printlogo


کد خبر: 181781تاریخ: 1396/6/29 00:00
دیپلماسی

همه‌پرسی در اقلیم کردستان امنیت این منطقه را برهم می‌زند
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان را نقض تمامیت ارضی کشور عراق خواند. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره موافقت پارلمان کردستان عراق با برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان در ۲۵ سپتامبر گفت: تحقق چنین موضوعی خطای بسیار بزرگی از سوی مسؤولان اقلیم کردستان خواهد بود. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان امنیت این منطقه را بر هم خواهد ریخت، اظهار کرد: سابقه تاریخی طولانی نیز چنین موضوعی را یادآور می‌شود که چنین اقدامی منجر به جنگ شده است زیرا نقض تمامیت ارضی کشور عراق است. وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و سوریه نیز با برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان بشدت مخالفند، ادامه داد: در مقابل رژیم صهیونیستی نیز به طور آشکار از این اقدام حمایت می‌کند، زیرا به دنبال کاهش فشار از منطقه تحت نظر خودش و انتقال این امر به منطقه دیگری است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسد بر اساس مخالفت‌ها چنین امری قابل تحقق باشد، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور ترکیه نیز در آینده‌ نزدیک به ایران سفر خواهد کرد و علاوه بر صحبت درباره مسائل مختلف، قطعا موضوع همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان نیز یکی از مسائل مهم مورد بحث خواهد بود.

اصرار عربستان برای تغییر معادله منطقه از طریق نظامی
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: عربستان همچنان اصرار دارد از طریق نظامی معادله را به‌نفع خود تغییر دهد و به راه‌حل سیاسی برای حل این بحران نمی‌اندیشد. حسین امیرعبداللهیان در دیدار «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در تهران با اشاره به اوضاع یمن، افزود: به‌دلیل طولانی شدن جنگ، فرصت رشد نیروهای تروریستی در منطقه بیش از گذشته شده و این در حالی است که عربستان همچنان اصرار دارد از طریق نظامی معادله را به‌نفع خود تغییر دهد و به راه‌حل سیاسی برای حل این بحران نمی‌اندیشد. وی با ابراز تأسف از کشتار مردم مسلمان و بی‌دفاع میانمار افزود: نگرانی جمهوری اسلامی ایران در مساله میانمار به 2 موضوع بازمی‌گردد، اولاً آنچه در میانمار شاهد آن هستیم نمونه بارز یک نسل‌کشی سازمان‌یافته علیه مسلمانان است و مساله دیگر که بی‌ربط به منطقه ما و منطقه بحرانی پیرامونی میانمار نیست، آن است که جنگ و ناامنی در جهان کنونی باعث رشد فزاینده جریان‌های تروریستی شده که به‌ضرر جهان و منطقه است. «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در تهران نیز در این دیدار ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده، گفت: حضور هیات عالی‌رتبه از اوکراین در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در تهران، نشان‌دهنده اهمیت اوکراین به حفظ و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

هیأت نظارت بر برجام پاسخی متناسب با تهدیدات آمریکا بدهد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هیات نظارت بر برجام پس از بازگشت روحانی از سازمان ملل پاسخی در خور و متناسب با تهدیدات آمریکا بدهد. به گزارش فارس، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در حاشیه اجلاس سوم این مجلس در جمع خبرنگاران درباره اقدام ایران در صورت نقض برجام توسط آمریکا، اظهار داشت: صحبت‌های دشمنان ما جدید نیست و از ابتدای انقلاب تا امروز با تهدیدات آنها آشنا هستیم. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تعبیر امام راحل (ره) همیشه این بود که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و شما مطمئن باشید اگر آنها توان انجام کاری را داشتند تا انقلاب را زمینگیر و مشکل جدی برای آن ایجاد کنند، تاکنون این کار را کرده بودند و انقلاب ما به 40 سالگی نمی‌رسید. آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه امروز در دنیا آمریکا به‌صورت آشکار پرچمدار بر هم زدن برجام است، افزود: این کشور پرچمدار تهدید علیه ملت ایران است. وی تأکید کرد: ما انتظار داریم هیاتی که برای نظارت بر برجام تعیین‌شده پس از بازگشت رئیس‌جمهور از سازمان ملل پاسخی درخور و متناسب با تهدیدات آمریکا بدهد تا این کشور برای همیشه احساس کند نمی‌تواند برابر اراده ملت ایران حرفی بزند.


Page Generated in 0/0053 sec