printlogo


کد خبر: 181939تاریخ: 1396/7/2 00:00
افزایش ابهام درباره کیفیت بنزین تهران
خادمی:علاقه‌ای به تولید بنزین وجود ندارد!

گروه اقتصادی: طبق اعلام رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران، وجود مشکل فرآیندی در واحد کاهش میزان گوگرد پالایشگاه امام خمینی شازند دلیل اصلی افزایش نگران‌کننده گوگرد بنزین توزیعی در تهران بود. نتایج گزارش پروژه پایش کیفیت سوخت شهر تهران در تابستان 1396 نشان می‌دهد در سوخت بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها، عدد اکتان پایین و محتوای گوگرد و بنزن بالاست؛ نتایج این گزارش از افت کیفیت بنزین توزیعی در تهران و هشدارآمیز بودن سطح گوگرد آن خبر می‌دهد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران پس از انتشار نتایج این گزارش، اطلاعیه‌ای رسمی درباره علل افزایش نگران‌کننده گوگرد بنزین تهران صادر کرد. متن این اطلاعیه بدین شرح است‌: «به‌منظور کنترل کیفیت و نظارت دقیق‌‌‌‌‌‌تر بر کیفیت بنزین یورو 4 توزیعی در کلانشهرها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نهایت تلاش به عمل آمده است که مبدأ ارسال بنزین مشخص و بدون تغییر باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در این راستا توزیع بنزین یورو 4 در تهران از ابتدای زمستان سال 1392 تا حال حاضر صرفا از پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند تامین شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. مشخصات بنزین با استاندارد یورو 4 در رابطه با مولفه‌‌های موثر بر محیط‌زیست به ترتیب بنزن حداکثر یک درصد، آروماتیک حداکثر 35 درصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اولفین حداکثر 18 درصد و گوگرد حداکثر 50 جزء در میلیون (ppm) است. مبنای درجه آرام‌سوزی بنزین یورو 4 در کشور اکتان
91 است. با توجه به موارد فوق بنزین یورو 4 توزیعی در تهران همواره با بنزن کمتر از یک درصد ( حدود 8/0 – 7/0 درصد ) و گوگرد کمتر از 50 جزء در میلیون و اکتان 91 بوده است. در بازه زمانی بسیار کوتاهی در تابستان سال جاری با توجه به مشکل فرآیندی واحد کاهش میزان گوگرد، در بنزین تولیدی پالایشگاه مزبور، میزان گوگرد در محدوده 75 جزء در میلیون تولید و توزیع شده که با رفع مشکل فوق در حال حاضر میزان گوگرد بنزین تولیدی پالایشگاه کمتر از 50 جزء در میلیون است. به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه طبق اعلام رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران، بنزین یورو 4 توزیعی در تهران تنها از پالایشگاه شازند تأمین می‌شود و تنها در بازه‌ای کوتاه در تابستان با بروز مشکلات فنی در واحد کاهش گوگرد این پالایشگاه، مقدار گوگرد در بنزین ارسال شده به تهران به محدوده 75 جزء در میلیون رسیده است، وجود گوگرد به میزان بیش از 130 جزء در میلیون در هر 5 محموله مورد آزمایش قرار گرفته که از نقاط مختلف کلانشهر تهران به صورت رندوم انتخاب شده‌‌‌اند، ابهام جدیدی را درباره کیفیت بنزین توزیعی در پایتخت ایجاد می‌کند و این سوال مطرح می‌شود که چطور میزان گوگرد بنزین توزیعی حدود 2 تا 3 برابر میزانی است که از پالایشگاه خارج می‌شود؟ نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش گوگرد بنزین در خودروها باعث آسیب شدیدی در موتور می‌شود، گفت: بنزین بی‌کیفیت به محیط‌زیست صدمات فراوانی وارد و ده‌ها نوع بیماری را برای مردم ایجاد می‌کند. هدایت‌‌الله خادمی درباره گزارش افزایش گوگرد بنزین تهران در 3 ماه دوم سال، اظهار داشت: اگر درصد گوگرد بنزین زیاد باشد آسیب‌هایی را بر محیط‌زیست و خودروها وارد می‌کند و کیفیت سوخت مصرفی را کاهش می‌دهد. میزان سولفور در سوخت باید کمتر از 5 دهم درصد باشد که این مسأله در بنزین‌های با کیفیت‌تر باید کمتر نیز باشد. