printlogo


کد خبر: 181717تاریخ: 1396/6/28 00:00
چهارگوشه

تعدی نیروهای آل‌خلیفه به نمادهای عاشورایی
با نزدیک شدن به ماه محرم در حالی‌ که مردم بحرین به رسم دیرینه حسینیه‌ها و خیابان‌ها را برای انجام مراسم‌های عاشورایی تجهیز و آماده می‌کنند، دولت بحرین در حرکتی ناقض آزادی‌های دینی و مذهبی در 2 منطقه السنابس و کرزکان پرچم‌ها و دستنوشته‌های محرم را که مردم در خیابان‌ها نصب کرده بودند، تخریب کرده و پایین آورد. همچنین در منطقه السنابس نیروهای امنیتی چند تن از جوانانی را که در حال تجهیز منطقه برای ماه محرم بودند، بازداشت
کردند.

رزمایش مشترک چین و روسیه
یک سخنگوی نیروی دریایی روسیه از انجام رزمایش دریایی مشترک این کشور و چین خبر داد. بر این اساس، ناوهای جنگی چین برای شرکت در این رزمایش به آب‌های منطقه شمال شرقی روسیه وارد شده‌اند. همزمان، هواپیماهای جنگنده‌ ارتش آمریکا و کره جنوبی با پرواز از جزیره گو‌ام و ژاپن یک رزمایش هوایی مشترک بر فراز شبه‌جزیره کره انجام دادند. کره‌شمالی در هفته‌های گذشته شـشمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای خود را به همراه آزمایش‌ موشک‌های بالستیک انجام داد. این آزمایش‌ها با موجی از تحریم‌های شورای امنیت علیه کره‌شمالی روبه‌رو شده ‌است.

24 فرونده جنگنده انگلیسی در راه قطر
قطر که اخیرا از سوی عربستان‌سعودی به حمله نظامی تهدید شده بود، پس از خرید 36 فروند جنگنده آمریکایی، اینک 24 فروند جنگنده انگلیسی را خریداری کرده است. طبق این گزارش، وزیران دفاع قطر و انگلیس یکشنبه در دوحه توافقنامه فروش جنگنده‌های انگلیسی به این کشور کوچک عربی را امضا کردند. قطر چند ماهی است به دلیل اتخاذ سیاستی متفاوت با عربستان و حمایت از گروه‌های تروریستی نامطلوب از نظر ریاض، در بحران روابط با برخی کشورهای عربی فرو رفته است.

کویت سفیر کره‌شمالی را اخراج کرد
وزارت خارجه کویت ضمن احضار سفیر کره‌شمالی از وی خواسته این کشور را ترک کند. این در حالی است که کویت کاهش سطح دیپلماتیک از سفیر به کاردار و کاهش تعداد دیپلمات‌ها را به کره‌شمالی ابلاغ کرده است. بر اساس این گزارش، سفیر کره‌شمالی طی چند هفته آینده همراه سایر دیپلمات‌ها کویت را ترک خواهد کرد. این اقدام کویت همسو با قطعنامه 2321 شورای امنیت در واکنش به آزمایش موشکی کره‌شمالی صورت گرفته است.

کاهش مناسبات اقتصادی آلمان و ترکیه
صدراعظم آلمان گفت برلین برای آزادی شهروندان آلمانی در آنکارا که به دلایل سیاسی زندانی شده‌اند، هیچ چاره‌ای جز محدود کردن روابط اقتصادی‌اش با ترکیه ندارد. روابط میان آلمان و ترکیه عمدتا به دلیل سرکوب‌ مخالفان به دست رجب طیب اردوغان، پس از کودتای ناکام سال گذشته تیره شده است.
 آلمان و شرکایش در اتحادیه اروپا می‌گویند این سرکوب‌ها دموکراسی را تضعیف می‌کند. ترکیه و آلمان همچنین بر سر امتناع برلین برای استرداد پناهجویانی که از طرف اردوغان به مشارکت در عزل او متهم می‌شوند، اختلاف دارند.

آمریکا در حال بررسی بستن سفارتش در کوبا
پس از بروز ناراحتی‌های جسمی کارمندان سفارت آمریکا در هاوانا، آمریکا بستن سفارت خود در کوبا را بررسی می‌کند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه گفت این تصمیم در دست بررسی است.   بیش از ۲۰ کارمند سفارت علائم مختلفی مثل شوک ملایم مغزی، ناشنوایی، سرگیجه و تهوع را گزارش کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند به گمان آنها از یک وسیله برای ضربه‌زدن به سلامتی کارمندانش استفاده شده است. کوبا هرگونه تلاشی در این زمینه را تکذیب
می‌کند.
 


Page Generated in 0/0054 sec