printlogo


کد خبر: 181249تاریخ: 1396/6/20 00:00
اقدام عجیب انجمن جهانی موبایل در تحریم ایران
تحریم‌های پسابرجام به موبایل رسید!

گروه اقتصادی: اجرای طرح رجیستری موبایل در ایران آنقدر به تاخیر افتاد که انجمن بین‌المللی موبایل ایران را تحریم کرد!  به گزارش «وطن امروز»، براساس اطلاع دریافتی از اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که انجمن بین‌المللی موبایل (GSMA) در زمان تحریم‌ها به‌طور مستقیم به ایران خدمات ارائه می‌کرد اما پس از رفع برخی تحریم‌ها، ارائه اینگونه خدمات قطع شده است. به گزارش فارس، هنوز علت این تحریم معلوم نیست. گفتنی است یکی از خدمات GSMA تعیین ساختار شناسه جهانی تجهیزات موبایل IMEI است.IMEI   یک شماره منحصر به فرد برای هر گوشی موبایل است که از چندین جزء تشکیل شده و هر جزء نشان‌دهنده اطلاعاتی از جمله کشور سازنده، شرکت تولیدکننده و مدل گوشی است.  IMEI  برای کاربردهای مختلفی از جمله شناسایی دستگاه‌ها در شبکه موبایل و بررسی اصل یا تقلبی بودن موبایل استفاده می‌شود. خبر رسیده که مسؤولان برای رفع تحریم موبایلی در حال رایزنی هستند چرا که قرار است بزودی کنگره جهانی موبایل در بارسلون برگزار شود. اگر تحریم ایران جدی باشد، حضور نماینده کشورمان در این کنگره مهم در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
آیا تحریم، رجیستری را هوا کرد؟
قرار بود طبق وعده مسؤولان طرح رجیستری موبایل بعد از وقفه‌ای چند ساله مجددا اجرا شود اما گویا با تحریم انجمن جهانی موبایل این موضوع با تاخیر بیشتری همراه شود.  GSMA انجمن جهانی موبایل است که هماهنگی‌های بین‌المللی در حوزه موبایل را انجام می‌دهد. یکی از خدمات GSMA تعیین ساختار شناسه جهانی تجهیزات موبایل IMEI مخففInternational Mobile Equipment Identity است. IMEI  یک شماره منحصر به فرد برای هر گوشی موبایل است که از چندین جزء تشکیل شده و هر جزء نشان‌دهنده اطلاعاتی از جمله کشور سازنده، کمپانی سازنده و مدل است. IMEI  برای کاربردهای مختلفی از جمله شناسایی دستگاه‌ها در شبکه موبایل کاربرد دارند. کشورهایی که به صورت مستقیم با GSMA ارتباط دارند لیست به روز IMEIها را از این مرجع جهانی دریافت می‌کنند. علاوه بر این GSMA لیست‌های رایگانی از IMEI‌ها را نیز به صورت محدودتر ارائه می‌کند که مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 سریال ادامه‌دار حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از مارکت‌ها
پس از اینکه شرکت اپل اپلیکیشن‌های ایرانی را با توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از اپ‌استور حذف کرد، به نظر می‌رسد این بار نوبت شرکت گوگل شده تا در فروشگاه ‌آنلاین خود را روی اپلیکیشن‌های این بازار اندرویدی ببندد. به گزارش ایسنا، کمتر از یک ماه از موضع اپل برای حذف برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور در راستای قوانین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا علیه ایران می‌گذرد که شرکت گوگل هم شروع به حذف این اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی کرده است. اگر چه پیش از این نیز از سال گذشته اپل چندین بار به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه آنلاین خود اقدام کرده بود. شرکت اپل پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در پیغامی به برخی شرکت‌های برنامه‌نویس ایران اعلام کرد: در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اپ استور اپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. همچنین این شرکت اعلام کرد نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از همان ابتدا به این موضوع واکنش نشان داد. او با بیان اینکه در فضای تعاملات بین‌المللی این مقررات توسط طرفین رعایت می‌شد، اظهار کرد: ‌ما سیگنال‌های خوبی از سمت اپل داشتیم. در ورژن ۱۱ سیستم عامل iOS اپل اطلاع‌رسانی کرد که زبان فارسی را اضافه کرده است اما همزمان با این مساله شروع به حذف یکسری از اپلیکیشن‌های ایرانی کردند که ما دیگر نمی‌توانستیم آن را توجیه کنیم، زیرا نه به دلیل موضوعات مالی بود که شامل قوانین خودشان می‌شد و نه قوانین تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد: در ایمیل‌هایی که به تیم‌های توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌ها زدند، اشاره نکردند که دلیل این موضوع چیست. در یک پیام به صورت مبهم اشاره کردند ما نمی‌توانیم از کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند میزبانی کنیم. موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور کاملا حل نشده بود که گوگل نیز به فاصله‌ 2 هفته پس از اپل و در اقدامی مشابه، نرم‌افزارهای ایرانی را از گوگل‌پلی -فروشگاه آنلاین نرم‌افزارهای اندرویدی- با توجیه مشابه تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران حذف کرد. تایلر کولیس، وکیل عضو موسسه حقوقی فراری ‌اند اسوشیتس که در زمینه تحریم‌های آمریکا تخصص دارد، می‌گوید: این تحریم‌ها عملا تمام معاملات بین ایران و آمریکا «شامل عرضه کالا، فناوری و خدمات» را شامل می‌شود. با وجود این او معتقد است تحریم‌هایی نظیر تحریمی که شرکت‌های آمریکایی را از ارائه خدمات میزبانی هاستینگ به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای ایرانی منع می‌کند، تنها فعالیت‌های بی‌ضرر را محدود می‌کند. حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور با وجود سهم ۱۱ درصدی در بازار ایران هم اقدامی ناعادلانه به شمار می‌رفت که به نوعی کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی که فعالیت‌هایشان وابسته به این اپلیکیشن‌هاست را تهدید می‌کرد. اکنون این سریال حذف توسط فروشگاه اندرویدی نیز تکرار شده که شاید به دلیل بازارهای آنلاین مشابه داخلی مشکلات دارندگان محصولات اپل را نداشته باشد اما همچنان از نقض حقوق مصرف‌کنندگان فناوری حکایت دارد که شاید پیش از این تصور می‌کردند داستان کسب‌وکارشان از بازی‌های سیاسی جداست.
موج جدید تحریم‌ها؟
با توجه به اتفاقات اخیر مشاهده می‌شود موج جدید تحریم‌های غرب علیه ایران به فناوری اطلاعات رسیده و مسؤولانی که برجام را آفتاب تابان می‌دانستند باید در این زمینه پاسخ دهند که چرا فناوری اطلاعات در دوران پسابرجام محدودترین دوران خود را- حتی بسیار بدتر از قبل از برجام- می‌گذراند؟


Page Generated in 0/0075 sec