printlogo


کد خبر: 182108تاریخ: 1396/7/5 00:00
پاسخ محکم ورزشکاران حرفه‌ای به توهین ترامپ
فوتبالیست‌هایی که هنگام پخش سرود آمریکا نمی‌ایستند

چالش اعتراضی زانو زدن و ممانعت از دست به سینه ایستادن بازیکنان فوتبال آمریکایی هنگام پخش سرود ملی این کشور  به دیگر رشته‌های ورزشی هم سرایت کرده است. روز یکشنبه گذشته حرفه‌ای‌های سرشناس لیگ ان‌اف‌ال بار دیگر در اعتراض به حرف‌های رئیس‌جمهور آمریکا حرکت نمادین عدم احترام به سرود ملی را به نمایش گذاشتند. مثلا تمام بازیکنان 2 تیم  «بالتیمور ریونز» و «جکسونویل جگوارز » در ورزشگاه ومبلی کارزار زانو زدن یا حلقه کردن بازوها به یکدیگر به جای دست به سینه ایستادن را به سبک «کالین کاپرنیک» اجرا کردند. بازیکن سرشناسی که سال گذشته برای نخستین بار این حرکت نمادین را در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس فدرال با سیاهان ابداع کرد حالا به دستور دولت واشنگتن هیچ تیمی حاضر نیست با او قرارداد ببندد.  اما نکته مهم آنجا بود که این اعتراض نمادین که در تمام ورزشگاه‌های دیگری که لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی در آنها انجام شد به نمایش گذاشته شد، در حقیقت به نشانه همبستگی با یک بسکتبالیست لیگ  ان بی‌ای  و در اعتراض به توهین روز جمعه ترامپ بود. جالب اینکه دیروز آلخاندرو رودریگز، تنها بازیکن فوتبال آمریکایی تیم پیتزبورگ استیلرز که یکشنبه گذشته برخلاف هم‌تیمی‌هایش به کارزار زانو زدن نپیوست و هنگام سرود ملی ایستاد نیز در بیانیه‌ای از هم‌تیمی‌های خود عذرخواهی کرد و اعتراف کرد کارش اشتباه بوده، چرا که هم‌تیمی‌هایش را بد جلوه داده است. ترامپ در آلاباما گفته بود: «دوست ندارید ببینید یکی از صاحبان تیم‌های ان‌اف‌ال، وقتی می‌بیند فردی به پرچم احترام نمی‌گذارد، بگوید: همین الان این بازیکن حرامزاده را از زمین بیرون کنید. او اخراج است! اخراج!؟»
این سخنان ترامپ در واکنش به عدم شرکت «استیفن کری»، بازیکن سیاهپوست تیم بسکتبال «گلدن استیت واریرز»، در مراسم تجلیل از قهرمانان لیگ ان‌بی‌ای در کاخ سفید در هنگام پخش سرود ملی بود؛ موضوعی که باعث شد مسؤولان از دعوت تیم قهرمان فصل قبل صرف‌نظر کنند. به گفته رسانه‌های آمریکایی چنین برخوردی بین یک ورزشکار حرفه‌ای سرشناس و یک رئیس‌جمهور آمریکا بی‌سابقه بوده است.
لبران جیمز، یکی از بزرگ‌ترین ستارگان بسکتبال جهان و لیگ حرفه‌ای ان‌بی‌ای نیز در حمایت از کری وارد این چالش شده و مستقیما به ترامپ حمله کرد. ستاره کلیولند کاوالیرز گفت:«آقای ترامپ قدرتی که دارد را درک نمی‌کند و در قبال آن بی‌مبالات است. اما  این مردم هستند که کشور را اداره می‌کنند نه او.»
کری نیز به نوبه خود در پاسخ به سخنان توهین‌آمیز ترامپ گفت: «موضع من همان است که دیروز بوده و فرقی نکرده و در آینده هم مقابل آنچه در کشور اتفاق می‌افتد همین خواهد بود، بویژه برخوردهای رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ما که به شیوه تخریبی عنوان می‌شود».


Page Generated in 0/0067 sec