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش گوگرد بنزین در خودروها باعث آسیب شدیدی در موتور می‌شود و مدت زمان تعویض روغن موتور را نیز کاهش می‌دهد، گفت: بنزین بی‌کیفیت به محیط‌زیست صدمات فراوانی وارد می‌کند و ده‌ها نوع بیماری را برای مردم ایجاد می‌کند. نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کیفیت سوخت به بسیاری از عوامل بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین عوامل وجود سولفور در بنزین است، بیان کرد: سال‌های سال است که موفق به‌ تولید بنزین با کیفیت خوب نشده‌ایم؛ بنزین خوب یعنی بنزین یورو 4.
تنها فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افتتاح شده است
نماینده ایذه و باغملک با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس قرار بود بنزین یورو 4 تولید کند که هنوز تکمیل نشده و تنها فاز اول آن افتتاح شده است، تصریح کرد: فاز اول این پالایشگاه 3 بخش دارد که فقط یک بخش آن فعال شده؛ به دلیل اینکه بخش‌های فاز اول تکمیل نشده است امکان تولید بنزین یورو 4 وجود ندارد و بنزین تولیدی احتمالا یورو 2 باشد. خادمی با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای تولید بنزین یورو 4 ساخته شده است، اضافه کرد: قرار بود با افتتاح این پالایشگاه از ورود سوخت جلوگیری شود اما فعلا اتفاقی نیفتاده و مقدار بنزینی که احتمالا در فاز اول این پالایشگاه در حال تولید است نمی‌تواند یورو 4 باشد. نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با تاکید بر اینکه به‌عنوان یک کشور که 108 سال است صنعت نفت داریم، در تولید بنزین موفق نبوده‌ایم، عنوان کرد: ما خام‌فروشی نفت داریم و در مقابل این خام‌فروشی، بنزین وارد می‌کنیم؛ بسیاری از پالایشگاه‌های کشور از جمله پالایشگاه آبادان ارتقا داده نشده‌اند و مازوت تولیدی آن بسیار بیشتر از حد مجاز است.
علاقه‌ای به تولید بنزین در کشور وجود ندارد
خادمی ادامه داد: تولید بنزین کار بسیار راحتی است اما متاسفانه در داخل کشور علاقه‌ای به تولید بنزین وجود ندارد، تنها بعد از انقلاب 2 پالایشگاه در زمان وزارت آقای آقازاده ساخته شده است؛ بیشتر علاقه ما در استخراج مواد خام و فروش آن با قیمت ارزان به کشورهای خارجی است که در مقابل آن ابزار و ماشین‌آلات استخراج و بخشی از آن را نیز بنزین وارد می‌کنیم. وی با بیان اینکه وزارت نفت اطلاعاتی درباره خریداران، واردکنندگان و نوع بنزین‌های وارداتی اعلام نمی‌کند، تصریح کرد: ممکن است بنزین بی‌کیفیتی خریداری شده باشد؛ زمانی که نظارت‌ها وجود ندارد احتمال هر اتفاقی وجود دارد. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمانی که محصولی را تولید می‌کند باید کسی بر کیفیت آن نظارت داشته باشد، بویژه اینکه بخشی از این محصول وارداتی است، عنوان کرد: باید کسی باشد که بر عوامل کیفیت این محصول نظارت کند، همه‌ چیز فعلا در دست وزارت نفت است و به کسی اجازه ورود و همچنین نظارت را نمی‌دهد، از سوی دیگر مجلس نیز در شرایطی نیست که علاقه‌مند به این‌گونه نظارت‌ها باشد.
نظارتی بر کیفیت بنزین وجود ندارد
نماینده مردم ایذه و باغملک در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه نظارتی برکیفیت بنزین وجود ندارد، اضافه کرد: کاری که قرار است به‌خوبی انجام شود باید یک مجری پاسخگو داشته باشد و سازمان‌های بیرونی نیز وظیفه نظارت را برعهده داشته باشند. خادمی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت نفت به دلیل برخی موارد اجازه نظارت‌ها را نمی‌دهد و در این بین هر اتفاقی ممکن است بیفتد.


Page Generated in 0/0066 sec