دیدگان این جنایت را دارد. براساس این گزارش، حسن روحانی روز گذشته به دعوت رسمی رئیس‌جمهور قزاقستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری، به آستانه، پایتخت این کشور سفر کرد. او پیش از حرکت در جمع خبرنگاران یکی از اهداف سفر خود را بررسی اوضاع میانمار اعلام کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حاشیه این اجلاس جلسه‌ای در رابطه با بررسی اوضاع میانمار میان سران برگزار می‌شود، تأکید کرد: امروز در میانمار یک فاجعه بزرگ انسانی و یک پاکسازی قومی و ایدئولوژیک در حال وقوع است و صدها هزار مسلمان در این منطقه آواره شده‌اند و دنیای اسلام نمی‌تواند در مقابل این اقدامات سکوت کند.
وی با انتقاد از سکوت و کوتاهی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در برابر این جنایات در میانمار خاطرنشان کرد: باید فشارها علیه دولت و ارتش این کشور افزایش یافته و سازمان‌های بین‌المللی تحرک داشته باشند و همسایگان این کشور نظیر چین و بنگلادش نیز باید در این راستا و رسیدگی به آوارگان همکاری و کمک کنند.


تشکیل کمیته در مجلس برای توقف کشتار
دولت میانمار با نسل‌کشی مسلمانان به دنبال اجرای سیاست تصفیه نژادی در این کشور است. این جنایات که برای سومین بار در 5 سال گذشته رخ داده است، با سکوت تمام مجامع بین‌المللی همراه شده است. مقامات و مسؤولان ایرانی  در واکنش به کشتار مسلمانان، ضمن محکومیت این اقدام، نسبت به سکوت معنادار مجامع بین‌المللی نیز انتقاد کردند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای نوشت: حوادث دردناک و کشتار، سرکوب و کوچ اجباری ده‌ها هزار تن از مسلمانان روهینگیایی، روح هر انسان آزاده‌ای را به شدت متألم می‌کند. از آن فاجعه‌بارتر، سکوت مدعیان حقوق بشر و برخی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است که با بی‌تفاوتی نظاره‌گر این وقایع هولناک، نقض حقوق بشر و نسل‌کشی مسلمانان در میانمار هستند. بار دیگر ضمن محکوم کردن این قتل‌عام فاجعه‌‌بار سازمان‌یافته، با تکیه بر وظایف و اختیارات قانونی خود کمیته ویژه‌ای را با مسؤولیت رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل می‌دهم تا اقدامات پارلمانی لازم را برای توقف فوری این جنایت و ارسال کمک‌های بشردوستانه به عمل آورد.


درخواست اعزام هیأت حقیقت‌یاب
جمعه هفته گذشته پس از برگزاری نماز جمعه، نمازگزاران در تهران و سراسر کشور، در محکومیت کشتار مردم مسلمان روهینگیا در میانمار راهپیمایی کردند. راهپیمایان تهرانی در این مراسم خواستار شکستن سکوت از سوی مجامع بین‌المللی و حقوق بشری در حمایت از مسلمانان میانمار شدند. راهپیمایان با شعار علیه حکومت میانمار و فریادهای مرگ بر آمریکا، انگلیس و اسرائیل‌‌‌‌‌، نسل‌کشی مردم میانمار را توطئه استکبار خواندند و از محل اقامه نمازجمعه به سمت میدان انقلاب حرکت کردند. در پایان راهپیمایی نمازگزاران تهرانی آنان با صدور اطلاعیه‌ای 5 بندی، با اشاره به کودک‌کشی، به آتش کشیدن خانه‌ها، قتل‌عام و زنده سوزاندن مسلمانان، تاکید کردند: ما سکوت مجامع بین‌المللی را بشدت محکوم کرده و خواستار اعزام هیأت حقیقت‌یاب جهت بررسی عمق فاجعه در میانمار هستیم. آنان افزودند: سکوت آمریکا و سران استکبار جهانی در برابر این جنایات نشان می‌دهد آنها در تمامی جنایات علیه مسلمانان آزاده شریک و سهیم هستند، آنها تصمیم دارند با پرورش دادن جنایتکارانی مانند داعش و سایر گروه‌های تروریستی در برابر اسلام و حرکت جهانی مهدوی بایستند ولی مقاومت و ایستادگی ملت‌های مسلمان در برابر سیاست‌های شیطانی آمریکا و اسرائیل نشان داده قدرت پوشالی آنان رو به افول بوده و ان‌شاءالله زمینه برای گسترش روزافزون اسلام ناب و ظهور منجی عالم فراهم خواهد آمد.


اقدام نظامی تنها راه پایان دادن به جنایات
در کنار رایزنی‌‌‌‌‌‌‌های دیپلماتیک و بیانیه‌‌‌‌‌‌‌های محکومیت، برخی تنها راه پایان دادن به این خشونت‌‌‌‌‌‌ها را اقدام نظامی علیه دولت میانمار دانستند. علی مطهری، نایب رئیس مجلس در یادداشتی ضمن محکومیت جنایات علیه مسلمانان میانمار به انتقاد از انفعال جهان اسلام نسبت به این فاجعه پرداخت و نیروی نظامی را تنها راه توقف جنایات در میانمار دانست. او نوشت: امروز مسلمانان میانمار مظلوم‌ترین مردم دنیا هستند و عکس‌العمل مسلمانان درباره آنها جالب است که کمترین بوده و حداکثر چند تظاهرات انجام شده است. خبری از تشکیل جلسه سازمان همکاری اسلامی نیست. معلوم نیست چرا ما مسلمانان به فکر تشکیل یک نیروی مشترک نظامی شبیه ناتو نیستیم که در اینگونه موارد وارد عمل شود. جنایت‌های دولت میانمار جز با نیروی نظامی متوقف نمی‌شود.  محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توئیتر ائتلاف اسلامی به نام سپاه رسول الله(ص) را راه نجات مسلمانان دانست. او نوشت: ائتلاف اسلامی به نام سپاه رسول‌الله(ص) در جهان اسلام قابل تشکیل است، سپاه رسول‌الله(ص) با اطلاع سازمان ملل می‌تواند مسلمانان میانمار را نجات دهد، سپاه رسول‌الله(ص) می‌تواند از ائتلاف ایران، ترکیه، عراق و سوریه شروع شود و سایر کشورها نیز به آن بپیوندند. در همین راستا سپاه پاسداران در بیانیه‌ای تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشتیبانی از مسلمانان مظلوم میانمار و رساندن فریاد مظلومیت آنان به گوش جهانیان را مسؤولیت تاریخی و اجتناب‌‌‌‌ناپذیر همه ملل و جوامع دانسته و با اعلام آمادگی برای هرگونه مشارکت و نقش‌پذیری در حمایت و کمک به آوارگان و آسیب‌دیدگان این جنایت از دولت محترم جمهوری اسلامی انتظار دارد در ادامه تلاش‌‌‌‌‌‌‌های جاری خود با فعالسازی ابزارهای دیپلماسی انقلابی، ظرفیت‌‌‌‌‌‌ها و اراده جامعه بین‌الملل و سایر کشورهای اسلامی برای چاره‌اندیشی و نجات مسلمانان روهینگیایی که غالب آنان از برادران و خواهران اهل تسنن هستند را به صحنه آورده و مانع انقراض انسانیت و رواج نوع جدیدی از تروریسم علیه امت اسلامی شوند.
 


Page Generated in 0/0264 sec