printlogo


کد خبر: 181799تاریخ: 1396/6/30 00:00
گشت و گذار «وطن‌امروز» در رویدادهای فرهنگی هفته
فرود به وقت تهران

گروه فرهنگ و هنر: تصویربرداری فیلم «پرواز به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا پس از 2 ماه فیلمبرداری چند روزی است به پایان رسیده و به نظر می‌رسد نام بزرگ حاتمی‌کیا و نقش‌آفرینی هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان دستاویزی شود تا جشنواره فجر برای نخستین‌بار نتواند چشم خود را روی فیلمی با مضمون مقاومت در منطقه ببندد. به گزارش «وطن امروز»، در مهم‌ترین رویدادهای این هفته علاوه بر انتخاب نفس به عنوان نماینده ایران در اسکار و سفر مرتضی آتش‌زمزم به میانمار، فیلمبرداری تازه‌ترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا با موضوع حوادث منطقه به پایان رسید و از مقام استاد گرافیک و خط، مسعود شجاعی تقدیر به عمل آمد. همچنین با رونمایی از کتاب شعر «ماه‌خون گرفته» از مقام استاد سازگار نیز تجلیل به عمل آمد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم.
پایان فیلمبرداری «پرواز به وقت شام»
فیلمبرداری فیلم «پرواز به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا به پایان رسید. در تازه‌‌‌‌‌ترین اثر حاتمی‌کیا که از ماه رمضان سال جاری جلوی دوربین رفت «بابک حمیدیان» و «هادی حجازی‌فر» به عنوان بازیگران اصلی به ایفای نقش پرداختند. در آخرین روز فیلمبرداری این اثر عوامل پشت صحنه «پرواز به وقت شام» جشن کوچکی را به همین مناسبت  برگزار کردند و عوامل گروه این فیلم سینمایی به یادگار عکس‌هایی را با ابراهیم حاتمی‌کیا انداختند. بعد از بریدن کیک اختتامیه فیلمبرداری «پرواز به وقت شام» توسط ابراهیم حاتمی‌کیا،  بابک حمیدیان با قرار گرفتن در کنار هادی حجازی‌فر که مشغول فیلمبرداری از این مراسم بود، گفت: «در این مدت بار سنگینی بر دوش من و هادی حجازی‌فر بود و امیدوارم توانسته باشیم این بار را سالم روی زمین گذاشته باشیم». محمد خزاعی، تهیه‌کننده «پرواز به وقت شام» در اواخر این جشن ضمن تشکر از زحماتی که گروه سازنده این فیلم سینمایی در طول نزدیک به 4 ماه فیلمبرداری متحمل شدند، خطاب به عوامل این فیلم گفت: «ما تمام تلاش خود را کردیم تا فیلم خوبی بسازیم و کار بسیار بزرگی کردیم و وقتی فیلم را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که چه کار بزرگ و مهمی را انجام دادید و قطعا حضور در این پروژه ذخیره آخرت شما خواهد شد». داستان این فیلم با موضوع تهدیدات داعش و تکفیری‌ها روایت شده است. پرواز به وقت شام درباره یک هواپیمای کمکی حامل دارو و مواد خوراکی برای مردم سوریه است که هنگام نشستن در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شود. این فیلم یکی از محصولات سازمان هنری- رسانه‌ای اوج در سال ۹۶ است که در سی‌وششمین جشنواره فجر رونمایی خواهد شود.
تجلیل از نجابت خط
 برنامه «نجابت خط» از سلسله‌برنامه‌‌های «اوج هنر»، در پاسداشت از مقام هنری استاد مسعود نجابتی در نخلستان اوج برگزار شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در این برنامه که با حضور چهره‌‌های فرهنگی و هنری از جمله حجت‌الاسلام وافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، محمدحسین رجبی‌دوانی، مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران، حمیدرضا برقعی شاعر آیینی و سایر استادان و هنرجویان گرافیک برگزار شد، از مقام فرهنگی، هنری و آموزشی مسعود نجابتی تجلیل به عمل آمد. حمیدرضا برقعی در این آیین بزرگداشت با تقدیر از خدمات ارزنده مسعود نجابتی، خود را از مریدان مکتب هنری ایشان دانست و در ادامه مثنوی نیمه‌بلندی درباره ایران قرائت کرد. مهندس چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران و عضو هیأت امنای دانشگاه هنر  با تشکر از خدمات ارزنده و بدیع مسعود نجابتی در زمینه گرافیک که هنرش را در مذهب و آیین ایران و اسلام درست عرضه کرده است، اظهار داشت: شما بر اساس