printlogo


کد خبر: 181325تاریخ: 1396/6/21 00:00
مقر حزب دموکرات در سلیمانیه مورد حمله قرار گرفت
اختلافات حل‌نشدنی کردستان عراق پیش از رفراندوم کذایی

حمله روز گذشته به مقر مافیای بارزانی، نیمه ‌پنهان همه‌پرسی غیرقانونی جدایی کردستان عراق را آشکار کرد. دیروز در حالی که نماینده حزب دموکراتیک در مقر این حزب در حومه سلیمانیه، دومین شهر بزرگ کردستان عراق با فرستادگان حزب جماعت اسلامی کردستان رایزنی می‌کرد، یک گروه مسلح ناشناس به این محل حمله کرده و بلافاصله متواری شدند. شبکه سومریه‌نیوز ضمن پخش این خبر فوری در شهر «چمچمال» واقع در غرب سلیمانیه، به نقل از مقامات امنیتی اقلیم اعلام کرد حمله مزبور هیچ تلفاتی به همراه نداشته است. با این حال حمله چمچال نماد مخالفت بخش مهمی از جمعیت غیرکرد و همچنین منتقدان کرد حکومت غیرقانونی بارزانی در اربیل با همه‌پرسی است.
در فاصله  از 2 هفته تا همه‌پرسی غیرقانونی کردستان عراق، شکاف میان حزب حاکم دموکرات در اربیل با اتحادیه میهنی  و جنبش تغییر در حال بزرگ‌تر شدن است. در همین حال همزمان با آغاز  تبلیغات رسمی انتخاباتی احزاب اصلی، مقامات حزب اتحادیه میهنی تبلیغات مربوط به حزب دموکرات را در سطح شهر سلیمانیه به خاطر استفاده ابزاری از تصاویر جلال طالبانی دبیرکل حزب میهنی، پایین آوردند. به گزارش تسنیم، حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی برای تبلیغات همه‌پرسی 25 سپتامبر در دومین شهر بزرگ اقلیم از تصاویر مشترک بارزانی و طالبانی استفاده کرده بود که بدون اجازه خانواده طالبانی بوده و تبدیل به یک جنجال سیاسی شد. به گفته یکی از کارمندان شرکت پیمانکار نصب پوسترهای تبلیغاتی، لاهور شیخ جنگی مسؤول دستگاه اطلاعاتی اتحادیه میهنی موسوم به زانیاری و از نزدیکان خانواده طالبانی دستور جمع‌آوری این تبلیغات را در سلیمانیه صادر کرد. در یکی از این پوسترهای تبلیغاتی، تصویری از مسعود بارزانی و جلال طالبانی در یک قسمت و تصویری از نوری مالکی و حیدر العبادی در قسمت دیگر آن آمده و سوال شده است که شما کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟
حزب دموکرات یا همان مافیای بارزانی در تلاش است تحت هر شرایطی از طریق اتحادیه میهنی، احزاب منتقد را مجاب به فعالیت مجدد پارلمانی کند، بنابراین در شرایطی که همگان در انتظار تصمیم نهایی شورای رهبری میهنی‌‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درباره پارلمان اقلیم و رفراندوم بودند، این شورا هیاتی را مامور مذاکره با 2 حزب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان کرد.
هیات مذاکره‌کننده اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه به دیدار مسؤولانی از جنبش تغییر رفت و پیشنهادهای خود را به تغییری‌ها ارائه کرد، پیشنهادهایی که فراتر از فعالیت مجدد پارلمان است و در آن مواردی دلخواه جنبش تغییر به چشم می‌خورد اما تضمین اجرای این پیشنهادها ممکن است همچنان چانه‌زنی‌های سیاسی را به دنبال داشته باشد. در اربیل نیز سعدی احمد پیره، از سران اتحادیه میهنی به دیدار علی باپیر، امیر جماعت اسلامی کردستان رفت تا مقدمات نشست 2 حزب را فراهم کند. اما موارد اختلاف جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان با حکومت بارزانی به قدری وسیع است که بعید به نظر‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌رسد تا زمان همه‌پرسی در هفته پایانی سپتامبر، گرهی بین آنها باز شود. جنبش تغییر  به سازوکار و ضمانت اجرایی این پیشنهادها هم تشکیک کرده است. نمایندگان این جنبش در پارلمان نیمه‌تعطیل اقلیم، حتی تلاش‌‌‌‌‌‌‌های اتحادیه میهنی برای واسطه‌گری بین خود و اربیل را زیر سوال برده و معاون نخست‌وزیر اقلیم یعنی قباد طالبانی که بالاترین مقام اجرایی میهنی‌‌‌‌‌‌ها در ساختار قدرت است را فردی ناکارآمد خوانده‌اند. حزب دموکرات نیز ناامید از این رایزنی‌‌‌‌‌‌ها برای همراه کردن مخالفان همه‌پرسی، به دنبال جدایی جماعت اسلامی از بدنه جنبش تغییر است که خواهان کنار رفتن بارزانی از قدرت هستند. رسانه‌های اقلیم فاش کرده‌اند بارزانی نمایندگانی را به دور از چشم آنها به دیدار علی باپیر امیر جماعت اسلامی فرستاده و حتی امتیازاتی را به او پیشنهاد کرده اما نفس لو رفتن این دیدارها از طریق اعضای جماعت اسلامی نشان‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌ بی‌اعتمادی آنها به اربیل است.


Page Generated in 0/0074 sec