printlogo


کد خبر: 181397تاریخ: 1396/6/22 00:00
هفته‌گردی «وطن‌امروز» در جبهه فرهنگی انقلاب
داد فرهنگیان!

گروه فرهنگ و هنر: در فانوس‌گردی با هنرمندان انقلاب این هفته سراغ «گلعلی بابایی» نویسنده ادبیات پایداری و دفاع‌مقدس و صاحب آثاری چون «همپای صاعقه» و «گردان نهم»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، «مهدی نقویان» کارگردان مستندهای «در برابر طوفان»، «رمز و راز ملکه»، «گاو خشمگین» و «بازی»، «سارا عرفانی» داستان‌‌‌‌‌‌‌‌نویس و نویسنده کتاب‌های «پنجشنبه فیروزه‌ای» و «لبخند مسیح» و «حجت عدالت‌پناه» کارگردان مستند «داد» رفتیم و با آنها به گفت‌وگو نشستیم.
«گردان نهم» در راه فرانکفورت
گلعلی بابایی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به تازه‌‌‌‌‌ترین اثر خود یعنی کتاب «شراره‌‌های خورشید» اظهار داشت: این کتاب قرار است سه‌شنبه آینده 28 شهریور در  تالار سوره حوزه هنری رونمایی شود. بابایی با بیان اینکه در این کتاب برای نخستین‌بار برخی ناگفته‌‌های جنگ مطرح می‌شود، بیان داشت: شراره‌‌های خورشید به 4 ماه پایانی حیات دنیوی شهید همت می‌پردازد و عملکرد لشکر 27 در عملیات خیبر را مورد کنکاش قرار می‌دهد. این کتاب  با ۷۷۰ صفحه، ۱۰ فصل موضوعی را در بر می‌گیرد که یک فصل از آن هم به تصاویر، نقشه‌ها و اسناد اختصاص پیدا کرده و این ضمایم با فهرست و نمایه‌‌های کتاب، در مجموع حجم کتاب را به ۹۳۰ صفحه می‌رساند. نویسنده کتاب «همپای صاعقه» گفت: بازه زمانی مطالب کتاب پیش رو از فردای خاتمه عملیات والفجر ۴ در جبهه
مریوان- پنجوین آغاز می‌شود و به ۳۰ اسفند سال ۶۲ می‌رسد که آخرین روزهای عملیات خاکی- آبی خیبر جریان داشت. در خیبر، رزمندگان کادر و بسیجی لشکر ۲۷ با یگان‌های سپاه سوم بعثی روبه‌رو شدند و کربلاهای مختلفی را تجربه کردند. آنها در این عملیات زجر زیادی کشیده و ضربات سنگینی را بر پیکره ستادی و یگانی همیشه خط‌شکن خود تحمل کردند؛ تا حدی که می‌توان به انهدام قریب به اتفاق گردان‌های یازده‌گانه 2 تیپ عمار و ابوذر این لشکر و شهادت فرماندهانی از گردان، گروهان، دسته و حتی فرماندهی لشکر اشاره کرد. در همین عملیات بود که ابتدا اکبر زجاجی، قائم‌مقام و سپس به فاصله ۴۸ ساعت، حاج محمدابراهیم همت شهید شدند. بابایی همچنین درباره ترجمه کتاب‌هایش و حضورش در نمایشگاه فرانکفورت گفت: کتاب «ماه همراه بچه‌هاست» زندگینامه شهید همت به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده است. همچنین «هاله‌ای در غبار» که به زندگی حاج احمد متوسلیان می‌پردازد نیز به زبان‌‌های انگلیسی و عربی منتشر شده است. او با اشاره به کتاب «گردان نهم» و «پهلوان گود گرمدشت» از ترجمه این کتاب‌ها به زبان انگلیسی خبر داد و گفت قرار است این آثار در نمایشگاه فرانکفورت عرضه شوند. بابایی «پیغام ماهی‌ها» را که برگزیده جایزه جلال بود، جزو آثار برتر ارسالی عنوان کرد. بابایی در ادامه گفت: ما همه تلاش‌مان این است که مجموعه کتاب‌‌های حماسه 27 را ادامه بدهیم تا به یک سرانجامی برسد. وی با اشاره به اینکه «شراره‌‌های خورشید» ششمین کتاب از این مجموعه است، اظهار داشت: این کتاب در حالی رونمایی می‌شود که کتاب‌‌های سوم، چهارم و پنجم هنوز منتشر نشده است و هنوز اسناد و مدارک کافی مبنی بر تکمیل پازل‌‌های تاریخ جنگ به‌دست نیامده است.
«دختر ماه»
سارا عرفانی داستان زندگی حضرت معصومه را موضوع کتاب جدید خود بیان کرد و افزود: «دختر ماه» داستان حدود 100 صفحه‌ای برای قشر نوجوان است که بزرگسالان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. وی سادگی قلم و روایت در عین تعهد تاریخی را ویژگی «دخترماه» دانست و افزود: در این کتاب من سعی کردم به کودکان و نوجوانان نزدیک شوم و همین نزدیکی باعث شد نتوانم چندان از تکنیک‌های نویسندگی استفاده کنم، چون درباره اینگونه آثار روان و سلیس بودن از تکنیک مهم‌تر است، زیرا باید بتوانیم براحتی با کودک و نوجوان ارتباط برقرار کنیم. این نویسنده جوان پرداختن به مساله حجاب را از اولویت‌‌های خود خواند و تاکید کرد: در این کتاب بخش ویژه‌ای را به مساله حجاب اختصاص دادم. آن حضرت بزرگوار ازدواج نکردند اما همواره کودکان شهدای شیعه را به فرزندخواندگی قبول می‌کردند و بسیار کودکانی بودند که از دامان پاک آن حضرت پرورش می‌یافتند. من هم سعی کردم تاثیری را که حضرت معصومه(س) بر این کودکان می‌گذاشتند بسیار روان و به دور از شعار در این کتاب بیاورم. وی با اشاره به حضور در جشنواره شعر و داستان جوان سوره، دبیری علمی این جشنواره را فعالیت اخیر خود در جشنواره‌ها عنوان کرد.
