printlogo


کد خبر: 181438تاریخ: 1396/6/23 00:00
داعش و احرارالشام به شیوه خود به بازداشت شیوخ وهابی توسط بن سلمان واکنش نشان دادند
استعفای محیسنی در ادلب، عملیات ناکام در ریاض

به دنبال بازداشت گسترده شیوخ وهابی توسط رژیم سعودی، واکنش‌‌های متناقض تروریست‌‌های تحت فرمان آنها جالب توجه است. داعش و احرارالشام، 2 گروه تروریستی منطقه که مستقیما با سعودی‌ها در ارتباط هستند به 2 شیوه مختلف اعتراض خود را به بازداشت مبلغان وهابی حامی خود چون محمدالعریفی، سلمان عوده، عائض القرنی و علی العمری نشان دادند. در سوریه، 2 پیشوای مذهبی سعودی اصلی و قضات شرعی گروه تروریستی تحت حمایت رسمی دولت عربستان یعنی هیأت احرارالشام با دلایلی جالب توجه از سمت خود استعفا دادند.
به گزارش شبکه روسیاالیوم، عبدالله المحیسنی و مصلح العلیانی، دلیل استعفای خود را «شکست در تحقق اهداف‌شان در این هیات» و «تجاوز این هیأت در جنگ اخیر» دانستند. آنها اعتراف کردند که به‌خاطر تجاوزات و درگیری‌های اخیر با گروه‌های تروریستی دیگر در ادلب استعفا کرده‌اند اما در حقیقت استعفای آنها نشانه عدم همراهی‌شان با سیاست‌‌های بن‌سلمان در ریاض برای محدود کردن وهابیت به نفع تاج و تخت آینده خود است. این استعفا در حالی صورت گرفت که یک فایل صوتی از گفت‌وگوی ابومحمد الجولانی، فرمانده نظامی احرارالشام و ابو الولید، فرمانده بخش ادلب فاش شد که در آن المحیسنی و العلیانی را  کسانی دانستند که تنها لباس روحانیت به تن می‌کنند همچنین برای آنها از توصیف وصله‌زنندگان استفاده شده و فعالیت‌شان در زمینه امور شرعی نیز به همین مساله محدود شده است. ابو الولید در این فایل از الجولانی خواسته اجازه بازداشت عبدالله المحیسنی را به او بدهد با این بهانه که این مبلغ سعودی اعضای جبهه النصره را به عدم جنگ با احرارالشام تحریک خواهد کرد اما الجولانی با بازداشت او مخالفت و تأکید کرده که این مساله به پیچیدگی اوضاع می‌افزاید. اما در خود عربستان سازمان امنیت سعودی مدعی شد 2 عامل انتحاری که مامور اجرای عملیات در 2 مقر وزارت دفاع در ریاض پایتخت عربستان بودند به نام‌های احمد یاسر الکلدی و عمار علی‌محمد قبل از رسیدن به مقرهای مورد نظر بازداشت شدند. همچنین در آن واحد 2 سعودی دیگر بازداشت شدند و تحقیقات در رابطه با ارتباط آنها با این دو عامل انتحاری در جریان است. در بیانیه سازمان امنیت سعودی- سازمانی که اخیرا توسط بن‌سلمان جایگزین استخبارات شد- همچنین عنوان شده که مخفیگاه تروریست‌‌های داعش در محله الرمال در ریاض بوده است. براساس بیانیه مزبور، 2 عامل انتحاری بازداشت‌شده تابعیت یمنی داشته و به 2 کمربند انفجاری، بمب‌های دست‌ساز و اسلحه مجهز بوده‌اند.
بازداشت یک مبلغ دیگر در عربستان
فعالان رسانه‌ای در عربستان سعودی می‌گویند، مقامات این کشور روز دوشنبه مبلغ و پژوهشگر حوزه دینی، حسن فرحان المالکی را بازداشت کرده‌اند. عباس حسن المالکی، فرزند حسن المالکی این خبر را تأیید کرد و در توئیتی نوشت: بعد از سلمان العوده و عوض القرنی، مالکی سومین مبلغ سعودی شد که طبق اخبار وارده طی دو روز گذشته بازداشت شده است. حسن فرحان المالکی یکی از مبلغان مذهبی جنجالی در عربستان است که مواضع او مخالف و موافق‌های زیادی دارد. طی روزهای گذشته نزدیک به 20 روحانی سعودی بازداشت شده‌اند. حساب کاربری «معتقلی الرأی» در عربستان سعودی می‌گوید لیست بازداشتی‌ها فراتر از 20 نفر رفته است. همزمان، روزنامه تایمز انگلیس درباره بازداشت چندین مبلغ در عربستان سعودی از جمله سلمان العوده نوشت: بازداشت وی به خاطر دعوت از حکومت کشورش به آشتی با قطر بوده است. فعالان عربستانی همچنین اعلام کردند زیاد بن نحیت شاعر نیز شاید به علت انتشار ویدئویی که در آن خبرنگاران را به علت بهره‌برداری از اختلاف با قطر برای بدنام کردن یکدیگر مورد سرزنش قرار داده، بازداشت شده است.


Page Generated in 0/0129 sec