printlogo


کد خبر: 181306تاریخ: 1396/6/21 00:00
پارلمان

برخی افراد در سفارتخانه‌ها نقش دلال اقتصادی را ایفا می‌کنند
نماینده مردم ایذه و باغملک تاکید کرد بخش اقتصادی سفارتخانه‌ها طی سال‌های گذشته به هیچ عنوان فعالیت مناسب و خوبی نداشته است. هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خانه ملت «پیرامون عملکرد اقتصادی سفارتخانه‌ها و اینکه راه‌اندازی معاونت جدید اقتصادی در وزارت امور خارجه تا چه میزان به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد»، اظهار داشت: دولت از تمام ارتباطات سیاسی و اقتصادی چند هدف مهم را دنبال می‌کند که اساسی‌‌‌‌‌ترین آنها کسب منافع ملی کشور است، مطمئنا برای تقویت کشور در ابعاد مختلف نیاز به برقراری دیپلماسی فعال در همه حوزه‌ها وجود دارد. عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه سفارتخانه‌ها و وزارت امور خارجه می‌توانند با استفاده از فرصت حضور در دیگر کشورها زمینه‌‌های جذب سرمایه و حضور فعالان اقتصادی کشورمان را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش اقتصادی سفارتخانه‌ها طی سال‌های گذشته به هیچ عنوان فعالیت مناسب و خوبی نداشته‌‌اند و حتی برخی افراد حاضر در سفارتخانه‌ها نقش دلال را ایفا کرده و به دنبال کسب منافع شخصی بوده‌‌‌اند که باید معاونت جدید اقتصادی در بحث مبارزه با فساد اقتصادی نیز توجه جدی داشته باشد تا جلوی فسادهای احتمالی گرفته شود.

دیوان محاسبات نمی‌تواند بگوید نجومی‌بگیری وجود ندارد
عضو کمیسیون حقوقی مجلس ضمن اشاره به اینکه محاسبات دیوان محاسبات کشور دولتی است، یادآور شد: سقف حقوق مدیران 12 میلیون و در شرایط خاص اندکی بیشتر در نظر گرفته شد اما شاهد هستیم دیوان محاسبات بدون توجه به فیش‌های نجومی چندده میلیونی اعلام می‌کند نجومی‌بگیری وجود ندارد. حجت‌الاسلام حسن نوروزی در گفت‌وگو با راه دانا، درباره تبرئه نجومی‌بگیران توسط دیوان محاسبات اظهار داشت: اگرچه گزارش دیوان محاسبات حاکی از تبرئه این افراد است اما در حقیقت صحبت نهایی و صحیح را باید از قوه‌قضائیه شنید. وی با اشاره به اظهارات اژه‌ای مبنی بر محکومیت 20 نجومی‌بگیر در قوه‌قضائیه گفت: قطعا مدیرانی که حقوق بالایی را به صورت غیرقانونی دریافت کرده‌‌اند وجود دارند و دیوان محاسبات نمی‌تواند بگوید نجومی‌بگیری وجود ندارد. عضو کمیسیون حقوقی مجلس ضمن اشاره به اینکه محاسبات دیوان محاسبات کشور دولتی است، یادآور شد: سقف حقوق مدیران
12 میلیون و در شرایط خاص اندکی بیشتر در نظر گرفته شد اما شاهد هستیم دیوان محاسبات بدون توجه به فیش‌‌های نجومی چندده میلیونی اعلام می‌کند نجومی‌بگیری وجود ندارد. وی در ادامه گفت: قطعا افرادی به عنوان نجومی‌بگیر وجود دارند که مجرم هم هستند و وظیفه اصلی با قوه‌قضائیه است که جرم آنها را اعلام کند، هرچند تاکنون دیوان محاسبات و دولت کسی را به عنوان نجومی‌بگیر به قوه‌قضائیه معرفی نکرده است.

بعضی انتصاب‌ها بر اساس «پدرخواندگی» است
نماینده مردم قزوین می‌گوید بعضی انتصاب‌ها در کشور براساس «پدرخواندگی» است. سیده‌حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با راه دانا، درباره انتصاب برخی فرزندان مسؤولان در سمت‌های مختلف اظهار داشت: فرآیند انتصاب‌ها در کشور ما فرآیند شفاف و واضحی نیست، چه این انتصاب‌ها در دولت باشد چه در هیأت‌مدیره‌های بخشی خصوصی یا دولتی، شهرداری‌ها، هلدینگ‌ها و از این دست پست‌های انتصابی و وقتی فرآیند شفاف نباشد این اشکالات به آن وارد است. وی افزود: درباره برخی افراد این موضوع مطرح است که برای مثال فرزند یکی از مسؤولان هستند و پدر یا مادرشان برای آنها شغلی فراهم کرده‌اند اما بعضی از این انتصاب‌ها براساس «پدرخواندگی» است و افراد در پست‌ها و سمت‌های مختلف قرار می‌گیرند. نماینده مردم قزوین گفت: در این مسأله نباید به اشخاص بپردازیم، بلکه باید فرآیند را درست کنیم. این فرآیند باید درست شود و وزیر، نماینده یا شهردار فرقی نمی‌کند؛ این افراد باید دارای ویژگی‌هایی باشند و براساس یک‌سری شرایط واضح و شفاف مشغول به کار شوند و افراد را منصوب کنند. وی با تاکید بر اینکه برخی افراد با مسؤولان هیچ نسبت فامیلی ندارند و صرفا از طریق «پدرخواندگی» در کرسی‌های مسؤولیت قرار می‌گیرند، عنوان کرد: این سوال مطرح است که آیا همه مدیران جوان «آقازاده‌» هستند؟ خیر! برخی از این افراد از طرق دیگری وارد مسؤولیت شد‌ه‌اند که شایستگی مدیریت و مسؤولیت را ندارند.


Page Generated in 0/0057 sec