printlogo


کد خبر: 182170تاریخ: 1396/7/6 00:00
محدودیت‌های رنگارنگ در دوران پسابرجام
حلقه تحریم‌های فناوری تنگ‌تر شد

گروه اقتصادی: حلقه تحریم فناوری ارتباطات ایران در دوران پسابرجام هر روز تنگ‌تر می‌شود و حالا این تحریم‌ها به استارت‌آپ‌های ایرانی و حوزه کسب‌وکار نوپا رسیده است. به گزارش «وطن‌امروز»، آمریکا در ادامه سیاست‌‌های قبلی در حوزه فناوری اطلاعات ابعاد تحریم‌‌های ایران را  گسترده‌تر می‌کند. بنا بر اعلام مرکز ملی فضای مجازی، در تازه‌‌‌‌‌ترین این تحریم‌ها شرکت گوگل که از آن به عنوان قول تکنولوژی‌‌های ارتباطی نام برده می‌شود خدمت جدید خود به نام
Startup With Google را برای کاربران ایرانی به طور کامل مسدود کرده است.  این سرویس که مجموعه گسترده‌ای از خدمات اعم از ابزارها و بسترهای تولید محصول، خدمات میزبانی و ذخیره‌‌سازی داده، خدمات تحلیل و پردازش داده و... را به شرکت‌های نوپای حوزه فضای مجازی ارائه می‌دهد، تاثیر چشمگیری در رشد و توسعه شرکت‌های نوپا در عرصه جهانی خواهد داشت. بر این اساس با این تحریم جدید دولت آمریکا قصد دارد با ممانعت از دسترسی شرکت‌های نوپای ایرانی، کسب‌وکارهای فضای مجازی کشورمان را از رقابت در عرصه جهانی باز داشته و آن را به انزوا بکشاند. پیش از این نیز شرکت گوگل و اپل تمام اپلیکیشن‌‌های مالی ایرانی را به دستور وزارت خزانه‌داری آمریکا حذف کرده بودند که این موضوع باعث شده بود دسترسی به اپلیکیشن‌‌های ایرانی از طریق  Google Play و AppStore   غیرممکن شود.
گوگل صفحه‌های آموزشی را هم برای کاربران ایرانی تحریم کرد
 اما این پایان ماجرا نیست، گوگل دسترسی به برنامه آموزشی  Coursera را هم برای کاربران ایرانی خود ممنوع کرده است. در توضیح این تحریم یکجانبه آمده است: این خدمت طبق مقررات کنترل صادرات ایالت متحده آمریکا ممنوع شده است. جالب اینجاست که بدانید برنامه آموزشی  Coursera  تنها یک صفحه آموزش زبان انگلیسی ساده است و مخاطب آن در ایران بیشتر اساتید دانشگاه و دانشجویان زبان انگلیسی بوده‌اند.
بنا بر این گزارش، ایالت متحده آمریکا تاکنون دلیل تحریم‌‌های یکطرفه خود را نبود شفافیت اقتصادی در ایران، مشکلات حقوق‌بشری و موضوعات نظامی اعلام کرده بود اما سوال اینجاست که دقیقا یادگیری زبان انگلیسی چه ارتباطی با این موضوعات دارد؟ آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل تحریم‌های مکرر ایالت متحده آمریکا در حوزه فناوری اطلاعات را در راستای ایجاد نارضایتی بین مردم ایران عنوان کرده بود. وزیر ارتباطات چند روز پیش با تایید تحریم اپراتورهای ایرانی توسط GSMA برای رفع این تحریم‌ها با دبیرکل جهانی مخابرات دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، محمدجواد آذری‌جهرمی در خلال نشست وزرای ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات در گفت‌و‌گو با هولین ژائو، دبیرکل اتحایه جهانی مخابرات، خواستار پیگیری حذف عضویت اپراتورهای ایرانی از انجمن موبایل (GSMA) و نیز حذف برنامه‌های ایرانی از AppStore شد. آذری‌جهرمی با اشاره به برنامه‌‌ریزی برای تغییر ساختار مدل تعرفه‌‌گذاری اینترنت در ایران برای رسیدن به حجم 5/2 برابری بازار مخابرات کشور در برنامه ششم توسعه، از دبیرکل اتحادیه جهانی درخواست کرد در مدت یک ماه آینده نسبت به اعزام مشاوران خبره در این عرصه به ایران اقدام