printlogo


کد خبر: 181441تاریخ: 1396/6/23 00:00
نهادهای حقوق بشری اغماض شورای امنیت برابر سرکوب روهینگیاها را محکوم کردند
سوچی به مجمع عمومی سازمان ملل نمی‌رود

آنگ‌سان‌ سوچی، رهبر سیاسی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل، در اوج بحران نسل‌کشی مسلمانان در این کشور، از شرکت در نشست همگانی سران ملل متحد در نیویورک منصرف شده ‌است. بحران اخیر بر سر خشونت‌های اعمال شده علیه اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار که تاکنون 4 هزار کشته برجا گذاشته، انتقادها از سوچی و دولت او را افزایش داده است. تعداد زیادی از منتقدان سوچی اخیرا تقاضا کرده‌اند جایزه صلح نوبل وی به دلیل کوتاهی او در متوقف کردن این خشونت‌ها پس گرفته شود. سوچی سپتامبر سال گذشته در اولین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان رهبر سیاسی میانمار از تلاش‌های دولتش برای حل بحران مربوط به بدرفتاری با اقلیت مسلمان روهینگیا دفاع کرده بود. با این حال یک سخنگوی حزب وی اعلام کرد سوچی امسال در این نشست شرکت نخواهد کرد. همچنین گفت هنوز دلیل آن را نمی‌داند. اونگ شین، سخنگوی حزب سوچی در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد: او هرگز هیچ نگرانی از بابت روبه‌رو شدن با انتقادها یا مشکلات ندارد. شاید او در داخل مسائل فوری‌تری برای حل کردن دارد. بر این اساس، شورای امنیت سازمان ملل، شب گذشته نشستی پشت درهای بسته درباره بحران میانمار داشت. گروه‌های حقوق بشری از شورای امنیت به دلیل عدم برگزاری نشستی علنی در این باره انتقاد کردند. بر این اساس، نمایندگان دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل در جریان یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد را به نادیده گرفتن «پاکسازی قومی» مسلمانان روهینگیایی میانمار متهم کردند که به دلیل خشونت در کشورشان از سراسر مرز به سوی بنگلادش می‌گریزند. آنها تاکید کردند هدف‌شان پررنگ‌ کردن ناکامی قوی‌ترین نهاد سازمان ملل متحد در پایان دادن به خشونت‌هایی است که از سوی میانمار «برای ریشه‌کن کردن روهینگایی‌ها» به کار می‌رود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم هفته گذشته در اقدامی کم‌سابقه و با نوشتن یک نامه به شورای امنیت این سازمان، خواستار ارسال پیام به مقام‌های میانماری برای پایان اینگونه اقدامات شده بود. مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند 370 هزار روهینگیایی از 25آگوست تاکنون از میانمار به سمت بنگلادش گریخته‌اند و هزاران تن دیگر هم هر روز وارد این کشور می‌شوند.
انتقاد از سوچی حتی توسط دوستان
تعداد زیادی از حامیان و مدافعان رهبر دوفاکتوی میانمار هم به جمع منتقدان او پیوستند و از او به‌خاطر سرکوب گسترده مسلمانان روهینگیایی در این کشور آسیایی بشدت انتقاد کرده‌اند. ویلیام هیگ، وزیر خارجه سابق انگلیس یکی از دوستان آنگ سان سوچی، رهبر میانمار است که از وی بشدت انتقاد کرده است. وی  یکی از نخستین رهبران خارجی بود که در زمان آزادی آنگ سان سوچی در سال 2012 با وی دیدار کرد. ویلیام هیگ در ستون هفتگی در یکی از روزنامه‌های انگلیس نوشت: اقدامات علیه روهینگیایی‌ها در میانمار یکی از خشونت‌های بی‌حد و مرز علیه جمعیتی غیرنظامی محسوب می‌شود. تعداد افرادی که در راخین، غرب میانمار کشته شده‌اند خود محل بحث است. در این استان روستاها را به آتش می‌کشند و اقدامات استبدادی شامل قتل و تجاوز صورت می‌گیرد.
القاعده میانمار را تهدید کرد
به حاشیه رانده شدن مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌تواند توجه گروه‌های افراطی را به خود جلب کند. این مساله نگرانی‌ها را درباره تبدیل شدن میانمار به بستری برای گروه‌های تروریستی افراطی نظیر داعش و القاعده افزایش داده است. در همین راستا، گروه القاعده با انتشار بیانیه‌ای از مسلمانان سراسر جهان خواست از مسلمانان میانمار با فرستادن کمک، سلاح و «حمایت نظامی» پشتیبانی کنند. در بیانیه القاعده که گروه نظارتی سایت در آمریکا آن را اعلام کرده، نوشته شده است: رفتار وحشیانیه‌ای که در قبال برادران مسلمان روا داشته شد بدون مجازات باقی نخواهد ماند.


Page Generated in 0/0069 sec