printlogo


کد خبر: 181385تاریخ: 1396/6/22 00:00
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» نسبت به بازنگری شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی تأکید دارند
ضرورت ارائه طرح جامع اردوها توسط دولت

محسن پورعرب: حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که بامداد 10 شهریورماه سال جاری اتفاق افتاد، باعث شد مدیران و دستگاه‌های مربوط، روش و آیین‌نامه‌های برگزاری اردوهای برون‌استانی را مورد بازبینی قرار دهند. در همین رابطه در نخستین قدم حرکت شبانه اردوها با اتوبوس به حالت تعلیق در آمد. همچنین کارگروه ویژه‌ای در مجلس برای بررسی علل حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان تشکیل شد. این در حالی است که یکی از اعضای دعوت شده به این کارگروه وزیر آموزش‌وپرورش است  و در نخستین جلسه برگزار شده وزیر قول بازنگری در شیوه‌نامه برگزاری اردوها را داده است. با توجه به برگزاری دومین جلسه از سری جلسات این کارگروه در دوشنبه گذشته و همچنین چگونگی بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردوها سراغ تعدادی از نمایندگان مجلس رفتیم تا نظرات آنان را در این باره جویا شویم. این نمایندگان بر یک موضوع واحد تاکید داشتند و آن هم ارائه یک طرح جامع برای برگزاری ایمن اردوهای دانش‌آموزی بود.
ضوابط اردوها باید بازنگری شود
در همین باره علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره تغییر رویکرد وزارت آموزش‌وپرورش درباره برگزاری اردوها گفت: امنیت جانی و روانی نفرات شرکت‌کننده در اردوها باید به عنوان اصلی‌ترین رکن برگزاری اردوها مد نظر قرار گیرد. وی افزود: اگر وزارت آموزش‌وپرورش توانایی برگزاری اردوهای سالم و بی‌حادثه را ندارد ضرورتی برای برگزاری اردوها نیست. حادثه اخیر تنها چند خانواده را داغدار نکرد، بلکه جامعه ایران داغدار شد و اینچنین حوادث روح و روان جامعه را آسیب‌پذیر می‌کند. سلیمی در ادامه اظهار داشت: اگر ضوابط برگزاری اردوها کارآمد نیست باید مورد بازنگری قرار بگیرد. متاسفانه باید گفت برخی اردوهای برون‌استانی که برگزار می‌شود از استراحتگاه‌ها و اردوگاه‌های مناسبی برخوردار نیستند. در اینجا وزارت آموزش‌وپرورش باید به عنوان متولی اصلی به این امور رسیدگی کند تا دیگر اتوبوسی به دلیل نبود استراحتگاه نامناسب مجبور به حرکت شبانه نشود. نماینده مجلس ضمن تاکید بر توجه ویژه به چگونگی حمل‌ونقل دانش‌آموزان تصریح کرد: حتی‌الامکان باید از شیوه‌ای امن برای جابه‌جایی دانش‌آموزان استفاده شود. در جاهایی که قابلیت استفاده از حمل‌ونقل ریلی وجود دارد باید استفاده کرد که این امر باید در بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردوها مد نظر قرار بگیرد.
شیوه‌نامه‌ای جامع و تخصصی نیاز داریم
همچنین عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره ضرورت بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردوها گفت: برگزاری اردوهای دانش‌آموزی اجتناب‌ناپذیر است. بروز حوادث در اردوها نباید برگزاری اردوها را تعطیل کند. باید به دنبال ایرادات و مشکلات باشیم تا از بروز حوادث جلوگیری کنیم.
عزیزی با تاکید بر بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردوها افزود: یکی از نکات مهم بحث ساعت حرکت اتوبوس‌هاست که نباید اجازه حرکت شبانه به اتوبوس‌ها داده شود. در همین حادثه اخیر، سانحه در حوالی بامداد اتفاق افتاد. در این ساعات از شبانه‌روز سطح ترشح کورتیزول افزایش می‌یابد و تمام انسان‌ها دوست دارند در این لحظات خواب باشند. مطمئنا رانندگی در چنین شرایطی می‌تواند خطرآفرین باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این قبیل موارد تخصصی باید در بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردوها دیده شود تا شیوه‌نامه‌ای جامع، بودن نقص و کاربردی داشته باشیم تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.
