printlogo


کد خبر: 181431تاریخ: 1396/6/23 00:00
اخبار

نویسنده کتاب «روزهای بی‌آینه»:
ادبیات جنگ شادتر زیستن را به من آموخت
گلستان جعفریان، نویسنده کتاب «روزهای بی‌آینه» که به زندگی شهید لشکری از زبان همسرش می‌پردازد، در جلسه نقد و بررسی این اثر اظهار داشت: تفاوت این کتاب با خاطرات دیگر، این است که در همه آن کتاب‌ها، همسران شهید درباره شوهران خود صحبت کرده‌اند اما در این کتاب،  یک زن درباره خودش گفته است. زنی که می‌توانست دنبال زندگی خودش برود اما این کار را نکرد، چون خانواده از هم می‌پاشید. جعفریان، شادی را ویژگی ادبیات جنگ دانست و افزود: من مبارزه با سختی‌های زندگی را در ادبیات جنگ یاد گرفتم. من وقتی جنس زندگی جانبازان را می‌بینم خیلی برایم کوچک است که درباره دردهای خودم بنویسم، چون می‌بینم این آدم‌ها بر دردهای بزرگ خود غلبه کرده‌اند و می‌توانند شاد زندگی کنند. پس وقتی این اشخاص بلدند زندگی کنند، من چرا نتوانم؟ در واقع ادبیات جنگ به من یاد داده که شادتر زندگی کنم و از آنچه دارم لذت بیشتری ببرم. مرتضی سرهنگی نیز در این برنامه گفت: نوشتن درباره جنگ، پس از جنگ در همه جای دنیا مرسوم است. برای مثال سربازان آلمانی پس از جنگ دوم جهانی به روایت خاطرات خود پرداختند و 3 نفر از این سربازان که گونتر گراس، آخرین سرباز بازمانده از جنگ جهانی دوم بود، برنده جایزه نوبل شدند. سرهنگی، یکی از تفاوت‌های ادبیات جنگ ما با سایر نقاط جهان را زنانه بودن آن دانست و افزود: هم در زمان جنگ و هم بعد آن، این مردها هستند که قهرمانند. زن‌ها در جنگ جایی ندارند اما خانم‌ها دارند ادبیات جنگ ما را دگرگون می‌کنند.

آغاز اکران «دریاچه ماهی»
فیلم سینمایی «ملی و راه‌های نرفته‌اش» و «دریاچه ماهی» از روز گذشته به روی پرده رفتند. به گزارش تسنیم، فیلم سینمایی «ملی و راه‌های نرفته‌اش» در حالی 23 سینما در اختیار دارد که این سهم برای فیلم سینمایی«دریاچه ماهی» تنها 4 سینما از سینما‌های کشور است. «ملی و راه‌های نرفته‌اش» مانند دیگر آثار تهمینه میلانی یک اثر اجتماعی است. «ملی و راه‌های نرفته‌اش» داستان دختری جوان و کم‌تجربه به نام «ملیحه» است که با ازدواجی نادرست و بدون رضایت خانواده با جوانی به نام سیامک (با بازی میلاد کی‌مرام) دچار مشکلاتی می‌شود. «دریاچه ماهی» به کارگردانی مریم دوستی، با روایتی نه‌چندان باورپذیر نگاهی به وقایع پس از جنگ دارد و داستان چند خانواده را روایت می‌کند که در نقطه مشترکی به یکدیگر می‌رسند و در این میان عشق گمشده‌ای پیدا می‌شود. در واقع این فیلم تجلیلی از شهدای جاویدالاثر خواهد بود.

چاپ ششم «پنجشنبه فیروزه‌ای»
رمان پنجشنبه فیروزه‌ای نوشته سارا عرفانی برای ششمین نوبت تجدید چاپ و از سوی انتشارات نیستان منتشر شد. به گزارش مهر، «پنجشنبه فیروزه‌‌ای» با یک داستان سریع و سرضرب آغاز می‌شود. با روایتی از یک دانشجو که مخاطب می‌تواند به سادگی با آن همذات‌پنداری کند اما رمان پس از این پیش ‌درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می‌‌شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده‌‌اند. رو در رو قرار دادن سبک‌های مختلف زیستی در رمان را می‌توان یکی از نکات قابل توجه در روایت آن دانست که طی آن نویسنده با زیرکی و در عین حال رعایت جنبه‌های مختلف عفاف، مخاطب را به تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می‌‌برد که در این سفر همراهند. انتشارات کتاب نیستان چاپ ششم «پنجشنبه فیروزه‌ای» را در ۳۷۶ صفحه و با قیمت ۲۷۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

انتصاب شورای اندیشه‌ورزی شبکه 5
با حکم دکتر مرتضی میرباقری، معاون رئیس سازمان در امور سیما اعضای شورای اندیشه‌ورزی شبکه 5 سیما معرفی شدند. به گزارش تسنیم، بنا بر این حکم دکتر حمیدرضا مقدم‌فر، دکتر حجت‌الله عبدالملکی، دکتر محمدباقر تورنگ، دکتر مهرداد بذرپاش، حسن اسلامی‌مهر به‌همراه دکتر عبدالکریم خیامی و مجید زین‌العابدین اعضای شورای اندیشه‌ورزی شبکه 5 سیما را تشکیل می‌دهند. در حکم معاون سیما، به آینده‌پژوهی و پیشنهاد مسیر آتی شبکه با توجه به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه آن، پیشنهاد محورهای برنامه‌سازی در مناسبت‌های مذهبی و ملی ذیل گفتمان ابلاغی معاونت سیما و پیشنهاد ایده‌های نو و خلاقانه برنامه‌سازی اعم از محتوایی و ساختاری به‌منظور ارتقای جذابیت و اثرگذاری برنامه‌ها اشاره شده است.


Page Generated in 0/0074 sec