printlogo


کد خبر: 181987تاریخ: 1396/7/3 00:00
بستن مرزهای هوایی به روی اقلیم بارزانی

مرحله اصلی رزمایش امنیتی «محرم» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته با رمز مقدس «یا حسین» در مناطق عمومی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان آغاز شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این رزمایش 2روزه که بخشی از آن در مناطق بازپس گرفته شده از عناصر ضدانقلاب برگزار شد، یگان‌‌های پهپادی، موشکی، توپخانه، هوانیروز و زرهی سپاه به اجرای عملیات پرداختند و آمادگی و هماهنگی با یکدیگر را برای شرایط واقعی محک زدند. براساس این گزارش، خبر آغاز رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سردار حبیب شهسواری، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) اعلام کرد. او در حاشیه برگزاری رزمایش امنیتی محرم در استان‌های شمال‌غرب کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صبح روز یکشنبه مرحله اصلی رزمایش امنیتی محرم در
2 استان کردستان و آذربایجان‌غربی آغاز شد و بر اساس برنامه در حال اجراست. وی افزود: در این رزمایش تجهیزات زمینی، هوایی، پدافند و امکانات قرارگاه حمزه(ع) نیروی زمینی سپاه به‌کارگیری شده است. همچنین تلاش شده در این رزمایش یک نمونه از جنگ واقعی به تصویر کشیده شود.
شهسواری اظهار داشت: نیروهای مرزی ایران پیوسته  نشان داده اند جایگاه دفاع از مرزهای کشور جایگاه بسیار خطیر و ارزشمندی است، بنابراین هوشیارانه و در تمام شبانه‌روز از مرزهای کشور مراقبت و محافظت می‌شود. وی تصریح کرد: هر کشوری که بخواهد حتی نگاه خصمانه به مرزهای ایران داشته باشد قطعا با پاسخ قاطع نیروهای ما مواجه خواهد شد و به‌فضل الهی امروز آمادگی نیروهای مسلح در منطقه شمال‌غرب کشور به بالاترین حد خود رسیده است. در همین راستا، سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه جزئیاتی از برگزاری رزمایش سپاه در مرز کردستان را تشریح کرد. وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف ما در رزمایش ایجاد هماهنگی و اجرای عملیات ترکیبی رسته‌ها با یکدیگر بوده است که به فضل الهی این امر محقق شد، گفت: در رزمایش امنیتی محرم عملیات‌‌های ترکیبی با حضور یگان‌‌های پهپادی و موشکی و توپخانه و هوانیروز و زرهی با موفقیت انجام شد.  وی تصریح کرد: در این رزمایش علاوه بر اینکه یگان‌های مختلف به تمرین آمادگی‌‌های خود پرداختند، هماهنگی آنها با یکدیگر و در شرایط واقعی به نمایش درآمد. وی افزود: منطقه رزمایش از مناطق مورد علاقه ضدانقلاب در گذشته بوده که با انجام رزمایش‌ها و عملیات‌‌های مقتدرانه سپاه در آن منطقه از لوث اشرار و ضدانقلاب پاک شد.
تکذیب حمله به کردستان عراق
در میانه حملات توپخانه‌ای سپاه پاسداران به مواضع از پیش تعیین شده، برخی رسانه‌‌های غربی مدعی شدند سپاه پاسداران در این رزمایش به اقلیم کردستان حمله کرده است. دقایقی پس از انتشار این ادعا، سردار محمدعلی آسودی، مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه درباره شایعه حمله ایران به کردستان عراق که در رسانه‌ها منتشر شد، اظهار داشت: همه می‌دانند رزمایش امنیتی محرم در غرب کشور در حال برگزاری است. وی گفت: جدول رزمایش‌‌های کشور مشخص است و بر اساس این زمانبندی در حال حاضر نیروی زمینی سپاه در حال اجرای رزمایش در غرب کشور است.
وی همچنین حمله ایران به عراق را تکذیب و تاکید کرد: انتشار چنین اخباری شیطنت رسانه‌‌های غربی برای به حاشیه بردن رزمایش سپاه بوده است که امیدواریم رسانه‌‌های داخلی در بازی رسانه‌ای آنها شرکت نکنند.
اقلیم بدون آسمان
اما در ساعاتی که سپاه پاسداران در حال برگزاری رزمایش در شمال‌غرب کشور بود، در تهران شورایعالی امنیت ملی تشکیل جلسه داد تا به بررسی درخواست دولت مرکزی عراق از ایران بپردازد. دولت مرکزی عراق در پی اصرار مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی استقلال، از ایران خواسته مرزهای هوایی خود را به روی اقلیم کردستان مسدود کند. بر همین اساس، روز گذشته به فاصله
کمتر از یک روز تا برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، شورایعالی امنیت ملی تشکیل جلسه داد و همه پروازها به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدأ اقلیم کردستان را متوقف کرد. خبر مسدود شدن حریم هوایی ایران به روی اقلیم کردستان را کیوان خسروی، سخنگوی شورایعالی امنیت ملی اعلام کرد. او گفت: به درخواست دولت مرکزی عراق، همه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدأ اقلیم کردستان متوقف شد. خسروی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورایعالی امنیت ملی که صبح روز یکشنبه به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق درباره انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسؤولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه، با درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران به روی پروازهایی که مبدأ آن اقلیم کردستان است مسدود شد. وی افزود: بر اساس این تصمیم همه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است. خسروی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم‌های عجولانه برخی مسؤولان اقلیم کردستان ضمن محدود کردن قدرت بازیگری و گفت‌وگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق، امنیت مردم کرد، کشور عراق و منطقه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.


Page Generated in 0/0057 sec