printlogo


کد خبر: 181244تاریخ: 1396/6/20 00:00
دیپلماسی

پیشنهاد ولایتیبرای حمایت از مسلمانان روهینگیا
کشورهای مسلمان روابط دیپلماتیک با دولت میانمار را قطع کنند
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: کشورهای مسلمان با قطع روابط دیپلماتیک، تجاری و بازرگانی خود با دولت میانمار، مراتب همدردی و حمایت قاطع خویش را از مردم مظلوم، بی‌پناه و بی‌دفاع روهینگیا به عمل آورند. علی‌اکبر ولایتی در بیانیه‌ای با اشاره به جنایات اخیر دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، نوشت: در روزهای اخیر در برابر دیدگان جهانیان، مردمان مظلوم و محروم در جنوب شرقی آسیا، تنها به جرم مسلمان بودن مورد شدیدترین ظلم‌ها و بیرحمانه‌‌‌ترین رفتارها قرار گرفته‌‌‌اند. مشاهده چنین صحنه‎های غیرانسانی، بویژه برخوردهای ظالمانه با کودکان، زنان  و سالخوردگان بی‌پناه و بی‌دفاع، وجدان هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.
در این بیانیه ضمن محکوم کردن وقایع هولناک میانمار از همه شخصیت‌ها، نخبگان، گروه‌ها، احزاب، جریان‌ها و دولت‌‌های جهان اسلام و همچنین مجامع بین‌المللی خواسته شده با به‌کارگیری همه توانمندی‌ها، ابزارهای دیپلماسی عمومی و دولتی با فشار بر دولت میانمار از خسارات و جنایات بیشتر بر مسلمانان روهینگیا جلوگیری به عمل آورند و با اعزام هیات‌های حقیقت‌یاب نسبت به رسیدگی فوری به وضع موجود این مردم مظلوم و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و سازمان‌دهی مطلوب به آوارگان، التیامی برای تسکین آلام آنان شوند و در صورت عدم همکاری دولت میانمار، با طرح موضوع جنایات آنان در شورای امنیت و برگزاری جلسه فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک، تجاری و بازرگانی کشورهای مسلمان با دولت میانمار، مراتب همدردی و حمایت قاطع خویش را از مردم مظلوم، بی‌پناه و بی‌دفاع روهینگیا به عمل آورند.

‌‌‌نشست سران کشورهای اسلامی درباره میانمار
ابراز نگرانی عمیق از جنایت و خشونت علیه مسلمانان روهینگیا
سران شرکت‌کننده در اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی در نشستی فوق‌العاده وضع مسلمانان میانمار را بررسی و طی بیانیه‌ای بر ضرورت پایان بخشیدن به خشونت‌ها و رسیدگی به وضع آسیب‌دیدگان و آوارگان میانماری تاکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آقای روحانی، رئیس‌جمهور طی روزهای شنبه و یکشنبه در دیدار با روسای جمهوری ترکیه، ونزوئلا، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان بر ضرورت توجه جدی جهان اسلام به وضعیت مسلمانان آسیب‌دیده و آواره میانماری تاکید کرد. بیانیه سران کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی، ضمن ابراز نگرانی شدید از جنایت و خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار، خواستار توقف فوری حمله به مسلمانان در این منطقه شده است. سران حاضر در اجلاس آستانه، همچنین بر ضرورت سازماندهی جمعی و همکاری کشورهای اسلامی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان و آوارگان تاکید کردند.

ایران پیشگام اقدام جدی در میانمار شود
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می‌گوید اگر سازمان همکاری اسلامی هم در موضوع نسل‌کشی مسلمانان در میانمار اقدام جدی انجام ندهد، جمهوری اسلامی می‌تواند پیشگام شود و کشورهای دیگر را دعوت به همکاری کند. سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با رسا، درباره نسل‌کشی مسلمانان در میانمار، گفت: جنایات اخیر در کشوری رخ می‌دهد که در آن کشور خانم سوچی مدعی مدافع حقوق بشر است، جالب اینجاست که به این شخص جایزه صلح نوبل را هم اهدا کرده اند.
عضو هیأت رئیسه جمنا ابراز کرد: ارتش جنایتکار میانمار بدون هیچ ملاحظه‌ و با قساوت تمام به کشتار، غارت و آتش زدن مسلمانان و خانه‌های آنها دست زد و قصد دارد به هر طریقی صدها هزار بلکه میلیون‌ها انسان بی‌گناه را از خانه و وطن خود اخراج کند. حسینی بیان داشت: اگر سازمان همکاری اسلامی هم در این موضوع اقدام جدی انجام ندهد، جمهوری اسلامی می‌تواند پیشگام شود و کشورهای دیگر را دعوت به همکاری کند؛ هیأت‌های گوناگون اعزام شوند و هر چه سریع‌تر این روند را متوقف کنند، در غیر این صورت هر اقدامی چون نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.


Page Generated in 0/0053 sec