printlogo


کد خبر: 181444تاریخ: 1396/6/23 00:00
گزارش «وطن امروز» از بی‌توجهی به کاهش سود تسهیلات و اصلاح ساختار بانکی
سود بنگاه‌های اقتصادی به جیب بانک‌ها می‌رود!

اسدالله خسروی: دولت در حالی اقدام به کاهش نرخ سود بانکی با هدف ترقی تولید کرد که سود بالای تسهیلات بدون تغییر مانده و اکنون گریبان فعالان اقتصادی و بخش تولید را می‌فشارد. به گزارش «وطن‌امروز» چرخه معیوب سیستم بانکی و عدم رعایت اصول و قوانین بانکداری اسلامی موجب شده بخش عمده سودآوری بنگاه‌های اقتصادی کشور همچنان نصیب بانک‌ها شود و تولید به جای ترقی و توسعه مسیر قهقرا را پیش بگیرد. در این باره عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره رکود حاکم بر اقتصاد کشور و بی‌تدبیری مسؤولان در حل این معضل گفت: تا زمانی که ساختار بانک‌ها در مسیر درست اصلاح نشود همچنان باید شاهد پسرفت اقتصادی و رکود در کشور باشیم. علی وقفچی با بیان اینکه رونق اقتصادی و تحرک تولید نیازمند برنامه‌ریزی درست و حمایت ویژه از سوی سیستم بانکی است، گفت: بانک‌ها اکنون به‌دنبال بنگاه‌داری هستند و هیچ‌وقت انگیزه‌ای برای حمایت از تولید ندارند، چراکه سودآوری‌های کلان آنها از مسیرهای دیگر چون تجارت و فعالیت‌های اقتصادی پربازده حاصل می‌شود. این نماینده مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس اکنون درصددند با ارائه لایحه‌ای از بخش تولید و اشتغال حمایت کنند. وی اظهار داشت: چرخه معیوب تولید و حرکت کند مراکز صنعتی کشور ناشی از عدم همراهی بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش بانگاه‌های اقتصادی است که در صورت تصویب طرح حمایت از تولید و اشتغال و مجاب کردن بانک‌ها به مشارکت‌های اقتصادی و ورود آنها به بخش تولید می‌توان رونق را به اقتصاد کشور بازگرداند. وقفچی اضافه کرد: رکود اکنون گریبان بخش تولید کشور را گرفته و تبعات آن به اقتصاد خانوار نیز سرایت کرده است بنابراین حرکت در مسیر توسعه اقتصادی کشور بی‌شک با اصلاح ساختار نظام بانکی میسر می‌شود. وی افزود: تولیدکنندگان اکنون تسهیلاتی را که از بانک‌ها می‌گیرند با نرخ بیش از
20 درصدی سود باید بازپرداخت کنند، حال با توجه به رکود و تورم موجود بی‌شک فعالان اقتصادی سود چندانی حاصل نخواهند کرد و سودآوری تولیدکنندگان به جیب بانک‌ها می‌رود که این رویکرد اصل ربا است. این نماینده مجلس گفت: مشارکت بانک‌ها در فعالیت‌های اقتصادی همراه با مشارکت‌دهی در سود و زیان علاوه‌بر رعایت موازین اسلامی، تولید را رونق می‌دهد در حالی که بانک‌ها با توجه به ارائه خدمات  بانکی می‌توانند سود معقول را نیز کسب کنند.
چرخ زنگ‌زده صنعت به حرکت درنیامد
به‌رغم کمک 16 هزار میلیاردی دولت به صنایع، هنوز هم صنعت کشور با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. وجود مشکلات در واحدهای صنعتی بویژه صنایع کوچک و متوسط در چند سال اخیر همه دست‌اندرکاران صنعت کشور را درگیر کرده است. برخی بر این عقیده‌اند که اصلی‌ترین مشکل صنعت، نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش لازم برای احیا یا ادامه حیات بنگاه تولیدی است. نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: در سال گذشته بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان برای 7 هزار و 500 واحد در نظر گرفته شده بود که عملا این میزان به 16 هزار و 700 میلیارد تومان و تعداد واحدها هم به 22 هزار واحد افزایش یافت. وی همچنین اضافه کرد: امسال هم همان رقم پیش‌بینی شده است. ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران نیز با اشاره به دریافت نکردن این تسهیلات توسط واحدهای تولیدی از بانک‌ها در ابتدای سال 96، گفت: هنوز بسیاری از کسانی که در صف دریافت تسهیلات بوده‌اند، دریافتی از بانک‌ها نداشته‌اند، این در حالی است که رکود موجود در امر تولید به دلیل کمبود نقدینگی است. در حال حاضر 800 هزار میلیارد تومان به عنوان سپرده در بانک‌ها ذخیره شده است، چه دلیلی برای انجام این کار است؟ تا زمانی که بانک‌ها خود را بنگاه اقتصادی بدانند، طبیعی است که جایی برای بخش خصوصی و واحدهای تولید باقی نمی‌ماند. رئیس خانه اقتصاد ایران در ادامه تاکید کرد: مبلغ 16 هزار میلیارد تومان رقم کم و ناچیزی است و برای رهایی از این رکود به مبالغ بسیار بالاتری نیازمندیم، از سوی دیگر زمان دریافت این تسهیلات نیز مهم است زیرا واحدهای تولیدی کوچک هم‌اکنون به این منابع نیازمندند. این در حالی است که اگر همین هزینه‌ها 5 ماه دیرتر اعطا شود از آن واحد چیزی باقی نمی‌ماند تا بتواند از آن تسهیلات استفاده کند؛ از سوی دیگر فعالیت بانک‌ها نیز مبهم بوده و نیازمند شفاف‌سازی در عملکردشان هستند.  حمیدرضا فولادگر نیز در این باره گفت: دشواری دسترسی به تسهیلات بانکی بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از آسیب‌های اقتصاد کشور حجم زیاد منابع مالی سرگردان است و عملا هر جایی هست جز در صنعت و تولید؛ منابع ارائه شده دولت یعنی همان 16 میلیارد تومان کافی نیست، اگر چه این منابع نیز هنوز در اقتصاد صنعتی کشور تزریق نشده، بنابراین تنها راه نجات از رکود موجود توجه به واحدهای تولیدی کوچک است. رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی تصریح کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما در عملکرد بانک‌ها این بود که درست در زمان کاهش سود سپرده‌های مردم، باید نرخ سود تسهیلات نیز کاهش می‌یافت که این اتفاق نیفتاد؛ حال با عدم رفع موانع این سودهای کاهش یافته نیز همچنان سرگردان است و عملا در مسیر صنعت هزینه نمی‌شود. همچنین منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره چگونگی شناسایی و تخصیص منابع مالی به صنایع کشور، گفت: در هر استان کمیته‌ای به ریاست استاندار و معاونت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای بررسی این موضوع تشکیل شده است. وی در ادامه افزود: این کمیته استانی طرح‌های دریافتی را مورد بررسی قرار می‌دهد و طرح‌ها پس از تصویب، به سیستم بانکی معرفی می‌شوند.


Page Generated in 0/0061 sec