printlogo


کد خبر: 181310تاریخ: 1396/6/21 00:00
«وطن امروز» از تأثیر سیاست‌های جدید ارزی گزارش می‌دهد
ارزش پول ملی قربانی تک نرخی کردن ارز!

اسدالله خسروی: بانک مرکزی در حالی بازار ارز را به حال خود رها کرده که کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند سکوت دولت در ساماندهی این بازار برنامه‌ریزی شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، گرانی ارز در بازار و بی‌توجهی دولت در ممانعت از رشد قیمت آن برای کارشناسان ابهام‌برانگیز است. برخی کارشناسان علت گرانی ارز را برای تامین کسری بودجه سالانه عنوان می‌کنند، برخی دیگر بالا رفتن نرخ ارز را حرکتی برای تک‌نرخی شدن آن و عده‌ای تبعات کاهش نرخ سود بانکی را باعث افزایش قیمت ارز در بازار می‌دانند.  در پی دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر حذف ارز مسافرتی از دیروز (۲۰ شهریور)، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که این اقدام در بازار تاثیرگذار است و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. از ۲۰ شهریور طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی فروش ارز مسافرتی با نرخ بازار [آزاد] انجام می‌شود. این بخشنامه به مفهوم آن است که از این پس ۳۰۰ دلار ارز دولتی که سالانه یک بار به هر یک از مسافران کشورهای خارجی پرداخت شد، حذف شده است. در حال حاضر قیمت ارز دولتی (نرخ رسمی) ۳۳۳۲ تومان و قیمت ارز در بازار آزاد حدود ۳۹۰۰ تومان است، یعنی حدود ۵۶۰ تومان اختلاف قیمت بین ارز دولتی و آزاد وجود دارد که ضرب این عدد در ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی حدود ۱۷۰ هزار تومان خواهد شد که البته برای کسی که مسافر خارج از کشور است و می‌خواهد چندین میلیون تومان هزینه سفر کند، عدد قابل توجهی نیست ولی از سوی دیگر این عدد برای دولت می‌تواند مبلغ قابل توجهی باشد، زیرا ما سالانه با چندین میلیون مسافر خارج از کشور طرف هستیم. در این‌باره سیدرضی حاجی‌آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ‌اظهار کرد: حذف ارز مسافرتی مطمئنا در جهت یکسان‌‌سازی نرخ ارز نیست و این دستورالعمل می‌تواند به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و کم شدن درآمد ارزی صادر شده باشد. وی ادامه داد: بالاخره دولت به این فکر می‌کند که این ارزی که در اختیار دارد و در اقتصاد کشور توسط مسافر و واردکننده خرج می‌شود، محدود است، بنابراین تصمیم دارد در جاهایی مثل عرضه ارز مسافرتی جلوی آن را بگیرد. این دستورالعمل به هر دلیلی صادر شده باشد در بازار تاثیرگذار است و قیمت ارز بالا می‌رود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اضافه کرد:‌ به نظر می‌رسد دولت تصمیم گرفته اجازه دهد نرخ ارز مقداری بالا برود؛ همان طور که در روزهای اخیر نرخ دلار در بازار بالا رفته است. البته دولت می‌تواند از طریق ورود دلارهای نفتی به بازار جلوی این افزایش قیمت را بگیرد اما فعلا این تصمیم را ندارد. حاجی آقا میری درباره دلایل این تصمیم دولت به ایسنا گفت: این نرخ غیرواقعی ارز ممکن است یک روزی در اثر فشارهایی که وارد می‌شود مثل چند سال پیش به صورت ناگهانی جهش فوق‌العاده‌ای در بازار ارز ایجاد کند و باعث ایجاد یک بحران شود. به همین جهت دولت تصمیم گرفته است به‌تدریج به طرف واقعی شدن نرخ ارز حرکت کند تا بحران ایجاد نشود. وی تصریح کرد: از طرف دیگر صادرات غیرنفتی ما در چند ماه اول امسال روند کاهشی داشته است و مسؤولان اقتصادی نگران این موضوع هستند و می‌دانند یکی از عوامل این کاهش اشتباهی است که دولت انجام داد و زمانی که دلار به بیش از ۴۰۰۰ تومان رسید مجددا نرخ آن را پایین آورد. این اقدام اشتباه بود و اکنون دولت باید اجازه دهد به تدریج نرخ ارز به طرف واقعی شدن پیش برود.
گرانی با ارز تک نرخی
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره تبعات افزایش نرخ ارز در بازار به «وطن امروز» گفت: از آنجایی که بانک مرکزی به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز است، بنابراین افزایش آرام قیمت ارز در بازار برای رسیدن به این هدف است. سیدراضی نوری با بیان اینکه روند رو به رشد نرخ ارز در بازار مسیری است که برای تک‌نرخی شدن ارز پیموده می‌شود، ادامه داد: اگر چه با افزایش نرخ ارز در بازار در کوتاه‌مدت تنش‌هایی ایجاد می‌شود ولی باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت تا بتوان با ارز تک‌نرخی زمینه جذب سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت ارز به شکل هدفمند است؟ گفت: البته دولت و بانک مرکزی باید نوسانات نرخ ارز را در بازار رصد و مدیریت کنند تا با نظارت‌های دقیق مانع سودآوری فرصت‌طلبان باشند و ارزش پول ملی نیز حفظ شود. این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی در تصمیم‌گیری‌‎های خود بویژه تغییر نرخ ارز و سود بانکی از کارشناسان خبره اقتصادی کمک بگیرند تا مشکلی اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها دولت را تهدید نکند.
دولت به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده ارز می‌تواند نرخ آن را در بازار کنترل کند
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه وعده تک‌نرخی کردن ارز برای بخش خصوصی قابل پیش‌بینی نیست، گفت: یکی از زیر‌ساخت‌های تک‌نرخی کردن ارز وجود یک سیستم بانکداری بین‌المللی برای برقراری تعامل با بانک‌های دنیاست. فرهاد فزونی در گفت‌وگو با فارس درباره اینکه آیا وعده دولت درباره تک‌نرخی کردن ارز تا پایان سال جاری که برای چندمین بار طی سال‌های گذشته توسط بانک مرکزی اعلام شده، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد محقق می‌شود، گفت: بخش خصوصی از آنچه در جلسات توسط دولت تصمیم‌گیری می‌شود، اطلاع ندارد، بنابراین نمی‌توان نتایج وعده‌های دولت را در این‌باره پیش‌بینی کرد. نماینده بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران افزود: یکی از نیازهای تک‌نرخی کردن ارز، وجود یک سیستم فعال بانکداری بین‌المللی برای برقراری تعامل با بانک‌های دنیاست که نمی‌دانم در این رابطه دولت تا چه اندازه با بانک‌های دنیا مذاکره انجام داده است. وی بیان داشت: اما دولت در حال حاضر آرام‌آرام در حال کم کردن و به صفر رساندن استفاده از ارز دولتی در اقتصاد کشور است. فزونی با بیان اینکه وعده تک‌نرخی کردن ارز چندین‌بار توسط دولت داده شده، گفت: اما بانک مرکزی به این نتیجه نرسیده است.


Page Generated in 0/0054 sec