printlogo


کد خبر: 181236تاریخ: 1396/6/20 00:00
مخالفت ترکمان‌ها و اعراب کرکوک با همه‌پرسی جدایی کردستان
اعلان جنگ بارزانی به عراق!

رئیس غیرقانونی اقلیم کردستان عراق با رد درخواست دبیرکل اتحادیه عرب برای به تعویق انداختن همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق، ثابت کرد قصد یک ماجراجویی جدید در منطقه را دارد. «احمد ابوالغیط» در سفر به اربیل از مسعود بارزانی خواست تا برگزاری همه‌پرسی جدایی را به تاخیر انداخته و تحت نظارت جامعه بین‌الملل به گفت‌وگو با بغداد بپردازد. به گزارش اسکای‌نیوز، رئیس اتحادیه عرب در این دیدار در گردشگاه صلاح‌الدین، ضمن اشاره به ضرورت متمرکز شدن بر اصل گفت‌وگو و پایبندی به قانون اساسی، تاکید کرد که این اتحادیه خواستار وحدت عراق و پرهیز از اقدام برای تضعیف امنیت و ثبات این کشور است. اما بارزانی در پاسخ ابوالغیط چنین توجیه کرد که تجربه ناکامی در مراحل مختلف ارتباط با بغداد، عدم اجرای اصل شراکت، قانون اساسی و توافق‌های پیشین موجب سلب اعتماد میان اربیل و بغداد شده است و به همین دلیل، همه‌پرسی در موعد مقرر یعنی 25 سپتامبر برگزار خواهد شد. بارزانی پیش از این در یک مانور رسانه‌ای از پیش هماهنگ شده با شبکه بی‌بی‌سی، رسانه استعمار، حتی به طور ضمنی دولت عراق را به جنگ بر سر کرکوک، منطقه‌ای که اخیرا توسط پیشمرگ‌ها به طور غیرقانونی به قلمرو اقلیم کردستان ملحق شده تهدید کرد و گفت: «امیدواریم ناچار نشویم با کسی بجنگیم. نمی‌خواهیم هم با کسی بجنگیم». این در حالی است که افکار عمومی عراق بنا به اسناد بی‌شمار تردیدی در  همکاری‌های مستمر پیشمرگه‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان و بارزانی با تروریست‌های داعش و  ارتش ترکیه در جریان اشغال مناطق مختلف شمال عراق، از موصل گرفته تا کرکوک ندارند. به عبارت دیگر، عراقی‌ها مواجهه با اشغالگری مافیای بارزانی در کردستان را  در امتداد جهاد با تروریسم داعشی می‌دانند. در همین حال، اعراب و ترکمان‌های کرکوک که از دیرباز بیشترین جمعیت بومی کرکوک را تشکیل می‌دهند، با اعتراض به روند پاکسازی قومی و کوچاندن غیرکردها از این شهر توسط پیشمرگ‌ها، بر عدم پایبندی خود به نتایج همه‌پرسی کردها در این شهر تاکید کردند. روز شنبه احزاب ترکمان در نشستی خبری در کرکوک تاکید کردند که با برگزاری همه‌پرسی مخالفند، زیرا بر خلاف قانون اساسی عراق است. «سامی عبدالعزیز البیاتی»، یکی از رهبران جبهه‌ ترکمانی عراق گفت: «ما نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را کان لم یکن تلقی می‌کنیم.» وی تاکید کرد سرنوشت کرکوک فقط از طریق توافق و گفت‌وگو مشخص خواهد شد و اقدامات یکجانبه نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت.
شورای استان کرکوک هفته گذشته در جلسه‌ای که با تحریم عرب‌ها و ترکمن‌های این استان برگزار شد و تنها با حضور نمایندگان کردها، برافراشته شدن پرچم منطقه کردستان در کنار پرچم عراق بر فراز همه ساختمان‌ها و ادارات دولتی شهر را تصویب کرده بود. سازمان ملل متعاقب این تصمیم درباره عواقب آن هشدار داده بود و دیروز نیز اهالی کرکوک در اعتراض به این تصمیم مقابل استانداری تظاهرات کردند.
پیش از آن احزاب عربی کرکوک همگام با احزاب تغییر و جماعت اسلامی کردستان از همه‌پرسی غیرقانونی اقلیم تبری جسته بودند. همچنین جمعیت قابل توجه اعراب در این شهر اعلام کرده‌اند که به هرگونه تلاش مافیای بارزانی برای جدا کردن این منطقه از عراق دست به مقاومت مسلحانه خواهند زد. سعد الحدیثی سخنگوی دفتر حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق نیز روز شنبه اعلام کرد که بغداد به نتایج همه‌پرسی جدایی کردستان پایبند نخواهد بود.
 


Page Generated in 0/0048 sec