printlogo


کد خبر: 181890تاریخ: 1396/7/1 00:00
اخبار

وحید جلیلی در نشست اکران‌کنندگان جشنواره عمار:
آلوده به جریان‌‌های سیاسی نشوید
چهارمین نشست اکران‌کننده‌های جشنواره عمار در روزهای پایانی شهریور در مشهد برگزار شد. به گزارش تسنیم،  وحید جلیلی در پاسخ به انتقاد یکی از اکران‌کننده‌ها نسبت به عدم تجربه‌نگاری از فعالیت‌های اکران مردمی عمار اظهار داشت: آتش به اختیار خودتان عمل کنید. اگر دبیرخانه جشنواره عمار در مسأله‌ای کم‌کاری کرد، شما خودتان عمل کنید. ما اداره نیستیم که اگر کارمندی در مرکز وظیفه‌اش را انجام نداد، وظیفه از دوش شما برداشته شود.  جلیلی با بیان اهمیت ابتکار در حوزه فرهنگی تاکید کرد: عقلا و نقلا موظفیم به ابتکار. در کار فرهنگی اگر ابتکار نباشد به جایی نمی‌رسیم. باید از کلیشه‌ها عبور کنیم. حتما باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم و حتما هم باید به تجربیات دیگران اضافه کنیم. وی همچنین با گریز به مقاله‌اش درباره بحث آتش به اختیار اظهار داشت: منتظر نباشید کسی بیاید به شما انگیزه دهد. زمان جنگ 8 ساله مهمات نداشتیم برای جنگیدن اما حالا در جنگ نرم، سلاح‌ها و مهمات در انبار‌ها در حال خاک خوردن است و کسی نیست که از آنها استفاده کند. به همین خاطر رهبری فرمان آتش به اختیار دادند. وحید جلیلی درباره مواجهه فعالان فرهنگی با مسائل سیاسی اظهار داشت: حتما و حتما درباره مسائل روز واکنش داشته باشید و نباید آلوده به جریان‌های سیاسی شوید. این را حواس‌تان باشد؛ می‌خواهد انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، می‌خواهد انتخابات مجلس باشد و... . امکانات جشنواره مردمی عمار را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهید.

تقدیم «بزم رزم» به شهید حسن جنگجو
آیین رونمایی از مستند سینمایی
«بزم رزم» به کارگردانی سیدوحید حسینی با حضور اهالی موسیقی و سینما برگزار شد. به گزارش فارس،  سیدوحید حسینی، کارگردان مستند سینمایی «بزم رزم» در این برنامه اظهار داشت: 2 سال پیش و هنگامی که در مجموعه روایت دوران سربازی خود را می‌گذراندم به انجام کارهایی نظیر ساخت کلیپ و تدوین مشغول بودم. در آن دوران خواستم یک مستند بسازم و ایده ساخت مستندی درباره موسیقی در دهه 60 را که از مدت‌ها پیش در ذهنم بود با آقای همایونفر، مدیریت وقت آن مجموعه،‌ مطرح کردم. آقای همایونفر از این ایده استقبال کرد و من بعد از آن شروع به ساخت این مستند کردم. وی افزود: سینمایی «بزم رزم» را به حسین علیزاده تقدیم کرده‌ام  اما می‌خواهم اکران این شب را که به نوعی آغاز راه «بزم رزم» هست به شهید حسن جنگجو، که پیکرش بعد از 34 سال به وطن بازگشت، تقدیم کنم. لازم می‌دانم دلیل این تقدیم را نیز بگویم. در فیلم صحنه‌ای داریم که عکس معروف شهید حسن جنگجو با عکاسی آلفرد یعقوب‌زاده در فیلم دیده می‌شود و پیدا شدن پیکر این شهید با آماده شدن فیلم برای اکران همزمان شد که به احترام شهید جنگجو و این همزمانی تصمیم گرفتم اکران رسمی «بزم رزم» را به این شهید بزرگوار تقدیم کنم. علیرضا قربانی، نرگس آبیار، محمد سریر، ارد عطارپور، حسام‌الدین سراج و حسن ریاحی از جمله میهمانان در آیین رونمایی از مستند سینمایی «بزم رزم» بودند.

انتشار خاطرات افسر عراقی که به ایران پناهنده شد
نشر آرما کتاب «سنگ‌ریزه‌هایی که شمارش نشدند» شامل خاطرات سرتیپ قیس صبیح الزیدی، از افسران نظامی ارتش بعث که در ایام دفاع‌مقدس به ایران پناهنده شد را به کوشش فاطیما فاطری منتشر کرد.
به گزارش مهر، نویسنده در مقدمه کتاب خود می‌نویسد: وقتی ارتش عراق می‌خواست 2 برادر قیس را که در آن زمان دانشجو و دانش‌آموز بودند به اجبار به میدان جنگ بفرستد، پدر سفارش کرد به ایران فرار کنند. او فراق پسرهایش را که بعدا قیس هم به آنها پیوست، ترجیح داد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. پدر از کودکی به پسرانش گفته بود باید در مقابل زور ایستاد و تسلیم نشد. حالا ظلم سر بلند کرده بود و پسرها باید درس پس می‌دادند. برادرها به ایران پناهنده شدند و هر کدام بهایی پرداختند اما قیس بهایی سنگین‌تر پرداخت. اگر پای حرف دلش بنشینی می‌گوید: از اینکه پناهنده شدم پشیمان نیستم چون بحق بودم، از حق حمایت کردم و تا آخر هم حامی حق خواهم بود. نشر آرما کتاب«سنگ‌ریزه‌هایی که شمارش نشدند» را در ۱۹۸ صفحه با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر کرده است.


Page Generated in 0/0215 sec