printlogo


کد خبر: 181634تاریخ: 1396/6/27 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با مهدی رضایی، مدیر تولید محصولات فرهنگی ریحانه
دفاتر «باربی» در ایران تولید می‌شود

علی محمد آجورلو: سال‌‌های بسیاری است قهرمان‌‌های کارتونی و سینمایی هالیوود روی نوشت‌افزار‌ها چنبره زده‌‌اند و خانواده‌‌های ایرانی هزینه‌‌های بسیاری را برای خرید این نوشت‌افزار‌ها صرف می‌کنند. اما مدتی می‌شود که نوشت‌افزار‌‌های ایرانی با محوریت قهرمان‌‌های ملی و مجموعه‌‌های رسانه‌ای راهی بازار شده‌‌‌اند. اگرچه قیمت این نوشت‌افزار‌ها هنوز به حد منطقی نرسیده است اما استقبال از آنها بیانگر علاقه خانواده‌‌های ایرانی به تولیدات داخلی است. نمایشگاه نوشت‌‌‌‌افزار ایرانی که تا انتهای این هفته ادامه دارد، بستری برای ارائه محصولات ایرانی- اسلامی در حوزه فرهنگ و آموزش‌وپرورش است. به همین بهانه با مهدی رضایی، مدیر تولید محصولات فرهنگی ریحانه به گفت‌وگو نشستیم. مدیر تولید محصولات فرهنگی ریحانه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با توجه به اهمیت دوگانه نوشت‌افزارهای
ایرانی- اسلامی اظهار داشت: با توجه به مخاطب 13 میلیونی ملزومات تحصیلی در آستانه بازگشایی مدارس، بالغ بر 150 میلیون نوشت‌افزار در بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود و چنانچه توان تولید در داخل فراهم شود از خروج ارز جلوگیری شده و کارگر ایرانی مشغول به کار می‌شود. وی همچنین با اشاره به بُعد فرهنگی فعالیت در این عرصه افزود: مقوله ترویج فرهنگ در این زمینه از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرهنگ را به هوایی تعبیر کرده‌اند که تنفس می‌کنیم، چنانچه این هوا پاک باشد آثاری دارد و اگر آلوده باشد تبعاتی به همراه خواهد داشت. رضایی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مجمعی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار
ایرانی- اسلامی ایجاد شده، خاطرنشان کرد: در این مجمع بیش از 50 تولیدکننده عضو هستند و جلسات مستمری برای هم‌افزایی و رشد کمی و کیفی تولیدات برگزار می‌شود. در حال حاضر نیز نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی به همت این مجمع دایر است. وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود از نوشت‌افزار تولید داخل استقبال نمی‌شود را قبول ندارم و اعتقاد دارم این موضوع انجام می‌شود، اگر به نمایشگاه‌های تخصصی نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی مراجعه کنید استقبال مردم را خواهید دید. مسؤول تولید محصولات فرهنگی ریحانه  در پاسخ به اینکه آیا نظارتی برای نوع طرح‌هایی که روی نوشت‌افزار چاپ می‌شود وجود دارد، تصریح کرد: تا حالا ندیده‌ام نظارتی درباره طرح و چاپ وجود داشته باشد و هر طرحی که به مرحله تولید می‌رسد، کسی روی آن نظارت ندارد و به سهولت تولید و روانه بازار می‌شود. وی با بیان اینکه ترویج بیشتر استفاده مردم از نوشت‌افزار تولید داخل نیازمند برخی مقدمات است، گفت: صداوسیما و سایر رسانه‌ها با تبلیغ نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی می‌توانند کمک کنند تا این جریانات تداوم داشته باشد. رضایی افزود: دفترهایی که با طرح‌های غربی در بازار وجود دارد، همگی وارداتی نیست و بخشی از همین دفاتر با عناوین مختلف همچون «باربی» در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود.وی ادامه داد: محصولات فرهنگی ریحانه نخستین تولیدکننده نوشت‌‌‌‌افزار با موضوع حجاب است و عمدتا در زمینه طرح‌های عفاف و حجاب فعالیت دارد. اخیرا نیز دفاتری با طرح «مدافعان حرم» را کار کرده و برخی بازی‌های قدیمی و بومی محلی که به فراموشی سپرده شده را تولید کرده‌ایم. رضایی خاطرنشان کرد: در کنار طراحی و چاپ تصاویر و نمادهای بازی‌های بومی و محلی مانند «لِی‌لِی» و «هفت‌سنگ» در حوزه نوشت‌افزار، به موضوع پوشش و حجاب هم توجه داریم. وی افزود: در تولید نوشت‌‌‌‌افزار کارگروه مشتمل بر کارشناسان مذهبی، هنری، روانشناسی و بازاری داریم و در فرآیند تولید ابعاد مختلفی را در نظر می‌گیریم.
وی درباره شخصیت‌های تلویزیونی و کارتونی که روی نوشت‌افزار طراحی می‌شود، گفت: الزاما اینگونه نیست که یک کاراکتر تلویزیونی روی نوشت‌افزار طراحی و تولید شود. می‌توان یک عمل و رفتار ارزشمند را الگو قرار داد و معرفی کرد و ارزش‌هایی همچون فرهنگ ایثار و شهادت، بسیج سازندگی، احترام به والدین، مهربانی، شعائر دینی و فرهنگی اصیل ایرانی را در قالب هنر برای دانش‌آموزان تبیین کرد. همچون شهید حججی که اسوه جوانان ایرانی بوده و هم در عرصه سازندگی، هم جهاد و هم احترام به والدین به عنوان یک الگو مطرح است. در این میان رسانه‌های انقلابی نقشی مهم درباره شناساندن این جریانات دارند.
رضایی اظهار داشت: به عنوان تولیدکننده خصوصی نوشت‌افزار که فعالیت می‌کنیم، توقع داریم حمایت دولت بیشتر و ملموس‌تر باشد، حمایت‌های جنبی وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته‌ باشیم و در کنار آن نیز شورایعالی انقلاب فرهنگی هم حمایت کند. وی افزود: شهرداری تهران در سال‌های گذشته نمایشگاه «باز باران» را در اختیار تولیدکنندگان قرار داد تا بتوانند تولیدات خود را در معرض دید عموم قرار دهند. آستان قدس رضوی هم نمایشگاه عرضه مستقیم نوشت‌افزار دارد و توقع داریم در شهرهای دیگر هم اینچنین باشد؛ اگر در خانواده‌ها آگاهی صورت پذیرد، در حوزه نوشت‌افزار خودکفا خواهیم شد.
 


Page Generated in 0/0055 sec