printlogo


کد خبر: 181420تاریخ: 1396/6/23 00:00
کوتاه از اقتصاد

تعیین وزرای عضو شورای پول و اعتبار و مجمع عمومی بانک مرکزی
وزرای منتخب برای عضویت در شورای پول و اعتبار و مجمع عمومی بانک مرکزی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به ریاست دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور تعیین شدند. دولت دیروز وزرای منتخب برای عضویت در شورای پول و اعتبار و مجمع عمومی بانک مرکزی را تعیین کرد. بر این اساس، وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی برای عضویت در شورای پول و اعتبار و همچنین وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت برای عضویت در مجمع عمومی بانک مرکزی تعیین شدند.

رشد7 تا 10درصدی اجاره‌‌بهای مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: نرخ اجاره طی ماه‌های اخیر در برخی مناطق با افزایش 7 تا 10درصدی مواجه بوده است. حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلیل تمایل مالکان به دریافت اجاره اظهار کرد: در دهه اخیر با تغییر سیاست‌های پولی و بانکی و افزایش سود سپرده‌ها، بازار رهن رونق گرفت و این خود نقش مؤثری در افزایش نرخ اجاره داشت. وی با اشاره به اینکه رشد اجاره‌بها در بازار مسکن قابل کتمان نیست، افزود: از سال 92 بازار مسکن در رکود به سر می‌برد اما در این بین شاهد رشد اجاره‌بها بوده‌ایم. عقبایی بیان کرد: رشد نامتعارف قیمت‌های اجاره طی چند ماه اخیر وجود داشته است، به طوری که امسال بین 7 تا 10 درصد این نرخ افزایش یافته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: میزان رهن کامل در بازار مسکن کاهش یافته و این خود بازار اجاره را دگرگون کرده که باید مسؤولان دولتی و بانکی بهبود این بازار را که مستاجران را دچار مشکل کرده در راس اقدامات خود قرار دهند.

نرخ سود تسهیلات هم تا پایان مهرماه تغییر می‌کند
رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز گفت: نرخ دلار 5 فروردین‌ماه امسال 3820 تومان بود که روز گذشته به 3903 تومان رسید که این نشان‌دهنده 2/2 درصد افزایش در طول این مدت است.  به گزارش فارس، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در نرخ دلار به هیچ وجه اقتصادی نیست در نتیجه دلار گزینه مطلوبی برای کسانی که به فکر سرمایه‌گذاری هستند، نیست. وی ادامه داد: گفته می‌شود دولت تمایل به افزایش قیمت دلار دارد که این به هیچ‌وجه درست نیست و دولت تمایل به هر اقدامی دارد که منجر به ثبات در اقتصاد کشور شود. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در راستای متعادل‌سازی نرخ سود بانکی تاکنون نرخ سود سپرده را مبنا قرار داده‌ایم که در گام بعدی نرخ سود تسهیلات تا اواخر مهرماه دستخوش تغییر خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی در توضیح درباره شایعاتی برای تمایل دولت به افزایش قیمت ارز گفت: تلاش دولت ایجاد ثبات در بازار به عنوان پیش‌نیاز رشد اقتصادی، تولید و صادرات است تا روند 4 سال گذشته در این باره استمرار پیدا کند.

رشد ۴۲ درصدی واردات خودرو به کشور
گمرک ایران از واردات ۳۷ هزار و ۶۲۳ دستگاه انواع خودروی سواری در 5 ماه اول سال جاری خبر داد که نسبت به سال قبل ۴۳ درصد رشد دارد. به گزارش فارس، گمرک جمهوری اسلامی ایران از واردات 37 هزار و 623 دستگاه انواع خودروی سواری در 5 ماه اول سال‌جاری خبر داد. واردات انواع خودروی سواری در 5 ماه اول سال گذشته 26 هزار و 376 دستگاه و به ارزش 690 میلیون و 703 هزار دلار بود. واردات خودرو در 5 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 6/42 درصد افزایش داشته است. همچنین ارزش واردات انواع خودروی سواری در مدت یاد شده به میزان یک‌میلیارد و 33 میلیون دلار بود. واردات انواع خودروی سواری به ایران در 5 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش نیز 5/49 درصد افزایش داشته است. به طور کلی خودروی سواری کمتر از 1500 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032290 جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودروها مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی به ازای هر دستگاه خودرو است.


Page Generated in 0/0061 sec