printlogo


کد خبر: 181525تاریخ: 1396/6/26 00:00
«وطن امروز» از آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گزارش می‌دهد
وضعیت مبهم تولید بنزین با تعلل دولت!

اسد‌الله خسروی: روند کند و ناقص تولید بنزین یورو ٤ در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس درحالی صورت می‌گیرد که قرار بود با تولید داخلی بنزین کیفی، سطح واردات این نوع سوخت که همچنان منابع ملی را می‌بلعد کاهش یابد.
به گزارش «وطن‌امروز» توجه به تولید کیفی بنزین داخل با توجه به قابلیت‌‌های موجود کشور در این بخش و نیز حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که در زمینه تولید بنزین یورو 4 در این چند سال کم‌کاری‌ها به چشم می‌خورد. وزیر نفت سال گذشته وعده داد با تولید داخلی بنزین در آینده نزدیک نه‌تنها نیاز مصرف داخلی به این فرآورده تامین شده و از واردات آن رها خواهیم شد بلکه می‌توانیم با تولید انبوه بنزین کیفی صادر‌کننده آن باشیم. اظهارات زنگنه، وزیر نفت در حالی راجع به بی‌نیازی واردات بنزین با تولید داخل مطرح است که بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین داخل همچنان لنگ می‌زند. دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره علت عدم تولید انبوه بنزین یورو 4 در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به منظور کاهش تدریجی حجم واردات بنزین به کشور گفت: وزارت نفت همچنان به‌دنبال تسریع در روند اجرای برنامه‌‌های خود برای دستیابی به تولید بنزین داخلی است و مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون انرژی نیز به عنوان نهاد ناظر پیگیر این موضوع است تا با بررسی‌ها مشکل واردات بنزین با تمرکز بر تولید داخلی حل شود. کورش کرم‌پورحقیقی در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان چندی پیش وزیر نفت که گفته بود «اگر بخواهیم همین‌طور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمی‌توانیم انجام دهیم؛ البته سیاست‌های قیمتی هم اثرگذار است که ما متأسفانه 2 سال قیمت را افزایش نداده‌ایم و این علامت بدی است و در دولت دوازدهم باید روی افزایش قیمت بنزین فکر شود» آیا امکان افزایش قیمت بنزین وجود دارد یا خیر؟ گفت: مطابق اجرای برنامه ششم توسعه در سال جاری، سعی بر این شده است افزایش قیمتی در بخش سوخت انجام نشود و تاکنون نیز نه کمیسیون انرژی مجلس و نه وزارت نفت پیشنهادی درباره افزایش قیمت سوخت نداده است. وی با تاکید بر اینکه باید به توان داخلی برای تامین نیازهای کشور متکی شد و در راستای تولید کیفی بنزین داخلی تلاش مضاعف شود، افزود: هر چند وزارت نفت اقدامات خود را در مسیر تولید بنزین داخلی به‌کار گرفته است اما باید موانع سد راه تولید رفع شود تا وقفه‌ای در تولید این فرآورده مهم رخ ندهد.
وضعیت مبهم تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
اما در این میان مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حالی از تولید بنزین یورو ٤ خبر داده که کلیدی‌ترین واحد این مجموعه برای تولید این نوع بنزین ناقص است. با وجود تغییرات مدیریتی در ابرپالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس و همچنین اظهارات اخیر سیدمرتضی امامی، مدیرعامل این مجموعه درباره تولید بنزین یورو ۴ همچنان ابهاماتی درباره تولید این محصول وجود دارد که موجب طرح سوالاتی می‌شود. امامی چندی پیش در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه علت نوسانات تولید بنزین پالایشگاه چیست، گفت: علت این نوسان در تولید، نوسان در خوراک‌رسانی به پالایشگاه است که در نتیجه تقاضای مطلوب برای خرید میعانات گازی پارس‌جنوبی رخ داده است. طبق اطلاعات به‌دست آمده، ظرفیت تولید فاز نخست این پالایشگاه ١٢٠ هزار بشکه است که طبق بررسی‌‌های انجام شده در تاریخ ١٨ شهریورماه سال جاری، متوسط خوراک واقعی آن 6/16 میلیون لیتر بوده است. البته شاید به نوعی بتوان علت این حجم پایین را در گفته‌‌های مدیرعامل پالایشگاه درباره تقاضای مطلوب برای میعانات گازی جست‌وجو کرد که در چنین شرایطی باید به دنبال ارائه تمهیداتی به منظور تامین پایدار خوراک از سوی وزارت نفت بود. طبق آمار موجود، میزان تولید تجمعی واقعی بنزین معمولی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در ١٨ شهریور سال ٩٦، معادل 9/33 میلیون لیتر و میزان متوسط تولید  واقعی 9/1 میلیون لیتر بوده است. نکته دیگری که می‌تواند به عنوان پرسشی کلیدی مطرح شود علت نوسان در خوراک‌رسانی به این پالایشگاه است؛ به این معنا که چرا این پالایشگاه میعانات گازی با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند، اما سایر پالایشگاه‌‌های میعانات گازی دچار چنین معضلی نیستند. بر اساس اطلاعات کسب شده، در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، واحد اکتانایزر و سی‌سی‌آرو و البته پکیج سردسازی ٢٥٩ (هافی) در حال فعالیت هستند. این در حالی است که غلظت هیدروژن تولیدی بالای٩٠ درصد بوده که میزان مطلوبی محسوب می‌شود، اما متاسفانه غلظت الفین بالاست که تاثیر مخربی بر کاتالیست‌‌های ایزومر می‌گذارد و در نتیجه موجب بالارفتن دمای رآکتور واحد ایزومر می‌شود. به گفته یک منبع آگاه و متخصص واحد ایزومر، فاز نخست این پالایشگاه در حالی در اردیبهشت سال جاری توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شد که از آن زمان تاکنون تنها به مدت ١٠ روز کاتالیست‌‌های 2 رآکتور این واحد شارژ شده است که حتی همین امر هم به دلیل تغییر مدیریتی پالایشگاه نزدیک به 3 ماه به تعویق افتاده بود که با همان ظرفیت کم و تولید IC5  با مقدار٤٠ مترمکعب در ساعت مشغول به‌کار بود. به گزارش «وطن‌امروز»، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که بخش عمده‌ای از آن به دست جهادگران قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) ساخته شده، توسط روحانی افتتاح شد و مسؤولان دولتی تا توانستند با آن عکس یادگاری گرفتند اما گویا بعد از عکس‌های یادگاری، آن را فراموش کرده‌اند و همت لازم برای استفاده از همه ظرفیت‌های این پالایشگاه وجود ندارد. طبق وعده زنگنه، باید امسال صادرکننده بنزین شویم اما همچنان میلیاردها دلار صرف واردات بنزین و رسیدن به وعده وزیر کمرنگ‌تر می‌شود.


Page Generated in 0/0125 sec