printlogo


کد خبر: 182030تاریخ: 1396/7/3 00:00
پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس 5 ماه بعد از افتتاح رها شده است
افتتاح افتضاح!

اسدالله خسروی: از همان روزی که روحانی با پالایشگاه ساخته شده به دست سپاه عکس یادگاری گرفت و قول تکمیل آن و خودکفایی تولید بنزین را داد، می‌شد به‌راحتی حدس زد این فقط یک شوی تبلیغاتی و انتخاباتی است و حالا 5 ماه بعد از آن روز هیچ پیشرفتی برای پالایشگاه خلیج‌فارس حاصل نشده است. به گزارش «وطن‌امروز»، 9 اردیبهشت‌ماه امسال و تنها 20 روز مانده به انتخابات روحانی به بندرعباس سفر کرد تا فاز اول پروژه‌ای را که بخش عمده‌ای از آن را قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) ساخته بود افتتاح کند. طبق برنامه بعد از تحویل این پروژه وزارت نفت باید نسبت به تکمیل و بهره‌برداری واقعی و تولید بنزین تلاش می‌کرد اما گویا این پالایشگاه قرار بود رکورد کندترین روند بهره‌برداری را بگذراند به طوری که 5 ماه بعد از افتتاح هنوز خبری از تولید بنزین به مقدار وعده داده شده نیست. روحانی در روز افتتاح گفته بود: امروز بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین در کشور راه‌اندازی می‌شود. تجهیزات این پالایشگاه سال‌های گذشته از کشورهای مختلف خریداری شده بود، توقیف بود و به لطف برجام وارد کشور شد و شاهد افتتاح این پالایشگاه هستیم. این پالایشگاه سال‌ها به دلیل تحریم‌ها قابلیت افتتاح نداشت. آنهایی که تاثیرات برجام را هنوز ندیده‌‌اند به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بیایند. احداث پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس سال
۸۶ آغاز شد و تا قبل از دولت یازدهم فقط ۴۰ درصد پیشرفت داشت اما به لطف برجام این پروژه در 4 ساله دولت یازدهم ۶۰ درصد پیشرفت داشته و امروز شاهد افتتاح آن خواهیم بود. دلواپسان هنوز برای افتتاح این پروژه‌ها هم دلواپس هستند. یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار توسط دولت برای افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هزینه شده است. ان‌شاءالله ظرف یک هفته آینده تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۱۲ میلیون لیتر خواهد رسید. زمانی فکر می‌کردیم دلواپسان برای برجام دلواپسند؛ بعدها خود نشان دادند برای هر چیزی حتی افتتاح پالایشگاه هم دلواپسند. خرداد ۹۲ پای صندوق رفتیم تا مجبور به مصرف بنزین آلاینده و ناسالم نباشیم. امروز دیگر نه‌تنها مجبور به مصرف بنزین ناسالم نیستیم بلکه به تولید‌کننده بنزین تبدیل شده‌‌‌‌‌‌ایم». روحانی در گفت‌وگو با مردم و در همان زمان اطلاعات ناقص ارائه کرده و گفته بود با برجام پالایشگاه خلیج‌فارس تکمیل شده و هفته بعد (یعنی هفته سوم اردیبهشت 96) تولید بنزین خواهیم داشت. تمام این اطلاعات ناقص و غیرواقعی بود، چراکه نه‌تنها بنزین مورد نظر روحانی تولید نشد بلکه حتی با آمدن دولت یازدهم روند پیشرفت ساخت پالایشگاه خلیج‌فارس کند شد. در سال 1390، تکمیل روند ساخت به شرکت فرادست انرژی فلات (یکی از شرکت‌های تابعه قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)) به‌عنوان پیمانکار اصلی پروژه سپرده شد. درباره تامین مالی پروژه نیز تزریق یک میلیارد دلار به‌طور مستقیم توسط وزارت نفت در مردادماه سال 1391، موجب تسریع روند توسعه این پالایشگاه شد تا اینکه در نهایت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با 69 درصد پیشرفت فیزیکی به دولت یازدهم تحویل شد. براساس اطلاعات موجود درصد پیشرفت پروژه در زمان تحویل به دولت یازدهم حدود 70 درصد بوده است.  شایان ذکر است، وعده افتتاح فاز اول این پالایشگاه بیش از 5 بار در دولت یازدهم به تعویق افتاد. جدول انتهای گزارش وعده‌های محقق نشده توسط مسؤولان دولت را نشان می‌دهد.
بررسی علل تأخیر تولید بنزین داخلی در کمیسیون انرژی مجلس
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره علت تاخیر تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که 5 ماه از تکمیل و افتتاح آن می‌گذرد به «وطن‌امروز» گفت: قرار بر این شد که ما با تولید بنزین در پالایشگاه خلیج‌فارس نه فقط در تولید این فرآورده مهم خودکفا شویم بلکه به‌تدریج صادرکننده آن نیز به دنیا شویم اما اکنون تولید بنزین داخلی از پالایشگاه‌‌های کشور متاسفانه مطابق با اهداف برنامه‌ریزی‌شده پیش نرفته است. حسن بهرام‌نیا تصریح کرد: اگرچه وزیر نفت با جدیت پیگیر تولید بنزین داخلی برای کاهش میزان واردات این کالای مهم به کشور است اما همچنان شاهد واردات روزانه 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین به کشور هستیم. این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توجه به تولید داخل در راستای خوداتکایی و خروج تدریجی از واردات کالاهای مهم ارزبری چون بنزین باید مدنظر قرار گیرد، اظهارداشت: موضوع تاخیر و کم‌کاری در تولید بنزین از پالایشگاه خلیج‌فارس را در کمیسیون انرژی مجلس مطرح خواهم کرد تا علل عدم تولید این فرآورده مهم که بیش از 5 ماه است که از راه‌اندازی پالایشگاه خلیج‌فارس می‌گذرد مشخص و به مردم اطلاع‌رسانی شود. بنابر این گزارش، با گذشت 147 روز از افتتاح تولید مستمر بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس‌ هنوز این بخش از فاز نخست این پالایشگاه تکمیل نشده و واردات 12 میلیون لیتری بنزین ادامه دارد.


Page Generated in 0/0333 sec