printlogo


کد خبر: 181652تاریخ: 1396/6/27 00:00
آغاز عملیات «والفجر 3» در مرزهای عراق و سوریه
پنتاگون : روسیه نیروهای ما را در دیرالزور زد

فرمانده اتاق عملیات نیروهای همپیمان ارتش سوریه، شنبه در بیانیه‎ای اعلام کرد که عملیات «والفجر ۳» در مرزهای عراق و سوریه آغاز شد. همزمان، نیروهای عراقی و حشدالشعبی نیز عصر همان روز موفق به آزادسازی کامل منطقه عکاشات واقع در مرز عراق و سوریه شدند و حرکت خود را جهت به محاصره درآوردن عناصر داعشی مستقر در شهر القائم واقع در استان الانبار در غرب عراق آغاز کردند. شهر البوکمال در استان دیرالزور در کرانه غربی رود فرات واقع شده است. این شهر آخرین نقطه رود فرات قبل از ورود به خاک عراق محسوب می‌شود. براساس بیانیه صادرشده از فرماندهی اتاق عملیات نیروهای همپیمان ارتش سوریه، هدف از انجام عملیات والفجر 3 آزادسازی منطقه شمال الوعر، وادی الرطیمه و الغزلانیه واقع در موازات مرز عراق است. فرماندهی عملیات همچنین اعلام کرد که والفجر 3 تا رسیدن به منطقه مرزی البوکمال ادامه خواهد یافت و بدین ترتیب یک منطقه وسیع و راهبردی از لوث وجود داعش پاکسازی خواهد شد. عملیات والفجر 3 به دنبال پیشروی کارآمد نیروهای ارتش سوریه و همپیمانانش در استان دیرالزور انجام گرفت و همین امر باعث شد نیروهای دموکراتیک کرد سوریه مورد حمایت آمریکا در نزدیکی شرق رود فرات موضعگیری کنند و شورای نظامی دیرالزور متعلق به نیروهای دموکراتیک سوریه به ارتش سوریه هشدار داد که به آن اجازه عبور از رود فرات را نخواهد داد. در همین حال، بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه هشدار داد، ارتش سوریه با همه نیروهای شورشی از جمله شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا، خواهد جنگید. تنها ساعاتی پس از این هشدارها و تهدیدها، نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، صبح شنبه نیروهای دموکراتیک سوریه را که در حال پیشروی به سمت کرانه شرقی رود فرات بودند، مورد هدف قرار دادند. پنتاگون با تایید خبر این حمله، اعلام کرد جنگنده‌های روسیه عمدا مواضعی  را در شرق رود فرات در نزدیکی دیرالزور سوریه هدف قرار دادند که به‌دنبال آن شماری از نیروهای مورد حمایت آمریکا زخمی شدند. همزمان، مسکو تاکید کرد که یگان‌هایی از ارتش سوریه در نزدیکی شهر دیرالزور از رود فرات عبور کرده و در کرانه شرقی رود موضع گرفته‌اند. خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) در گزارشی درباره آخرین تحولات در دیرالزور اعلام کرد، یگان‌هایی از ارتش سوریه بتازگی عملیات گسترده‌ای را علیه مخفیگاه‌ها و مراکز تجمع داعشی‌ها در حومه شرقی شهر دیرالزور آغاز کرده‌اند که طی آن خطوط دفاعی داعش در منطقه درهم شکسته و بسیاری از این تروریست‌ها کشته یا زخمی شدند. عملیات ارتش سوریه با کنترل کامل بر روستای حویجه المریعیه و برخی نقاط در اطراف روستای المریعیه در جنوب شرق فرودگاه دیرالزور پایان یافت. کنترل بر روستای حویجه المریعیه از این جهت اهمیت دارد که به بیرون راندن داعش از اطراف روستای الجفره، ممانعت از هدف قرار گرفتن این روستا با خمپاره‌های داعش و نیز گسترش کمربند امنیتی اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور و فراهم کردن مقدمات استفاده از آن جهت پشتیبانی از عملیات‌های زمینی مستمر برای ریشه‌کن کردن نهایی داعش منجر می‌شود. برخی خبرها حاکی از آن است که در پی فرار تعدادی از داعشی‌ها، صفوف داعش در شمال فرودگاه نظامی دیرالزور دچار سردرگمی و پریشانی شده است. منابع خبری گزارش دادند، ارتش سوریه و هم‌پیمانانش به عملیات خود در دیرالزور ادامه می‌دهند و کنترل تله الکریه (تپه کری) در روستای الجفره را به دست گرفته‌اند.
12 کشته در جنایت جدید آمریکا در دیرالزور
جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی موسوم به ائتلاف ضدداعش، جنایت جدیدی در حق مردم سوریه مرتکب شدند. به گزارش العهد، جنگنده‌های ائتلاف یاد شده مناطق مسکونی در شهر المیادین و محکان در حومه دیرالزور را هدف قرار دادند که طی آن 12 غیرنظامی کشته شدند. براساس اعلام منابع محلی بیشتر کشته‌شدگان از زنان و کودکان بوده‌اند و این بمباران منجر به وارد شدن خسارت‌هایی به منازل و املاک شهروندان شده است.
دمشق: حضور ترکیه غیرقانونی است
در تحولی دیگر، دمشق تاکید کرد که توافقات درباره مناطق کاهش تنش در سوریه به هیچ وجه به حضور ترکیه در خاک این کشور مشروعیت نمی‌بخشد، چرا که غیرقانونی است. دمشق تاکید کرد که توافقات درباره مناطق کاهش تنش در سوریه به هیچ وجه به حضور ترکیه در خاک این کشور مشروعیت نمی‌بخشد، چرا که غیرقانونی است.
 


Page Generated in 0/0070 sec