printlogo


کد خبر: 181601تاریخ: 1396/6/27 00:00
تحریم

ادامه روند «فشار بیشتر، تحریم بیشتر» نتیجه قداست‌بخشی به برجام
کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر دولت این سبک فعلی یعنی مقدس کردن برجام را ادامه دهد و این حالت ناموسی را نسبت به برجام داشته باشد، طرف مقابل فرض می‌کند که ما هر کاری انجام دهیم و هر تخلفی کنیم مسؤولان ایران به خاطر قداستی که برای برجام به‌وجود آورده‌اند کارهای ما را ندیده می‌گیرند. فواد ایزدی در گفت‌وگو با راه دانا، با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند از مفاد برجام برای اعمال فشار روی ایران استفاده کنند، تاکید کرد: سوال آنها این است که عکس‌العمل ایران در قبال این رفتار چه خواهد بود و اگر دولت این سبک فعلی یعنی مقدس کردن برجام را ادامه دهد و این حالت ناموسی را نسبت به برجام داشته باشد، طرف مقابل فرض می‌کند که ما هر کاری انجام دهیم و هر تخلفی کنیم مسؤولان ایران به‌خاطر قداستی که برای برجام به‌وجود آورده‌اند کارهای ما را ندیده می‌گیرند یا توجیه می‌کنند. کارشناس مسائل
سیاست خارجی ادامه داد: این حرفی که بعضا در داخل زده می‌شود مبنی بر اینکه ما برجام را با اروپا ادامه می‌دهیم بدین معنی است که ما هم محدودیت‌های گسترده هسته‌ای یعنی برجام و هم تحریم‌های گسترده آمریکا را می‌پذیریم و به قول معروف «هم پیاز را می‌خوریم و هم چوب را».

برجام به سمت معاهده‌ای بلااثر پیش می‌رود
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: برجام به سمت معاهده‌ای بلااثر پیش می‌رود و طرف‌های غربی برجام ترجیح می‌دهند برجام وجود داشته باشد ولی هیچ تاثیر آشکاری نداشته باشد. احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره اظهارات موگرینی مبنی‌بر اینکه برجام توافقی خوب بین ایران و جامعه جهانی است و تنها 2 کشور آن را منعقد نکرده‌اند، اظهار داشت: اساسا منافع مشترکی که بین آمریکا و اروپا وجود دارد، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد در واقع اختلاف قابل توجهی بین آنها بروز پیدا کند. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قطعا وقتی که بخواهند چنین رویارویی‌ای داشته باشند، حتما هزینه و فایده آن را می‌سنجند و رویارویی بین آمریکا و اروپا معنی نمی‌دهد و اگر کسی خود را به این موضوعات سرگرم کند، حتما اشتباه می‌کند. علیرضابیگی با بیان اینکه من معتقدم برجام به سمت معاهده‌ای بلااثر پیش می‌رود که طرف‌های غربی برجام ترجیح می‌دهند برجام وجود داشته باشد ولی هیچ تاثیر آشکاری نداشته باشد، متذکر شد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مانع تحقق انتظارات ایران از فضای پسابرجام می‌شوند.

ذوالنور با اشاره به نقض مکرر برجام از سوی آمریکا:
هیأت نظارت بر برجام جدی تصمیم بگیرد
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بر اینکه تحریم‌های اخیر آمریکا نقض مجدد و صریح برجام است، خواستار تصمیم‌گیری جدی و شفاف از سوی هیات نظارت بر اجرای برجام شد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با مهر، در واکنش به تحریم ۷ شخص و شرکت ایرانی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و نیز مصوبه اخیر کنگره آمریکا برای ممنوعیت فروش هواپیما به ایران اظهار داشت: قطعا تحریم‌‌های وزارت خزانه‌داری تحریم جدید محسوب می‌شود و جزو موارد نقض برجام است و مصوبه کنگره آمریکا درباره ممنوعیت فروش هواپیما نیز مخالف نص صریح برجام و ناقض این سند است. وی افزود: یکی از مواردی که به طور صریح و مصداقی در برجام آمده، برداشتن تحریم فروش هواپیما و قطعات و خدمات پس از فروش است. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تاکید کرد: از نظر ما برجام مجددا نقض شده و هیات عالی نظارت بر اجرای برجام نیز باید نسبت به این مساله اعلام نظر و تصمیم‌‌‌گیری کند و این مسأله را که چه اقدامی باید صورت بگیرد، تعیین‌تکلیف کند. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: بر این اساس، وظیفه هیات نظارت بر اجرای برجام این است که به طور دقیق، جدی، شفاف، سریع و قاطع تصمیم بگیرد تا حق مردم بیش از این ضایع نشود.


Page Generated in 0/0090 sec