printlogo


کد خبر: 182039تاریخ: 1396/7/3 00:00
پرواز بمب‌افکن‌‌های پنتاگون در مرز هوایی کره‌شمالی تنش‌‌ در شرق آسیا را به اوج رساند
چشم‌انداز عقب‌نشینی آمریکا در اوج بحران کره

با پرواز بمب‌افکن‌‌های راهبردی آمریکا بر فراز مرز هوایی کره‌شمالی و جنوبی، سایه جنگ حقیقی پس از تنش‌‌های لفظی روزهای اخیر میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، بر این شبه‌جزیره شرق آسیا سایه افکنده است. دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پرواز روز شنبه بمب‌افکن‌‌های
B-1B را که از پایگاه نظامی پنتاگون در جزیره گوام برخاسته بودند، حاوی پیامی صریح به کره‌شمالی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا دانسته است مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها روی میز است.
این مانور هوایی آمریکایی بر فراز محدوده مرزی دو کره که جنگنده‌‌های ژاپنی هم در آن مشارکت داشتند برای نخستین‌بار در قرن جاری انجام شد و نشان می‌دهد تاکنون هیچ یک از تهدیدات لفظی و نظامی ترامپ علیه رهبر کره‌شمالی که او را «مرد موشکی کوچک» خطاب می‌کند کارگر نیفتاده است. در عین حال کیم جونگ اون هم بلافاصله پس از این رویداد دستور رژه نظامی صدها هزار نفری مردم کره‌شمالی را صادر کرد. در عین حال پرواز بمب‌افکن‌‌های آمریکایی در نزدیکی آسمان کره‌شمالی، می‌تواند نشانه عود کردن مجدد خشم هیستریک نظامی ترامپ باشد، چرا که این رزمایش هوایی تنها ساعاتی پس از سخنرانی جسورانه وزیر خارجه کره‌شمالی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صورت گرفت.
«ری یونگ هو» به عنوان عالی‌‌‌‌‌ترین مقام کشورش در صحن سازمان ملل اعلام کرد در پاسخ اهانت ترامپ به رهبر کره‌شمالی، پرتاب موشکی از سوی این کشور کره‌شمالی به خاک آمریکا را ضروری‌تر و غیرقابل اجتناب‌تر می‌کند! این در حالی است که اون و ری قبلا از خجالت توهین‌ها و تهدیدات ترامپ در سخنرانی جنجالی هفته گذشته‌‌‌‌اش درآمده بودند و او را به «پیرمرد دیوانه» تشبیه کرده بودند که از ترس همانند سگ پارس می‌کند. وزیر خارجه کره‌شمالی در همین سخنرانی‌‌‌‌اش در صحن سازمان ملل هم ترامپ را «رئیس‌جمهور شیطانی» ایالات متحده خواند.
ترامپ هم بلافاصله در یکی از همان واکنش‌‌های هیستریک معروفش از طریق توئیتر چنین به او پاسخ داد: «همین الان شنیدم وزیر خارجه کره‌شمالی در سازمان ملل در حال سخنرانی است. اگر او تفکرات مرد موشکی کوچک را تکرار کند آنها خیلی زیاد دوام نخواهند آورد». اما با آنکه مانور هوایی روز شنبه آمریکایی‌ها بر فراز شبه جزیره کره، جهان را نگران یک برخورد نظامی فاجعه‌بار کرده است، وزیر خارجه روسیه با اطمینان می‌گوید این تهدیدات دوجانبه باد هواست. سرگئی لاوروف ابتدا روز جمعه دعوای ترامپ و اون را کودکانه توصیف کرد و سپس شنبه در گفت‌وگو با شبکه ان‌تی‌وی روسیه احتمال درگیری نظامی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ را رد کرد. او گفت: «آمریکایی‌ها به کره‌شمالی حمله نخواهند کرد، چون آنها فراتر از گمانه‌زنی‌ها مطمئن هستند که پیونگ‌یانگ سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارد. من از کره‌شمالی دفاع نمی‌کنم، فقط می‌گویم تقریبا همه با این تحلیل موافق هستند». لاوروف درباره فرضیه عدم حمله آمریکا به کره‌شمالی، استدلال تجربی جالبی دارد: «در سال 2003 آمریکا به این دلیل به عراق حمله کرد که 100 درصد اطمینان داشت هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود ندارد».
با این حال حتی او هم با وجود همه خوشبینی‌‌‌‌اش هشدار می‌دهد: «اوضاع ممکن است از کنترل خارج شده و باعث آسیب‌رسانی به هزاران، ده‌ها هزار یا حتی صدها هزار انسان بی‌گناه در کره‌جنوبی، کره‌شمالی، ژاپن، روسیه و چین شود». لاوروف با وسط کشیدن پای مردم روسیه و چین که هر دو از شمال با کره‌شمالی هم‌مرز هستند در واقع هوشمندانه مسؤولیت مسکو و پکن را درباره بحران کره یادآوری می‌کند. این دو قدرت شرقی همین جمعه  پیش در اوج تهدیدات و فحاشی‌‌های رهبران کره‌شمالی و آمریکا علیه یکدیگر، یک رزمایش نظامی بسیار مهم را در نزدیک‌‌‌‌‌ترین فاصله ممکن به شبه‌جزیره کره آغاز کردند.
رزمایش «مشارکت دریایی 2017» در مناطق شرق دور روسیه و آب‌های دریای ژاپن و دریای اوکوتسک آغاز شده و تا امروز ادامه دارد، از نگاه کارشناسان به تمرین مسکو و پکن برای رویارویی با جنگ احتمالی در شبه جزیره کره تعبیر شده است. 15 کشتی جنگی و زیردریایی، 2 زیر دریایی نجات در اعماق دریاها، 4 فروند هواپیمای ضدزیردریایی و 4 فروند بالگرد ویژه کشتی متعلق به ناوگان اقیانوس آرام روسیه و نیروی دریایی چین در این رزمایش‌ها مشارکت دارند. ملوانان روسی و چینی در این مانورها اقدامات مشترکی را برای دفاع از کشتی‌‌های در محاصره قرار گرفته، جست‌وجو، نجات و اسکورت کشتی‌ها و همچنین آزادسازی کشتی‌های به تصرف درآمده و شناسایی و هدف قرار دادن اهداف مشترک دفاع ضدهوایی، انجام خواهند داد. در این مانورها همچنین حملات توپخانه‌ای مشترک به اهداف دریایی مورد تمرین قرار می‌گیرد. همچنین انتظار می‌رود برای نخستین‌بار در چنین مانورهای مشترکی عملیات نجات خدمه زیردریایی‌های آسیب‌دیده در قعر دریا هم انجام شود.   در عین حال این نخستین‌بار است که 2 کشور رزمایشی دریایی تا این اندازه نزدیک به شبه‌جزیره بحرانی کره برگزار می‌کنند که با توجه به شایعات منتشر شده مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از کره‌جنوبی، این چشم‌انداز را تداعی می‌کند که روسیه و چین اینگونه برای بر عهده گرفتن امنیت شبه جزیره پس از خروج پنتاگون اعلام آمادگی کرده‌اند. به عبارت دیگر شاید مسکو و پکن از همین حالا عقب‌نشینی عملی واشنگتن از کره و شکست ترامپ در جنگ واژه‌ها با اون را پیش‌بینی می‌کنند.


Page Generated in 0/0050 sec