printlogo


کد خبر: 181808تاریخ: 1396/6/30 00:00
اخبار

دلارهای رانتی
از اقتصاد ایران نمی‌روند
برای تک‌نرخی کردن ارز و واقعی‌سازی قیمت آن باید 2 اقدام صورت گیرد؛ به این معنا که بساط ارزهای دوقیمتی برچیده شده و تخصیص ارزهای مبادله‌ای هم کاهش یافته و حذف شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه رد پای دلارهای رانتی همچنان در اقتصاد ایران دیده می‌شود، به مهر گفت: دولت پس از حذف ارز مسافرتی، نباید دلار را قیمت‌گذاری کند. مسعود خوانساری افزود: روش حذف ارزهای مبادله‌ای این است که بتدریج کالاها را از شمول دریافت ارز مستثنا کنیم و در گام‌های ابتدایی، ارز تخصیصی به واردات کالاهای اساسی، حذف شده و به صفر برسد.  به گفته خوانساری، حذف ارز مسافرتی یکی از روش‌های یکسان‌سازی نرخ ارز است. وی درباره عدم استقبال صادرکنندگان نسبت به خرید و فروش ارز در شبکه بانکی ادامه داد: در گذشته به دلیل اینکه بانک‌ها ارز را به نرخ مبادله‌ای از صادرکنندگان می‌خریدند، جذابیتی وجود نداشت اما اکنون اگر بانک‌ها خرید و فروش ارز را از سوی صادرکنندگان تسهیل کنند، استقبال بیشتر خواهد شد.

فروش خودروهای متروکه ممنوع شد
براساس تصویب‌نامه هیأت وزیران، فروش خودروهای سواری متروکه پرمصرف با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی در بازار ممنوع است. به گزارش فارس، در این بخشنامه که به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده، آمده است: خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی در صورت شمول مقررات متروکه، قابل ‌عرضه به بازار نیست و فقط امکان مرجوع کردن خودروهای متروکه بالای 2500 سی‌سی به خارج کشور توسط صاحب خودرو یا خودرویی که تشریفات متروکه آن انجام شده است، توسط سازمان مربوط با رعایت کامل قوانین و مقررات امکان‌پذیر است. پیش از این رئیس سازمان اموال تملیکی از فروش خودروهای متروکه خبر داده بود که برخی خودروهای پورشه نیز بر اساس رای دیوان عدالت اداری مجوز فروش دریافت کرده بودند.

سکه دوباره گران شد
 در بازار آزاد تهران، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 4900 تومان افزایش قیمت، به یک میلیون و ۲۴7 هزار و 4۰۰ تومان رسید. به گزارش مهر در جریان معاملات دیروز بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 4900 تومان افزایش قیمت یک میلیون و ۲۴7 هزار و 400 تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۰هزار تومان، ربع سکه ۳۵4 هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲۴8 هزار تومان بود. علاوه بر این هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۱6 دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲8هزار و 151 تومان، هر دلار آمریکا ۳۸۹3 تومان، یورو ۴۷۰8 تومان، درهم امارات ۱۰۷3 تومان، پوند 5272 تومان و لیر ترکیه ۱۱۴۵ تومان به فروش رسید.

واردات 275 میلیون دلار زعفران تقلبی
در 5 ماهه اول امسال واردات روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب بیش از ۲۱۸ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، آمارهای منتشرشده از گمرک گویای آن است که در این مدت واردات روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب هشتمین رتبه جدول واردات کشور را به خود اختصاص داده است. براین اساس، در این مدت ۳۲۱ هزار و ۴۴۷ تن از این کالا به ارزشی بالغ بر ۲۷۵ میلیون و ۹۸۱ هزار دلار وارد کشور شده است. نکته جالب اینکه واردات در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/218 درصد از نظر وزنی و 187 درصد از نظر ارزش افزایش یافته است. طبق آمارهای ارائه شده، مجموع وزن وارداتی این بخش 3/2 درصد از کل واردات کشور بوده و ارزش آن نیز 4/1 درصد از ارزش واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0058 sec