printlogo


کد خبر: 181490تاریخ: 1396/6/25 00:00
۱۶ سال گذشت؛ وعده‌ها قطار شد
نرسیدن راه‌آهن ارومیه به ایستگاه افتتاح!

۱۶سال از کلنگ‌زنی راه‌آهن سراسری ارومیه – مراغه می‌گذرد اما برخلاف تمام وعده‌های مقامات کشوری و استانی، این طرح هنوز به سرانجام نرسیده است. اجرای راه‌آهن مراغه - ارومیه از سال ۸۰ آغاز شده ولی با گذشت نزدیک به 2 دهه فراز و فرود و موانع متعدد اعتباری و پیمانکاری هنوز به سرمنزل مقصود نرسیده و مردم استان همچنان چشم‌انتظار شنیدن صدای سوت قطار هستند. بر اساس اعلام مسؤولان، طرح ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه به طول ۱۸۴ کیلومتر در 5 قطعه باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید ولی با گذشت ۱۶ سال طرح همچنان درگیر مشکلات متعددی است و تاکنون هیچ‌یک از وعده‌ها برای افتتاح آن محقق نشده است. اگر وعده‌های مسؤولان کشوری و استانی را تنها در سال جاری بررسی کنیم خود قطار عریض و طویلی از وعده‌های متعددی است که انتها ندارد. بر اساس آخرین اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مقرر بود راه‌آهن نقده و ارومیه اردیبهشت‌ماه امسال به افتتاح برسد اما نه‌تنها این وعده دولت یازدهم تحقق نیافت بلکه اعلام افتتاح این طرح در هفته دولت امسال از سوی مقامات کشوری و استانی و محقق نشدن آن نیز پیش از پیش مردم استان را ناامید کرد. از آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با 3 کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است. حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات و امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است ولی مردم این دیار سال‌هاست از این نعمت محرومند. موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا بویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل بویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان کم است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت راه‌آهن سراسری ارومیه – مراغه به مهر گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی این طرح همچنان ادامه دارد ولی اگر حتی 2 الی 3 ماه به صورت شبانه‌روزی کار شود بازهم این طرح به نتیجه نمی‌رسد. نادر قاضی‌پور به خلف وعده‌های متعدد مقامات کشوری از جمله نوبخت اشاره کرد و افزود: بر اساس اعلام مسؤولان کشوری قرار بود این طرح تا پایان دولت یازدهم به نتیجه برسد در حالی که با روند فعلی هنوز امیدی به سرانجام این طرح نیست. وی عدم تخصیص بموقع اعتبارات، بی‌توجهی مقامات کشوری به توسعه استان آذربایجان غربی و مشکلات بی‌شمار پیمانکاری را از مهم‌ترین دلایل تأخیر این طرح برشمرد و اظهار داشت: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه نیازمند داشتن شبکه ریلی مناسب با موقعیت اقتصادی‌اش است.  قاضی‌پور همچنین با اشاره به وعده رئیس‌جمهور در شورای اداری استان مبنی بر اتمام این پروژه در اردیبهشت‌ماه سال جاری عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در شهریورماه فقط مراحل ریل‌گذاری راه‌آهن تمام می‌شود و پروژه همچنان ناقص باقی می‌ماند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با گلایه از بی‌توجهی مقامات کشوری به استان آذربایجان غربی افزود: طول ریل قطار ۱۸4 کیلومتر است و از مراغه تا ارومیه هیچ‌گونه کوه و دره و تونلی که بتواند مانع پیشرفت کار شود وجود ندارد. همزمان با کلنگ‌زنی قطار ارومیه کلنگ‌زنی قطار اصفهان-شیراز نیز انجام شد و در حالی که این طرح دارای موانعی چون کوه و دره بود، افتتاح شد ولی پروژه قطار ما هنوز افتتاح نشده است! هر چند تلاش‌های خبرنگار مهر برای ارتباط با مدیرکل راه و شهرسازی برای پیگیری آخرین وضعیت راه‌آهن ارومیه بی‌نتیجه ماند اما وی 6 شهریور امسال در آخرین نشست خبری‌ به مناسبت هفته دولت در این باره عنوان کرده بود ریل‌گذاری تنها ۲۰ کیلومتر از راه‌آهن مراغه – ارومیه که به طول ۱۸۴ کیلومتر احداث می‌شود، باقی مانده که در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی می‌شود. ابراهیم مبارک‌قدم با بیان اینکه از ۱۸۴ کیلومتر خط آهن مراغه- ارومیه، ۸۴ کیلومتر به طور کامل از مراغه تا میاندوآب به اجرا درآمده و رفت و آمد در آن برقرار است، اضافه کرده بود در مسیر نقده- ارومیه که آخرین خط مسیر راه‌آهن مراغه به ارومیه به شمار می‌رود، زیرسازی خط با سرعت بسیار زیاد در حال انجام است و در حال حاضر ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی با اشاره به اینکه در صورت نبود مشکل جدید در راه احداث این خط آهن، روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری می‌تواند صورت بگیرد که در این صورت می‌توان شاهد اتمام ریل‌گذاری تا یک ماه آینده بود، اعلام کرده بود: در هفته‌های گذشته مشکلاتی بر سر احداث این خط آهن از نقده تا ارومیه شامل جابه‌جایی خط لوله نفت و آزادسازی برخی زمین‌های دارای معارض اتفاق افتاد که روند ساخت را بسیار کند کرد.

دلایل تأخیر را از مقامات کشوری پیگیر باشید
بخشعلی آقالار، نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آذربایجان‌غربی نیز در تماس خبرنگار مهر با او درباره آخرین وضعیت این طرح و دلایل عدم بهره‌برداری آن عنوان کرد: بنده مجوز مصاحبه و اعلام اطلاعات راه‌آهن ارومیه- مراغه را ندارم و بهتر است از مقامات کشوری پیگیر باشید. قطع تماس از سوی آقالار و عدم پاسخگویی برخی مسؤولان استان درباره دلایل خلف وعده‌ها و تاخیر این طرح ملی نشان از بی‌توجهی به توسعه استان و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این منطقه دارد. دولت یازدهم خاتمه یافت و روزهای ابتدایی دولت دوازدهم را پشت سر گذاشته‌ایم، مردم این منطقه متأسفانه در طول ۱۶ سال روند اجرای طرح ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه شاهد وعده‌های متعددی مبنی بر اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه بودند اما دولت یازدهم هم نتوانست به وعده خود عمل کرده و قطار را به ارومیه بیاورد؛ حال باید منتظر ماند و دید مردم ارومیه بالاخره صدای سوت قطار را در دولت دوازدهم خواهند شنید؟!


Page Generated in 0/0103 sec