printlogo


کد خبر: 181462تاریخ: 1396/6/25 00:00
وزیر آموزش‌وپرورش:
اولیا تا حد امکان به مدارس کمک کنند

گروه اجتماعی: وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند بدهی به فرهنگیان را ظرف یکی، دو سال آینده به صفر برساند، گفت: امروز مدارس به دلیل کمبود سرانه نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند و مجبور هستیم اعلام کنیم، والدین در حد توان به مدارس کمک کنند. به گزارش فارس، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه تهران 20 سیما، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: تا چند روز دیگر بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در نزدیک به 105 هزار مدرسه سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند، ضمن اینکه نزدیک به 138 میلیون جلد کتاب نیز توزیع شده و در شهر تهران نیز از25 شهریور توزیع می‌شود. وی درباره «معوقات فرهنگیان بویژه معوقات مربوط به سال 88» افزود: به دلیل کسری بودجه‌ای که آموزش‌وپرورش با آن مواجه بوده است، بخشی از مطالبات فرهنگیان از سال‌های پیش باقی مانده است، البته در حوزه بازنشستگان برخی فرآیندهای مالی پس از بازنشستگی، از حوزه آموزش‌وپرورش خارج می‌شود. بطحایی درباره «آخرین وضعیت دانش‌آموزان حادثه‌دیده هرمزگانی» تصریح کرد: بعد از بروز این حادثه 2 کار را شروع کردیم؛ یکی گزارش کوتاه‌مدت بود که در آن تأکید داشتیم آیا ضوابط آیین‌نامه‌های مربوط رعایت شده و آیا قصوری در این باره وجود داشته است؟ این گزارش آماده شده و طی روزهای گذشته منتشر شد. وی یادآور شد: تیم دیگری را خارج از معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل دادم که در روزهای آینده گزارش نهایی منتشر می‌شود، ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دادستانی به این موضوع ورود کرده‌اند و تیم مشترکی از دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده  است.
اجرای کنترل کیفیت مدارس در سال تحصیلی جدید
بطحایی درباره «افزایش کیفیت در آموزش‌وپرورش»، متذکر شد: درست است که آموزش‌وپرورش امروز با محدودیت‌هایی مواجه است اما این دلیل نمی‌شود از کیفیت غفلت کنیم، ضمن اینکه یکی از برنامه‌هایی که ظرف سال تحصیلی جدید آن را عملیاتی خواهیم کرد، این است که با توجه به امکانات و نیروی انسانی مدارس بررسی کنیم سطح کیفیت آنها چگونه است و چرا بین مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت وجود دارد تا بتوانیم کیفیت را بالا ببریم.
در مدارس غیردولتی تخلفاتی درباره شهریه وجود دارد
وزیر آموزش‌وپرورش درباره «گلایه مردم از شهریه بالای مدارس غیردولتی» متذکر شد: الگویی برای شهریه مدارس تهیه شده بود که باید اجرا می‌شد البته تخلفاتی وجود دارد که بنده اخیراً به معاون مشارکت‌ها و مدارس غیردولتی تأکید کردم با اعزام بازرسان به این مدارس این زمینه را فراهم کنند تا مدارس یادشده براساس الگوی تعیین‌شده شهریه دریافت کنند. بطحایی بیان داشت: مدل و الگوی این مدارس بسته به هزینه‌هایی که این مدارس دارند در شهرهای مختلف متغیر است و این مدل هر سال تهیه می‌شود اما بنده تأیید می‌کنم در برخی مدارس غیردولتی از این مدل تخطی می‌شود. وی درباره مدارس دولتی و نحوه رسیدگی به تخلفات آنها اظهار داشت: تشکیلاتی را در مناطق، استان‌ها و وزارتخانه تحت عنوان اداره کل بازرسی و رسیدگی به شکایات داریم که به تخلفات انجام شده رسیدگی می‌کند البته مردم باید به حقوق خود در مدارس آگاه باشند. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان از سال گذشته رو به صعود گذاشته است، گفت: تا سال 1400 تعداد دانش‌آموزان به 5/14 میلیون نفر می‌رسد و افزایشی برابر یک‌میلیون و 200 هزار دانش‌آموز خواهیم داشت.
مجبوریم از کمک اولیا به مدارس استفاده کنیم
بطحایی درباره «کمک‌های اولیای دانش‌آموزان به مدارس دولتی»، افزود:‌ ای‌کاش می‌توانستیم تمام هزینه‌های مدارس را تأمین کرده و اعلام می‌کردیم هیچ ولی دانش‌آموزی حتی کمک داوطلبانه نیز به مدارس نداشته باشد اما امروز این شرایط مهیا نیست و به دلیل کمبود سرانه مدارس، آنها نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند و مجبور هستیم اعلام کنیم والدین در حد توان به مدارس کمک کنند که امیدواریم روزی برسد اعلام کنیم نیازی به کمک والدین نداریم. وی درباره «انتقاد از عدم توجه به جوانگرایی در آموزش‌وپرورش»، یادآور شد: سیاست کلی دولت توجه به جوانگرایی است و ما نیز در آموزش‌وپرورش به این سمت می‌رویم و یقین دارم حتماً میانگین سنی مدیران آموزش‌وپرورش در سال آینده کاهش می‌یابد.


Page Generated in 0/0065 sec