printlogo


کد خبر: 181928تاریخ: 1396/7/2 00:00
چگونه حکم سنگین محرومیت علیه طارمی و پرسپولیس صادر شد
خسارت ساده‌انگاری مدیران قرمز

گروه ورزشی: حکم فیفا علیه باشگاه پرسپولیس، بحث روز فوتبال ایران است. محرومیت 4 ماهه طارمی.  محرومیت پرسپولیس از فعالیت در دو پنجره نقل‌وانتقالاتی پیش رو. پرداخت 700 هزار یورو به عنوان غرامت به باشگاه ریزه اسپور ترکیه! این همان حکم سنگین جمعه‌شب فوتبال ایران بود. حکمی که مدیران فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس اول آن را تکذیب می‌کردند اما همین حکم، عصر روز جمعه به فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس ایمیل و بعد نمابر شده بود. در واقع اختلاف بین رسیدن حکم فیفا به فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس چیزی حدود ۵ دقیقه بود اما چون این ایمیل روز جمعه به فدراسیون و باشگاه پرسپولیس رسیده بود و کارمندی آنجا حاضر نبود، تایید خبر محرومیت‌های پرسپولیس و طارمی به مشکل خورد. بر سر زمان رسیدن ایمیل هم چالش‌هایی وجود داشت و سپاهانی اول ادعا می‌کردند طارمی نباید در بازی پرسپولیس مقابل سپاهان حاضر می‌شد و به همین دلیل نتیجه باید 3 بر صفر به سود سپاهان اعلام شود اما ایمیل حوالی ساعت ۱۸ روز جمعه به فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس رسیده است و به همین دلیل پرسپولیس در بازی مقابل سپاهان از طارمی به عنوان بازیکن غیرمجاز استفاده نکرده و نتیجه بازی مطمئنا تغییر نخواهد کرد. اما نکته عجیب ماجرا این است که آخرین باری که فیفا به باشگاه پرسپولیس در پرونده ریزه‌اسپور و شکایت از طارمی هشدار داده بود، فروردین امسال بود و پس از آن هیچگونه اخطاری به فدراسیون و باشگاه پرسپولیس ارسال نشده است. آخرین بار در فروردین امسال فیفا اعلام کرده جمع‌آوری مدارک و مستندات پرونده شکایت ریزه‌اسپور به پایان رسیده و حکم را اعلام خواهد کرد. نکته عجیب‌تر این است که چرا در این مدت، باشگاه پرسپولیس و مدیربرنامه طارمی با باشگاه ریزه‌اسپور توافق نکرده تا کار به فیفا نکشد. مهدی طارمی حتی فسخنامه را امضا نکرده و اصل شکایت باشگاه ریزه‌اسپور به دلیل فسخ یک‌طرفه مهدی طارمی بوده است. کاری که رامین رضاییان انجام داده و قراردادش با باشگاه ریزه‌اسپور را فسخ کرده اما مهدی طارمی بدون اطلاع به باشگاه ریزه‌اسپور، ترکیه را ترک کرده و به ایران برگشته است. در این ماجرا هم باشگاه و هم طارمی می‌توانستند به صورت مسالمت‌آمیز و حتی با پرداخت وجوهی مانع از صدور چنین حکم سنگینی شوند. حتی برای مهدی طارمی آی‌تی‌سی هم صادر نشده بوده و بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال هم اعلام کرده اگر برای طارمی ‌آی‌تی‌سی صادر می‌شد، باشگاه پرسپولیس می‌توانست پس از بازگشت او از ترکیه، تقاضای‌ آی‌تی‌سی کند. از طرفی سابقه پرسپولیس در داشتن پرونده‌های متعدد در فیفا باعث شده چنین حکم سنگینی علیه باشگاه پرسپولیس صادر و از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شود. اتفاقی که سال گذشته برای تراکتورسازی هم افتاد و این باشگاه به دلیل داشتن چنین پرونده‌هایی، از پنجره نقل و انتقالاتی زمستانی و تابستانی محروم شد. اینکه چرا مدیران پرسپولیس، مدیربرنامه طارمی و خود طارمی پرونده را رها کرده‌اند هم در نوع خود عجیب است. مهدی طارمی حالا باید ۴ ماه محروم باشد و در نتیجه این محرومیت، او هم بازی رفت و برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا و هم در صورت صعود، فینال را هم از دست می‌دهد. از سوی دیگر ۴ ماه در بازی‌های پرسپولیس و تیم‌ملی حضور نخواهد داشت و مهم‌تر اینکه در داربی حاضر نخواهد بود.