«داد2» و «رئیس‌جمهور طنزیم شده»
حجت عدالت‌پناه که با مستند «داد» سال گذشته توانست موفقیت‌‌های بسیاری را نصیب خود کند، امسال نیز با اشاره به اینکه 3 مستند را همزمان جلوی دوربین برده است، خبر از «داد 2» با محوریت صندوق ذخیره فرهنگیان داد. عدالت‌پناه اظهار داشت: «داد2» در واقع اختلاس‌‌های اخیر را مورد بررسی قرار می‌دهد و صندوق ذخیره فرهنگیان محور اصلی این مستند است. هم‌اکنون 3 جلسه از تصویربرداری گذشته و تلاش داریم با نماینده‌‌های مجلس که متولی پیگیری امر هستند گفت‌وگویی انجام دهیم. وی همچنین مستند «غیرمجاز» را اثری دیگر دانست که تصویربرداری آن بزودی آغاز خواهد شد. عدالت‌پناه در این‌باره اظهار داشت: «غیرمجاز» درباره موسیقی زیرزمینی بویژه «رپ» است که قسمت‌‌های مهمی از آن نیز به شخصیت آقای مقصودلو یا همان «امیرتتلو» می‌پردازد. همچنین تبیین  ظهور و بروز پدیده «رپ» و تحلیل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی «تتلو» در بخشی از این مستند مشاهده می‌شود. وی اضافه کرد: طی چندین ماه پژوهش‌‌های این اثر انجام شد و هم‌اکنون تصویربرداری آن آغاز شده است. وی همچنین نام مستند سوم خود را «رئیس‌جمهور طنزیم شده» عنوان کرد و اظهار داشت: ما می‌خواهیم با نگاهی طنز به اتفاقات ریاست‌جمهوری بپردازیم. در آن دوره ظهور و بروز طنز در انتخابات بسیار مشهود بود و مردم به صورت خلاقانه اتفاقات جدی و نبردهای انتخاباتی را دستمایه طنز قرار دادند.
سفر شوم دختران به سرزمین «پول و فحشا»
مهدی نقویان «خوشه‌‌های خشم» را مستند سریالی جدید خود معرفی کرد و گفت: «خوشه‌‌های خشم» یک مستند 10 قسمتی است که به اتفاقات سال 88 می‌پردازد. وی با بیان اینکه این مستند صرفا وقایع سال 88 را روایت نمی‌کند،  اظهار داشت: روایت خوشه‌‌های خشم از قبل از سال 88 شروع شده و به مسائل سال 88 و ناآرامی‌‌های بعد از آن می‌پردازد. نقویان به وجه تمایز این مستند نسبت به سایر مستنداتی که به وقایع 88 پرداخته‌‌اند اشاره کرد و افزود: به نظرم این موضوع بسیار مهم بوده و هنوز دغدغه بسیاری از مردم است. نباید به این مساله به عنوان یک رویداد مناسبتی نگاه کرد و اشتباه است که فکر کنیم اگر فرد یا افرادی در این موضوع فیلم ساختند، دیگر صحبت کردن درباره آن بی‌فایده است. این رویداد مهم و قابل تامل است و باید مدام به آن بپردازیم؛ کاری که رسانه‌‌های روبه‌رو در سیاست‌گذاری‌های‌شان لحاظ می‌کنند و به هر مناسبتی این اتفاق را برجسته می‌کنند و حرف خودشان را می‌زنند. وی در ادامه بیان داشت: در حالی که این کار در جبهه خودی آنچنان جدی گرفته نمی‌شود و یکی از مسائلی که مرا در این حوزه نگه داشته و دغدغه‌مند کرده خالی کردن آثار در این موضوع است و به نوعی برای من تکلیف شده تا در مساله 88 کارهای بیشتری تولید کنم. وی همچنین در پاسخ به علت متمایز بودن آثارش نسبت به سایر مستندات تاریخی گفت: به نظرم وجه تمایز آثاری که بنده تولید می‌کنم، در این است که تحلیل‌‌های شخصی خودم را در مستندها به کار نمی‌برم و سعی می‌کنم صرفا وقایع را مرور کنم و قضاوت برعهده مخاطب باشد. در این مستند نیز ما از چشم قشر خاصی ماجرای 88 را ندیده‌‌‌‌‌ایم و سعی کردیم بیرون بایستیم و قضاوت را برعهده مخاطب بگذاریم. وی «پول و فحشا» را اثر دیگری از خود عنوان کرد و گفت: تولید پول و فحشا به پایان رسیده و آماده رونمایی است. نقویان موضوع پول و فحشا را قاچاق دختران ایرانی به دوبی دانست و افزود: همین الان که مشغول گفت‌وگو با یکدیگر هستیم، روزانه تعداد زیادی از زن‌ها و دختران ایرانی  برای فحشا به دوبی سفر می‌کنند اما در مستند ما به این مساله پرداختیم که قاچاق دختران و زنان ایرانی کاملا سیستماتیک و ساختاری است. سال‌ها دوستانی در این زمینه کار کردند و پرونده‌ای درباره آن تشکیل دادند و منجر به دستگیری برخی افراد در این حوزه شد. این پرونده در اختیار بنده قرار گرفت و تلاش کردیم یک پرونده امنیتی را قابل عرضه برای عموم مردم کنیم.
 


Page Generated in 0/0055 sec