دولت طرحی جامع برای برگزاری اردوها بدهد
علاوه بر این داوود محمدی، عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و ریاست کارگروه بررسی حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی درباره ضرورت تغییر رویکرد آموزش‌وپرورش در برگزاری اردوها به «وطن امروز» گفت: وزارت آموزش‌وپرورش و متولیان برگزاری چنین اردوهایی باید حداقل در برنامه‌ریزی‌های‌شان قبل از اردو و روی کاغذ اردویی امن را برنامه‌ریزی کنند. وی با اشاره به نقش سایر نهادهای مسؤول در برگزاری اردوها تصریح کرد: بحث برگزاری اردوهایی امن را باید به صورت فرانهادی ببینیم؛ به این صورت که دولت در قالب یک طرح یا یک لایحه جامع برای تمام اردوها برنامه‌ریزی کند و تمام عوامل را در این طرح جامع مورد بررسی قرار دهد. محمدی با تاکید بر حل شدن اساسی موضوع اردوها اظهار کرد: به طور قطع آموزش‌وپرورش باید هرچه سریع‌تر آیین‌نامه جدید را ابلاغ کند تا اردوها که یک موضوع پرورشی هستند دیگر حادثه‌آفرین نباشند. باید در اردوها مربیان آموزش‌های لازم را دیده باشند و حتی‌الامکان فرد دومی نیز به عنوان راهنما در اردوها حضور داشته باشد.
لزوم حضور مربی راهنما در اردوها
فریده اولادقباد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یکی از اعضای این کارگروه هم در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره ضرورت بازنگری شیوه‌نامه برگزاری اردوها گفت: اردوها باید اولویت‌بندی شود و نباید دانش‌آموزان را از رفتن به اردوهای علمی و زیارتی که به صورت برون‌استانی برگزار می‌شود محروم کرد. وی ضمن تاکید بر توجه کردن به موقعیت جغرافیایی استان‌ها در برگزاری اردوها افزود: به طور مثال شاید برای دانش‌آموزان ساکن شمال غرب کشور نتوان در فصل زمستان اردوهای برون‌استانی برگزار کرد اما در مقابل همین دانش‌آموزان هرمزگانی در فصل پاییز اگر به اردو بروند دیگر نیازی نیست اتوبوس‌های‌شان به دلیل شرایط آب‌وهوایی در شب حرکت کنند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به سوابق شخصی‌اش در برگزاری اردوهای راهیان‌نور اظهار داشت: استان‌هایی که از حمل‌ونقل ریلی بهره‌مند هستند باید از این امکانات در برگزاری اردوهای برون‌استانی دانش‌آموزی استفاده کنند تا حجم حوادث کاهش یابد. این موضوع باید در بازنگری شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی دیده شود اما استان‌هایی که از خطوط ریلی برخوردار نیستند باید با بررسی نقاط ضعف و در نظر گرفتن تمام جوانب که بتواند اردویی امن را در بر داشته باشد اردوها را برگزار کنند.
شورایعالی ایمنی حمل‌ونقل باید احیا شود
اولادقباد با اشاره به لایحه شورایعالی ایمنی حمل‌ونقل گفت: این لایحه یک زمانی به مجلس داده شد و امروز باید احیا شود. ریاست این شورا به عهده شخص رئیس‌جمهور است. مطمئنا برگزاری دقیق جلسات این شورا می‌تواند به کم شدن حجم حوادث جاده‌ای کمک فراوانی کند. وی همچنین با تاکید بر پیگیری حق و حقوق دانش‌آموزان حادثه‌دیده در سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی تاکید کرد: ما پیگیر حق و حقوق خانواده‌های متوفیان این حادثه و نیز دانش‌آموزان آسیب دیده این حادثه هستیم. هیچ چیزی جایگزین عزیزان از دست‌رفته و عضوهای قطع شده نیست اما در هر صورت حقوق این عزیزان باید در نظر گرفته شود تا التیامی کوچک بر دردهای‌شان باشد.


Page Generated in 0/0054 sec