printlogo


کد خبر: 181319تاریخ: 1396/6/21 00:00
آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند کره‌شمالی بدون کمک ایران قادر به انجام آزمایش‌های هسته‌ای اخیر نبود!
اون آهنگر، ما مسگر!

آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی و رونمایی از بمب هیدروژنی این کشور گویا دارد دامنگیر ایران می‌شود. در وضعیتی که وزارت امور خارجه ایران در حال تخمین از وضعیت برجام پس از خروج آمریکا از این توافق است؛ حالا یک بازی جدید و فضاسازی خطرناک علیه ایران به‌راه افتاده است. فضاسازی خطرناکی که مدعی است ایران در حوزه هسته‌ای در حال همکاری با کره‌شمالی است. به گزارش «وطن‌امروز»، برخی سیاسیون و رسانه‌های آمریکایی، وزارت خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی این روزها به دنبال آن هستند تا به هر شکل ممکن آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی و شاخ و شانه کشیدن پیونگ یانگ را بهانه‌ای کنند برای آغاز یک دور جدید «ایران‌هراسی». طرح ادعای همکاری ایران و کره‌شمالی در حالی است که دولت دونالد ترامپ مدعی شده است ایران فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای زیادی در مراکز نظامی خود دارد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از این مراکز نظامی بازرسی کنند. به نظر می‌رسد یکی از اهداف طرح ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی، تقویت تلاش دولت دونالد ترامپ برای دستیابی به مراکز نظامی ایران باشد، این در حالی است که بر اساس برجام، فعالیت‌های هسته‌ای ایران تقریبا تعطیل شده و بازرسان آژانس نیز بی‌سابقه‌ترین رژیم بازرسی‌ها را از این تاسیسات انجام می‌دهند. با این حال اما مثلث آمریکا، انگیس و رژیم صهیونیستی در حال پیگیری ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی هستند. ادعاهای آنها به صورت خلاصه این است: کره‌شمالی اخیرا یک آزمایش هسته‌ای محرمانه انجام داده است. آزمایش‌های هسته‌ای قبلی کره‌شمالی از نوع بمب‌های پلوتونیومی بوده است اما آزمایش اخیر کره ‌از نوع بمب اورانیومی بوده است، بنابراین پای ایران در میان است! دیروز دوشنبه «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد کره‌شمالی بمب هسته‌ای اورانیومی خود را با راهنمایی‌های ایران ساخته است. لیبرمن طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی «هرتزلیا» با اشاره به گزارش ادعایی روزنامه «ایندیپندنت» درباره کمک‌های تهران به پیونگ‌یانگ، مدعی شد: کره‌شمالی بدون ایران نمی‌توانست سلاح هسته‌ای تولید کند. ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی توسط سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تکذیب شد. بهرام قاسمی دیروز در نشست خبری درباره اخبار منتشر شده برخی رسانه‌های خارجی پیرامون همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی گفت: این مطالب، نسنجیده و دور از واقعیت است؛ ما در این باره هیچ ارتباطی با کره‌شمالی نداشته‌ایم. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مواضع ما درباره تسلیحات کشتار جمعی بر اساس آموزه های دینی
کاملاً روشن است و این مواضع جدید نیست.
اما ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی همچنان توسط رسانه‌های آمریکایی مطرح و پیگیری می‌شود. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در تازه‌ترین گزارش خود علیه برنامه هسته‌ای ایران، آزمایش «بمب اورانیومی» در کره‌شمالی را به خاطر همکاری با ایران دانست! این روزنامه مدعی شد کارشناسان آمریکایی حدس می‌زنند کره‌شمالی در ماه فوریه بمبی اورانیومی را منفجر کرده باشد. دلیل آنان پنهان‌کاری غیرعادی درباره آزمایش اتمی در آن ماه است. این بمب اورانیومی می‌تواند نشانه همکاری این کشور با ایران باشد! به گزارش روزنامه واشنگتن پست، مقامات دولت آمریکا و کارشناسان مستقل نگرانند از اینکه دانشمندان کره‌شمالی بمبی جدید ساخته باشند که هسته آن را اورانیوم غنی‌شده تشکیل داده باشد. اگر نگرانی‌های یاد شده بجا باشد به معنای آن است که کره‌شمالی با موفقیت راهی جدید برای ساختن بمب اتم پیموده است، زیرا تا آنجا که مقامات آمریکایی می‌دانند، در ساخت 2 بمب هسته‌ای که کره‌شمالی از سال ۲۰۰۶ منفجر کرده است پلوتونیوم به کار رفته بود. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: این امکان که کره‌شمالی بمبی با اورانیوم غنی‌‌‌شده را آزمایش کرده باشد باعث می‌شود نگرانی آمریکا از همکاری فزاینده میان ایران و کره‌شمالی بیشتر شود. جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست مشغول غنی‌سازی اورانیوم است و البته آن طور که خود مدعی است، با این عمل تنها اهداف غیرنظامی را دنبال می‌کند. با این همه هنوز مدرکی دال بر اینکه این دو کشور با هم همکاری اتمی دارند در دست نیست. واشنگتن‌پست در ادامه به نقل از یک مقام سیاسی سابق دولت باراک اوباما نوشت آمریکا نگران این فعالیت‌های هسته‌ای است. این مقام سیاسی به واشنگتن‌پست گفت: «این دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها با هم همکاری دارند، بویژه در زمینه ساخت موشک. صادقانه بگویم، اینکه چرا هنوز در زمینه برنامه ‌هسته‌ای با هم کار نمی‌کنند، برای ما معماست».