کند. در ادامه ژائو با انتقاد از رفتار GSMA در حذف اپراتورهای ایرانی، تاکید کرد: همه تلاش خود را برای اصلاح این رفتار به‌کار گرفته و با ارتباطات مناسب موضوع حذف برنامه‌های ایرانی از AppStore را نیز پیگیری می‌کنم. گفتنی است، پیش‌تر آذری‌جهرمی تحریم اپراتورهای ایرانی را توسط GSMA مورد تردید دانسته بود اما با توجه به جلسه وی با دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات، موضوع تحریم‌ اپراتورهای ایرانی به یقین تبدیل شده است. GSMA تنها نهاد صادرکننده شناسه بین‌المللی موبایل در جهان است و اگر این تحریم ادامه داشته باشد ضمن اینکه شهروندان ایرانی دیگر نمی‌توانند موبایل‌های خود را اصالت‌سنجی کنند در عمل نیز شرایط تولید موبایل در کشور از بین رفته و تولیدات داخلی نیز امکان صادرات ندارند.
تحریم‌ها هر روز بدتر از دیروز
در ماه‌های اخیر قطب‌های اصلی تکنولوژی جهان روی خوشی به کاربران ایرانی نشان ندادند و یک به یک دسترسی کاربران، شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی را محدود یا مسدود کردند. در حوزه اپلیکیشن‌ها اپل برنامه‌های ایرانی را از اپل استور و گوگل، اسنپ و تپسی را از گوگل پلی حذف کردند. با وجود اینکه امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های اندرویدی از بستر برنامه بومی کافه بازار بود اما حذف اپلیکیشن‌ها برای IOSها یا همان اپل‌داران گران تمام شد زیرا برای آنها تنها امکان دریافت برنامه از استور وجود دارد و عملا امکان دانلود تپسی و اسنپ را ندارند. بلافاصله پس از این تحریم محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اعلام اینکه 11 درصد بازار موبایل ایران در اختیار شرکت اپل است، از تلاش برای رفع این مشکل خبر داد. کارشناسان برآورد می‌کنند پس از تحریم‌های اپل، 6 الی 7 میلیون کاربر این موبایل در ایران با مشکلاتی مواجه شدند که امکان دارد در نهایت منجر به صرف‌نظر کردن آنها در استفاده از اپل شود. جهرمی در واکنشی دیگر دلیل این تحریم‌های مکرر را تلاش آمریکا در راستای ایجاد نارضایتی در مردم ایران عنوان کرده است. اما تحریم‌های گوگل در هفته گذشته به همین جا ختم نمی‌شود بلکه این شرکت دسترسی سایت‌های ایرانی را به Google Analytics  نیز مسدود کرده است. گوگل آنالیتیکس مهم‌ترین ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک یک سیستم یا اپلیکیشن است که مورد استفاده وبلاگ‌نویسان و وب‌مسترهای بزرگ قرار می‌گیرد.
تأثیر تحریم‌ها بر رجیستری
در یکی از تحریم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات این‌بار انجمن جهانی موبایل اقدام به تحریم ایران کرده است. با وجود اینکه این انجمن پیش از برجام خدمات فنی لازم را به ایران ارائه می‌داد، حالا با وجود توافقنامه برجام، خدمات خود مبنی بر اعطای کد IMEI  را برای کشورمان قطع کرده است. این کد برای هر گوشی منحصربه‌فرد است و طبق یک پروتکل بین‌المللی مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق آن اصالت گوشی خود را بررسی کنند. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با رد تلویحی این خبر، تحریم انجمن جهانی موبایل را غیردقیق دانسته و معتقد است تنها یکی از اپراتورهای ایرانی به دلیل مشکلات مالی عضویتش در انجمن جهانی موبایل تمدید نشده و مشکل دیگری وجود ندارد.


Page Generated in 0/0075 sec