printlogo


کد خبر: 181842تاریخ: 1396/6/30 00:00
ردپای سعودی‌ها در بحرانی‌ساختن وضعیت روهینگیا
آموزش جلادان میانماری توسط انگلیسی‌ها

نخست‌وزیر بریتانیا به ارتباط  نظامی این کشور با  رژیم جنایتکار میانمار که در حال نسل‌کشی و پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا در استان آراکان است، اعتراف کرد؛ در حالی که پیش از این حدود 150 نماینده پارلمان بریتانیا، عمدتا از حزب کارگر، اواسط شهریور ماه در نامه‌ای خطاب به بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس خواستار توقف برنامه آموزش نظامی به ارتش میانمار شده بودند. حال دولت لندن پس از رسوایی مربوط به همدستی‌اش در جنایات این رژیم نظامی در جنوب شرق آسیا، در حالی دم از تعلیق این دوره‌ها می‌زند که تاکنون نزدیک به 5 هزار روهینگیایی در منطقه راخین توسط نظامیان تحت آموزش لندن سلاخی شده و نیم‌میلیون مسلمان به زور سرنیزه از خانه و کاشانه‌شان به بنگلادش کوچانده شده‌اند.
طی یک واکنش دیرهنگام به درخواست حقوق بشری نمایندگان وست مینیستر، ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا در نیویورک در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز گفت: «اقدام ارتش میانمار علیه مردم روهینگیا باید متوقف شود. هیچ تعامل نظامی بیشتر یا آموزش ارتش میانمار توسط وزارت دفاع بریتانیا وجود نخواهد داشت تا زمانی که این مساله حل و فصل شود». سخنگوی دولت بریتانیا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به ادامه خشونت‌ها در استان راخین، تشدید بحران انسانی که این خشونت‌ها به وجود آورده و نگرانی عمیق ما درباره نقض حقوق بشر که در حال وقوع است، تصمیم گرفته‌ایم دوره‌های آموزشی برای ارتش میانمار را تا زمانی که یک راهکار قابل قبول برای اوضاع کنونی پیدا شود، متوقف کنیم».
اما برخلاف اشک تمساح لندن برای مسلمانان میانمار، می ‌و حزب محافظه‌کار هنوز هیچ انتقادی از رهبر سیاسی میانمار و  برنده جایزه صلح نوبل، آنگ سان سوچی انجام نداده‌اند که عملا با چراغ سبز به ارتش از جنایات اخیر حمایت می‌کند.
مسلمانان روهینگیا؛ بزرگ‌ترین قربانیان نظامی‌گری در میانمار در یکی از مرگبارترین خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان در چند دهه گذشته، دولت میانمار اعلام کرد هفته گذشته بیش از ۲۶۰۰ خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا در مناطق با اکثریت روهینگیایی شمال ‌غرب این کشور به آتش کشیده شد. بنا به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل (UMHCR) که به عنوان امدادرسان برای مقابله با شرایط موجود در میانمار تلاش می‌کند، ۵۸ هزار و ۶۰۰ روهینگیایی، این کشور را برای فرار از خشونت ترک کرده و به بنگلادش گریخته‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی هشدار داده و از گزارش‌ها درباره خشونت بیش از حد ماموران امنیتی میانمار علیه اقلیت روهینگیا ابراز نگرانی کرده است. در مجموع ٤٠٠ نفر، عمدتا از مسلمانان روهینگیا، در خشونت‌های اخیر که افزون بر یک هفته در جریان است، کشته شده‌اند. مقام‌های میانمار گروه اسلامی «ارتش رهایی‌بخش روهینگیای راخین» را برای آتش زدن این خانه‌ها متهم کرده‌اند. این گروه مسؤولیت حمله‌های هماهنگ‌شده هفته گذشته به پایگاه‌های امنیتی را که باعث درگیری و ضدحمله نظامی گسترده شد، به عهده گرفته است. این در حالی است که روهینگیایی‌ها می‌گویند یک عملیات نظامی برای سوزاندن و قتل آنان از جانب ارتش میانمار