printlogo


کد خبر: 181905تاریخ: 1396/7/1 00:00
چهارگوشه

موضع‌گیری فیس‌بوک علیه روهینگیاها
با وجود موج بین‌المللی محکومیت عملکرد ارتش میانمار در «پاکسازی قومیتی» اقلیت مسلمان روهینگیا، فیس‌بوک صفحه «ارتش آزادیبخش روهینگیا» را حذف کرده و همچنین دستورالعملی برای حذف مطالبی با محتوای ستایش‌آمیز نسبت به این گروه صادر کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که حساب کاربری بسیاری از فعالان معترض به پاکسازی قومی در میانمار توسط فیس‌بوک به حالت تعلیق درآمده یا مطالب‌شان از صفحه فیس‌بوک آنها حذف شده است. تعدادی از فعالان فیس‌بوکی روهینگیا که خود از میانمار گریخته‌اند از این شرکت خواستند که به خاموش کردن صدای آنان پایان دهد.

اسارت تعدادی نظامی سعودی در مرز یمن
نیروهای ارتش یمن و انصارالله حمله نظامیان سعودی به پایگاه‌‎های الشرفه در نجران را که تحت کنترل نیروهای یمنی است، خنثی کردند. منابع یمنی گزارش دادند که نیروهای ارتش پس از خنثی کردن این حمله، تعدادی از نظامیان سعودی را کشته و چندین نفر دیگر را به اسارت گرفتند. المسیره گزارش داد، تعدادی از نظامیان ارتش عربستان صبح جمعه طی 3 عملیات ارتش یمن به پایگاه‎های الطلعه، سلاطح و تبه البیضاء در نجران کشته شدند. در عسیر نیز نیروهای یمنی عملیات تهاجمی به پایگاه‌های نظامیان ارتش عربستان در منطقه علب انجام دادند.

انگلیس 20 میلیارد یورو به‌خاطر بریگزیت غرامت می‌دهد
نخست‌وزیر بریتانیا  دیروز با ارائه بسته پیشنهادی برای ترک اتحادیه اروپا، شرایط بریگزیت را شامل غرامت 20 میلیارد یورویی و دوره گذار 2 ساله تعیین کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، ترزا می ‌پس از جلسه فشرده 2 ساعت و نیمه روز پنجشنبه در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ (دفتر نخست‌وزیری) با کابینه‌اش، سرانجام بر سر مفاد بسته پیشنهادی به بروکسل به جمع‌بندی رسید اگرچه ممکن است طبق نظر کابینه می، تغییراتی در پیشنهاد رسمی برگزیت اعمال شود. می دیروز در نطقی در فلورانس ایتالیا این پیشنهاد را رسما مطرح کرد  اما به رقم دقیق غرامت اشاره نکرد. پرداخت 20 میلیارد یورو از سوی دولت لندن به اتحادیه اروپا برای آن است که بریتانیا به رغم خروج از اتحادیه بتواند همچنان به بازار واحد اروپایی دسترسی داشته باشد. بریتانیا همچنین می‌خواهد اجازه داشته باشد از توافقنامه‌های تجاری مستقل با کشورهای عضو اتحادیه بهره‌مند شود. در مقابل اتحادیه اروپا با این پیشنهاد باید طرح بودجه کنونی‌اش را کنار بگذارد و هیچ کشور دیگری در این اتحادیه عضویتش را از دست نمی‌دهد.
 
مخالفت شورای امنیت با همه‌پرسی کردستان عراق
شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن ابراز مخالفت با همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، این اقدام را موجب بی‌ثباتی دانست و از حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی عراق حمایت کرد. به گزارش العالم، این شورا با صدور بیانیه‌ای از جانب همه 15 عضو در باره اثرات بی‌ثبات‌کننده برنامه یکجانبه  اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است که همه‌پرسی مزبور در حالی قرار است دوشنبه آینده برگزار شود که عملیات علیه تروریست‌های داعش همچنان ادامه دارد و نیروهای کرد نیز در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند. شورای امنیت همچنین هشدار داد که برگزاری همه‌پرسی مانع از تلاش برای اطمینان از بازگشت بیش از 3 میلیون آواره و پناهنده به خانه‌های خود به طور داوطلبانه و بی‌خطر است. از طرف دیگر نخست‎وزیر ترکیه نیز متعاقب هشدار رئیس‌جمهور این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به کردها، همه‌پرسی منطقه کردستان را فاقد حمایت بین‌المللی و یک تهدید برای کشور خود دانست. به گزارش الجزیره، «بن علی ییلدیریم» اعلام کرد که اجرای همه‌پرسی منطقه کردستان عراق به امنیت ملی ترکیه آسب وارد می‌کند و هشدار داد که دولت اربیل نباید وارد این ماجراجویی‏های خطرناک شود. ییلدریم همچنین  وارد کردن استان مورد مناقشه «کرکوک» در همه‌پرسی را یک فاجعه دانست و گفت که ترکیه راضی به هیچ‌گونه طرح تغییر در اوضاع کنونی عراق و سوریه نیست و به آنچه لازم و ضروری است، پاسخ خواهد داد.


Page Generated in 0/0116 sec