اتمام قراردادها در دوران محرومیت
حکم محرومیت فیفا هر لحظه دارد ابعاد ترسناک‌تری برای پرسپولیس پیدا می‌کند و این باشگاه قطعا کار سختی برای مقابله با آن خواهد داشت. علاوه بر محرومیت 4 ماهه طارمی و مبلغ سنگینی که پرسپولیس باید پرداخت کند، این باشگاه از خرید بازیکن در دو پنجره نقل و انتقالاتی هم محروم است. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که اکثر بازیکنان پرسپولیس در پایان این فصل قراردادشان با این باشگاه به پایان می‌رسد و در صورتی که تصمیم به جدایی از جمع سرخپوشان داشته باشند، عملا پرسپولیس بدون بازیکن خواهد ماند. مهدی طارمی، فرشاد احمدزاده، کمال کامیابی‌نیا، محمد انصاری، محسن ربیع‌خواه، وحید امیری، بوژیدار رادوشوویچ، محسن مسلمان و صادق محرمی از جمله بازیکنانی هستند که این تابستان قراردادشان با پرسپولیس به اتمام می‌رسد و حالا باشگاه پرسپولیس باید نهایت تلاشش برای راضی کردن آنها برای ماندن را انجام دهد. البته اکثر این بازیکنان تمایل دارند در پرسپولیس بمانند اما تعدادی از آنها مانند طارمی و کامیابی‌نیا پیش از این پیشنهاداتی خارجی داشتند که می‌خواستند به آنها جواب مثبت دهند و حالا شاید با توجه به وضعیت پرسپولیس به این نتیجه برسند که فصل بعد را هم در این تیم بمانند تا به سرخپوشان کمک کنند. اگر چنین اتفاقی نیفتد و تابستان آینده پیشنهادات خارجی خوب باعث جدایی بازیکنان شود، قطعا پرسپولیس کار بسیار سختی برای فصل بعد خواهد داشت.
جزئیات حکم فیفا علیه طارمی و پرسپولیس
جزئیات رای فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) علیه باشگاه پرسپولیس و محرومیت مهدی طارمی منتشر شد. روز جمعه منابع رسمی در فدراسیون فوتبال تایید کردند فیفا با ارسال حکمی باشگاه پرسپولیس را از دو پنجره نقل‌ و انتقالات و همین طور مهدی طارمی را به مدت 4 ماه محروم کرده است. دلیل صدور این رای، شکایت باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه از باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی بود.
ترجمه متن حکم صادر شده از سوی فیفا به این شرح است:
1- ادعای باشگاه ریزه‌‌اسپور ترکیه تا حدودی مورد موافقت قرار گرفته است.
۲- مهدی طارمی باید تا ۳۰ روز آینده مبلغ ۷۸۹۵۰۰ یورو بابت فسخ قرارداد خود با باشگاه ریزه‌‌اسپور به این باشگاه ترکیه‌ای پرداخت کند.
۳- باشگاه پرسپولیس به صورت مشترک، مسؤول پرداخت مبلغ فوق است.
۴- اگر در زمان مقرر چنین جریمه‌ای پرداخت نشود، سود 5 درصدی به این مبلغ ‌اضافه خواهد شد و کمیته‌ انضباطی فیفا مسؤول بررسی چنین طرح و پیشنهادی است.
5-  فیفا و باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه باید خیلی سریع باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی را در جریان این رای قرار دهند و طریقه حل شدن این پرونده را به آنها اطلاع دهند.
6- چهار ماه محرومیت از انجام هرگونه بازی رسمی برای مهدی طارمی تایید می‌شود. این 4 ماه از زمان صدور این اطلاعیه لحاظ می‌شود.
7- باشگاه پرسپولیس برای دو پنجره نقل‌‌وانتقالاتی از جذب هرگونه بازیکن داخلی و خارجی محکوم خواهد بود.
طبق ماده «۵۸» اساسنامه فیفا این تصمیم قبل از تصمیم دادگاه عالی ورزش (CAS) گرفته می‌شود. درخواست برای تجدید نظر از دادگاه عالی ورزش باید نهایتا ۲۱ روز بعد از چنین رایی اعلام شود.


Page Generated in 0/0059 sec