ایدئولوژی مقدسی قدم در این مسیر گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌اید و حتی اگر معروفیت و مشهوریت منحصربه‌فرد نداشته باشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در این مکتب اعتقاد به این است که خداوند متعال دست‌گیر است. در ادامه حجت‌الاسلام وافی، پژوهشگر عاشورایی با بیان اینکه استاد اهل قم هستند، گفت: با حرکتی که استاد نجابتی شروع کردند قم از یک جغرافیا خارج و به یک تفکر تبدیل شد. ایشان این هنر را با تمام گمنامی‌ها و سختی‌ها به شهر قم آورد و با جریان دین و دین‌داری آشتی داد و مأنوس کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. استاد محمد رجبی‌دوانی، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر نیز در این مراسم از خدمات بی‌ادعا و خالصانه استاد نجابتی تشکر و قدردانی کرد و گفت: طبق روایتی از پیامبر اکرم(ص) امیدوارم جوانان بتوانند از ایشان بهره‌مند شوند. مسعود نجابتی در پایان این مراسم بیان داشت: از شهرت گریزان بودم و همین شهرت‌گریزی گریبانم را گرفت. وی از مسؤولان درخواست کرد که در مقطع دبستان و راهنمایی با ایجاد مدارس خلاق در بهبود فضای هنری خاصه هنر خطاطی مثمر ثمر باشیم. این استاد خط و گرافیک در انتها بیان داشت: این هنر نعمتی است که خداوند متعال به من عطا کرده و باید قدردان او باشیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اگر تعریف و تمجید است از بابت خداوند است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. مسعود نجابتی از استادان تراز اول گرافیک و جزو فرهیختگان پیشرو در عرصه گرافیک است. او سال 1346 در تهران متولد شده است. سال 1378 در مقطع کارشناسی ارشد رشته گرافیک از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شده و اکنون مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس، عضو انجمن خوشنویسان ایران، انجمن گرافیست‌‌‌های ایران و انجمن بین‌المللی تایپوگرافی است. نجابتی در شاخه‌‌‌های مختلف گرافیک ازجمله طراحی پوستر، طراحی جلد و طراحی نشان‌واره فعالیت‌‌‌های مؤثری داشته و در تایپوگرافی صاحب سبک است. وی عضو هیات انتخاب و داوری بسیاری از جشنواره‌‌‌های هنری و مدیر هنری ناشرانی چون نی و افق بوده است. طراحی نشان حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و بخش‌‌های مختلف حرم رضوی از جمله فعالیت‌‌های ماندگار مسعود نجابتی است.
پرده‌گشایی از ماه پرخون
مراسم رونمایی از کتاب «یک ماه خون‌گرفته 11»؛ جدیدترین اثر استاد غلامرضا سازگار، پیرغلام حسینی(ع) و شاعر با حضور تعدادی از شاعران و مداحان اهل‌بیت(ع) در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. در این مراسم حیدر توکل، احمد بابایی، قاسم صرافان، وحید قاسمی، حسین شمسایی و حجت‌الاسلام والمسلمین فتحی مدیر دفتر هنر و ادبیات هلال، مصطفی خورسندی مدیر خانه مداحان و... حضور داشتند. استاد سازگار در این مراسم اظهار داشت: به خود ببالید. در تمام دنیا هیچ شاعری ممدوحی مانند شما ندارد. شما برای امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) شعر می‌گویید. شاعران غیرآیینی باید ممدوح خود را بالا بکشند تا شعر شکل بگیرد اما شما باید شعر را ارتقا دهید تا به ممدوح برسد و این میسر نمی‌شود مگر با عنایت اهل‌بیت(ع). حجت‌الاسلام حسین فتحی، مدیرعامل موسسه هنر و ادبیات هلال با بیان برخی ویژگی‌های شعری استاد سازگار، گفت: در یک ملاقاتی که با استاد میرشکاک داشتم، اصرار کردم اشعار حاج آقای سازگار را مطالعه بفرمایند. بعد از یک ماه مطالعه روی اشعار ایشان، به بنده گفتند در طول تاریخ شعر هنوز شاعری ندیده‌ام که در تمام مناسبت‌ها ورود کرده باشد، در حالی که استاد سازگار هم شعر زیاد و هم شعر خوب دارد. شما این موضوع را می‌توانید از مقدمه «نخلستان» متوجه شوید. میرشکاک اثبات می‌کند حاج‌آقای سازگار در شعر فارسی یک شاعر عروضی است، زیرا در تمام بحور و اوزان شعر
سروده‌اند.


Page Generated in 0/0068 sec