printlogo


کد خبر: 181280تاریخ: 1396/6/21 00:00
تشکل‌های صادراتی مهم‌ترین مشکلات و موانع صادرات غیرنفتی را تشریح کردند
بازارهای صادراتی یکی یکی از دست می‌روند

گروه اقتصادی: نزدیک به 3 هفته پیش، بیست‌وچهارمین جلسه اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران با حضور رئیس کنفدراسیون و نماینده تشکل‌های اقتصادی برگزار شد تا نمایندگان این تشکل‌ها درباره مهم‌ترین مشکلات و موانع صادرات غیرنفتی حوزه خود سخن بگویند. در ابتدا محمد لاهوتی، رئیس هیات مدیره‌ کنفدراسیون صادرات ایران با ارائه گزارشی درباره آمار 4 ماهه صادرات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال اظهار داشت که این رقم با کاهش 5 درصدی روبه‌رو شده است. بر این اساس نمایندگان تشکل‌های حاضر در جلسه به بیان آمارهای صادراتی حوزه خویش پرداخته و دلایل کاهش آن را اعلام کردند.
از دست دادن بازارهای آسیای میانه
به گزارش بولتن اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، نماینده سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی دلیل عمده کاهش میزان صادرات در مقایسه با 2 سال گذشته را تامین مواد اولیه با هزینه بالا، از دست دادن بازار ارمنستان، تاجیکستان و ترکمنستان و کاهش میزان صادرات به عراق نسبت به سال گذشته برشمرد. به گفته وی، حضور ترکیه در بازار با قیمت کمتر یک تهدید جدی برای صادرات ایران است در حالی که در صورت نبود موانع اداری می‌توان در سال 96 بالغ بر یک‌میلیارد دلار صادرات در حوزه لوله و پروفیل فولادی داشت. وی صفر شدن تعرفه برای رونق صادرات لوله و پروفیل را ضروری دانست. در ادامه نماینده اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با بیان اینکه صادرات آبزیان در این مدت در مقایسه با پارسال 32 درصد افزایش داشته، کل صادرات سال گذشته را 402 میلیون دلار اعلام کرد که احتمال افزایش تا پایان امسال به 450 میلیون دلار وجود دارد. وی دلایل افزایش صادرات را افزایش تولید میگو، باز شدن بازارهای روسیه، ارگانیک بودن محصولات و وجود بازارهای گوناگون صادراتی، کیفیت خوب محصولات و افزایش صادرات خاویار بیان کرد. به‌گفته وی، حدود 70 درصد از صادرات به چین (از طریق ویتنام) و 15 درصد به امارات و با قیمت‌ها واقعی انجام شده است. نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز با بیان اینکه از 3125 شرکت دانش‌بنیان بالغ بر 205 شرکت صادراتی هستند، اظهار داشت: مجموع صادرات این شرکت‌ها از سال 90 تا 96 سرجمع 2 میلیارد دلار بوده است. وی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات دانش‌بنیان تعرفه گمرکی ندارند، افزود: در بهار 96 حدود 85 میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، نانو، داروهای پیشرفته، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی و فناوری زیستی صورت گرفته است. نماینده انجمن صنایع نساجی نیز مجموع صادرات صنایع نساجی غیر از ماشین‌آلات، رنگ و کفپوش دستباف را 204 میلیون دلار اعلام کرد که 4 درصد افزایش داشته است. این رشد در صادرات پارچه 42 درصد، الیاف 39 درصد و پوشاک 21 درصد است اما در زیرشاخه‌های صنایع نساجی منفی بوده به‌طوری‌که در انواع نخ 18 درصد، انواع پتو 22 درصد و انواع کفپوش‌های ماشینی 2 درصد رشد منفی صادرات نسبت به 4 ماهه نخست 95 به ثبت رسیده است. وی دلایل کاهش صادرات پتو را بالا بودن قیمت تمام‌شده نخ برشمرد و اضافه کرد: بازارهای صادراتی صنایع نساجی کشورهای حوزه خلیج‌فارس، افغانستان، عراق و ترکیه است.
کاهش 70 درصدی صادرات سیمان
نماینده صنعت سیمان در این جلسه با ارائه آماری از صادرات سیمان در سال‌های گذشته گفت: در سال 93 بالغ بر 1/6 میلیون تن، در سال 94 بالغ بر 3/5 میلیون تن، در سال 95 بالغ بر 4/4 میلیون تن و در 4 ماه نخست سال 96 بالغ بر 7/3 میلیون تن سیمان صادر شده است. وی با اشاره به کاهش صادرات سیمان در 4 ماهه اول امسال، عمده صادرات سیمان ایران را به کشور عراق دانست که در این مدت حدود 60 تا 70 درصد کاهش داشته است. وی مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات را راه انداختن جنگ قیمت توسط شرکت‌ها، کارشکنی دلال‌های عراقی و باز شدن راه‌های ترکیه و ورود سیمان این کشور به بازار عراق اعلام کرد. همچنین نماینده صادرکنندگان خشکبار با اشاره به کاهش 25 درصدی صادرات خشکبار در 4 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته که از 420 به 310 میلیون دلار رسیده است، گفت: کاهش صادرات پسته و کشمش به دلیل کاهش تولید و بالارفتن قیمت، نوسان نرخ ارز، هزینه بالای تولید، پراکندگی صادرات و عدم پرداخت مشوق‌های نقدی توسط وزارت جهاد کشاورزی به‌رغم وعده‌های داده شده بوده است.
 


Page Generated in 0/0068 sec