ترتیب داده شده تا آنان را مجبور به ترک این کشور کنند. رفتار میانمار که با اکثریت بودایی، 1/1 میلیون جمعیت روهینگیایی مسلمان دارد، بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی آنگ سان سوچی، رهبر سیاسی این کشور است که منتقدان غربی او را برای عدم اعتراض به وضعیت اقلیتی که مدت‌ها از آزار و اذیت شکایت کرده‌اند، متهم می‌کنند. نگاهی به حملات بودایی‌های تندرو به اقلیت مسلمان و نژادی روهینگیا که از دهه‌ها پیش وجود داشته و در سال 2012 به اوج خود رسید، نشان می‌دهد تا 5 سال پیش هیچ گروه سازمان‌یافته مسلحی برای ایستادگی مقابل نیروهای امنیتی میانمار یا بودایی‌های تندرو وجود نداشت. در واقع گروه شبه‌نظامی‌ای که اکنون باعث آغاز درگیری‌ها شده، براساس گزارش گروه بحران بین‌المللی، سال گذشته توسط روهینگیایی‌های تبعیدی در عربستان سعودی تشکیل شد.
گروه بحران بین‌المللی در گزارش سال گذشته خود نوشت، سرکردگی «ارتش رهایی‌بخش روهینگیای راخین» بر عهده عطاءالله ابوعمار جونونی، یک روهینگیایی متولد پاکستان است که در مکه بزرگ شده است. گروه بحران بین‌المللی اعلام کرد که جونونی و شبه‌نظامیان دیگر دوره‌های آموزشی خود را در افغانستان و پاکستان گذراند‌‌ه‌اند. براساس اعلام این منبع، این گروه شبه‌نظامی منابع مالی خود را از روهینگیایی‌های مهاجر و بخشش‌هایی در برخی از کشورهای خاورمیانه به دست می‌‌آورد. روزنامه «بانکوک‌پست» نیز با ارائه گزارشی به موضوع رشد شبه‌نظامی‌گری در منازعات میانمار پرداخت و نوشت: تحلیلگران معتقدند دولت میانمار به دلیل شرایطی که منجر به ایجاد این گروه شد، مقصر است. دولت‌های متوالی در میانمار که بیشترین جمعیت آن را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند، حقوق پایه شهروندی اقلیت روهینگیا را انکار کرده و به‌رغم اینکه این نژاد برای سالیان طولانی در میانمار زندگی کرده‌اند، آنها را مهاجران غیرقانونی می‌دانند که از بنگلادش به این کشور سفر کرده‌اند. این در حالی است که بنگلادش نیز آنها را مورد پذیرش قرار نمی‌دهد. نبود راه‌حل سیاسی برای این معضل، بویژه پس از خشونت‌های سال 2012 علیه مسلمانان که باعث آوارگی بیش از 120 هزار نفر از این اقلیت شد، بذر رویش شورش‌های نظامی را در خاک میانمار کاشت. محرومیت اقلیت روهینگیا از انتخابات سال 2015 و همچنین سرکوب گروه‌های قاچاق انسان که به فرار روهینگیایی‌ها از طریق دریا پایان داد، وضعیت آوارگی مسلمانان روهینگیا را بیش از پیش بحرانی کرد. با این حال، اقدامات «ارتش رهایی‌بخش روهینگیای راخین» نشان می‌دهد که توانایی این گروه افزایش یافته و به واسطه در اختیار داشتن سلاح و منابع خود، ظرفیت افزایش منازعات را به طور قابل توجهی ایجاد می‌کند. به نوشته روزنامه بانکوک‌پست، دیوید ماتیسون، تحلیلگر مستقل در یانگون معتقد است، در ماه‌های گذشته این گروه تلاش کرد این تصور را که آنها جنگجویان آزادی هستند که برای دفاع از مردم خود سلاح برداشته‌اند، تقویت کند. با این وجود دولت میانمار پس از حملات جمعه هفته گذشته اصرار دارد این گروه را که تعداد اعضای آن نیز مشخص نیست، «تروریست‌های بنگالی افراط‌گرا» بنامد. تحلیلگران معتقدند این گروه با اقدام نظامی خود نه‌تنها کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند، بلکه شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد  اما اگر هدف آنها جلب توجه باشد، با این اقدامات می‌توانند به اهداف خود دست یابند.


Page Generated in 0/0056 sec