بازی را اسرائیلی‌ها شروع کردند
اگرچه آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته نیز ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی را مطرح کرده بودند اما دور جدید اتهامات هسته‌ای به ایران با طرح این ادعا توسط یک سایت صهیونیستی کلید خورد. پایگاه خبری «دبکا» در گزارشی (21 مرداد) به بهانه حضور نماینده کره‌شمالی در مراسم تحلیف روحانی، مدعی شد طی روزهای اخیر  مقامات نظامی کره‌شمالی در تهران با مسؤولان برنامه هسته‌ای و موشکی ایران دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. دبکا با اشاره به گزارش اخیر وزارت دفاع ژاپن مبنی بر دستیابی کره‌شمالی به سلاح هسته‌ای نوشت: این امر بدان معناست که کره‌شمالی قادر خواهد بود کلاهک هسته‌ای تولید کند که مناسب برای استفاده در موشک‌های قاره‌پیما باشد. این پایگاه صهیونیستی مدعی شد: «کیم یونگ نام» سخنگوی پارلمان کره‌شمالی که مرد شماره 2 در این کشور نامگذاری شده است، روز دوشنبه 7 آگوست سفر 10 روزه خود به ایران را که در آن توافق‌های جدیدی با این کشور امضا کرده است به پایان رساند. در ادامه این گزارش آمده است: مأموریت رسمی کیم یونگ نام شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران بود اما در این سفر هیاتی از افسران عالی رتبه ارتش کره‌شمالی همراه وی بودند که ساعت‌های طولانی را در نشست‌های مشترک با مسؤولان برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین مقامات سپاه پاسداران سپری کرده‌اند. دبکا مدعی شد: جزئیات دقیق نقش مستمر کره‌شمالی در برنامه موشکی و هسته‌ای ایران پوشیده است اما آنچه برای کیم جونگ اون مهم است سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای همکاری با کره‌شمالی و حضور مهندسان و دانشمندان ایران در کنار متخصصان کره‌شمالی در این دو زمینه است. یک هفته پس از انتشار این خبر دبکا، جان بولتون، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در توئیتر خود مدعی شد ایران و کره‌شمالی در زمینه موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند. نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در توئیتر خود مدعی شد هرگونه تجهیزات موشکی و هسته‌ای جدید که کره‌شمالی به دست می‌آورد، ایران نیز همان را به سرعت می‌خرد. بولتون در توئیتر خود نوشت: هرگونه توانایی هسته‌ای و موشکی که کره‌شمالی به‌دست می‌آورد، ایران قادر به خرید آن می‌شود و فردای آن، همان تاسیسات هسته‌ای یا موشکی را داراست. وی در توئیتی دیگر نوشت: ایران و کره‌شمالی به مدت ۲۵ سال با یکدیگر در زمینه موشک‌های بالستیک کار کرده‌اند و احتمال می‌رود آنها در برنامه‌های هسته‌ای نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند.
روباه وارد می‌شود
همکاری مشترک رسانه‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی برای ایجاد دور جدید ایران‌هراسی اما زمانی جدی‌تر شد که به بهانه آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی، وزارت خارجه انگلیس به ادعای همکاری ایران و کره‌شمالی رسمیت داد. به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، وزارت خارجه انگلیس در حال بررسی این مساله است که آیا کشورهای هسته‌ای کنونی و پیشین به کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش کمک کرده‌اند تا وی بتواند کلاهک‌های هسته‌ای را روی موشک سوار کند؟ مقامات انگلیسی می‌گویند قابل قبول نیست دانشمندان کره‌شمالی توانسته باشند به تنهایی به این پیشرفت در برنامه هسته‌ای و موشکی‌شان رسیده باشند. از این رو در حال بررسی یک فهرست از کشورهایی هستند که احتمال دارد در این مسیر به پیونگ‌یانگ کمک کرده باشند. دیلی‌تلگراف به نقل از مقامات انگلیس ادعا کرده ایران در راس این فهرست قرار دارد. به هر حال در حالی که آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی غرب را دچار سردرگمی کرده و آنها از پیدا کردن یک راهکار اثرگذار برای مهار کره‌شمالی درمانده شده‌اند، به نظر می‌رسد در پسابرجام این ایران است که هدف سهل‌الوصول‌تری برای غرب است تا به بهانه کره‌شمالی، قدرت خود را علیه ایران پس از برجام نشان دهند!
 


Page Generated in 0/0072 sec