printlogo


کد خبر: 182171تاریخ: 1396/7/6 00:00
وزیر کار پس از 6 ماه قول داد
امروز پرداخت معوقات کارگران هپکو و آذرآب

گروه اقتصادی: دولت پس از 6 ماه بحران در هپکو و آذرآب و اعتراضات گسترده و رسانه‌ای شدن آن، دست به کار شد. به‌گزارش «وطن‌امروز»، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی روز گذشته با دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای بررسی ابعاد این موضوع به اراک سفر کرد. وی پس از جلسه با نمایندگان کارگران در توئیتی امیدوارکننده خبر از پرداخت معوقات هپکو و آذرآب در روز پنجشنبه (امروز) داد. وی خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها سرمایه انباشته نظام هستند و باید پول‌هایی که از این شرکت‌ها در خارج از آنها صرف شده بازگردد اما این اقدامات باید با آرامش و مدارا و حسن‌نیت انجام شود. بر این اساس، ربیعی موضوع تسهیلات گرفته شده توسط مدیران شرکت‌های اراکی با نیت پرداخت معوقات کارگران و هزینه‌کرد آنها در محلی دیگر را تایید کرد. وی در ادامه افزود: ما به عنوان دولت وظیفه داریم مشکلات کارگران را رفع کنیم، چرا که بی‌دفاع‌ترین افراد هستند و نمی‌توانیم به صرف خصوصی بودن شرکت، کارگران را به حال خود رها کنیم. ربیعی اضافه کرد: تا زمانی که مسائل هپکو و آذرآب اراک به نتیجه رضایتبخش نرسد از استان مرکزی خارج نخواهم شد.
تعیین سرپرست برای آذرآب
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای آذرآب سرپرست تعیین شده و با تشکیل مجمع عمومی در ۱۵ مهرماه مدیرعامل مشخص خواهد شد، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی باید به انتخاب مدیرعامل کارآمد کمک کند. وی درباره مشکلات آذرآب اظهار داشت: با مدیرعامل بانک ملی صحبت شده که ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت معوقات کارگری و تامین مواد اولیه به این شرکت پرداخت شود. ربیعی با بیان اینکه آذرآب مشکل تولید ندارد و با فراب و مپنا قرارداد دارد، افزود: با پیگیری وزیر نیرو، اجرای قراردادهای این شرکت سرعت می‌گیرد و برای 5 تا 6 سال آینده تولید و تضمین کار در این واحد صنعتی وجود دارد. وی شرایط ایجاد شده را حاصل سوءمدیریت و عدم تفاهم دانست و با بیان اینکه در این شرایط لازم بود در سطح ملی وارد شویم و تصمیماتی بگیریم، افزود: بانک کشاورزی سهامدار عمده آذرآب است و با کمک وزارت صنعت و معدن مدیر لایقی برای این واحد انتخاب خواهد شد و تلاش می‌شود از مشارکت نمایندگان شورای کار و کارگران در این باره بهره گرفته شود. ربیعی با بیان اینکه آذرآب در شرایط کنونی حتی پتانسیل جذب قرارداد جدید را نیز دارد، ادامه داد: با وزارت راه قرارداد خرید ۳۰۰۰ دستگاه از محصولات هپکو امضا شده که تا  5 سال تولید را در این شرکت تضمین می‌کند. این قرارداد نیاز به ترک تشریفات دارد که در تهران پیگیری می‌شود. وی با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل کار و تامین نقدینگی برای شروع تولید مورد نیاز هپکو است که با این‌کار در عمل ۲۰ میلیارد تومان آورده برای این واحد ایجاد می‌شود، گفت: این واحد نیاز به حسابرسی دارد که این مهم دنبال خواهد شد. از طرفی هپکو نیاز به نوسازی و تجهیزات جدید دارد تا در عرصه تولید ماشین‌آلات بتواند رقابت کند. به‌گفته ربیعی، با تصمیمات گرفته شده و برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده می‌توان چشم‌انداز 5 ساله مثبتی را برای هپکو شاهد بود و در 2 ماه آینده چرخ هپکو به حرکت درمی‌‌‌‌‌‌‌‌آید چون خریدار محصولات آن دولت است. وی درباره واردات برخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات گفت: بر اساس مصوبه‌ای که اخیرا با حضور وزرای صنعت، اقتصاد و تعاون به تصویب رسیده مجوز هیچگونه واردات ماشین‌آلاتی که هپکو قادر به تولید آن است داده نخواهد شد. وی افزود: درباره تامین اجتماعی کارگران هم قرار شد دفترچه‌‌های تامین اجتماعی تمدید شده و خدمات درمانی کارگران بدون مانع ادامه داشته باشد و امور مالیاتی و تامین اجتماعی نباید نسبت به مسدود کردن حساب‌‌های این واحدهای صنعتی اقدام کنند. وی درباره ضرب‌وجرح کارگران گفت: این موضوع در حال پیگیری است.
 تذکر به رئیس‌جمهور به دلیل بحران اراک
همچنین به گفته سیدمهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، در جلسه کمیسیون صنایع درباره حقوق معوقه کارگران هپکو و آذرآب قرار شد تذکری به رئیس‌جمهور، وزیران صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و کار داده شود. عضو کمیسیون صنایع با تاکید بر اینکه به‌غیر از این تذکری که با 21 امضا جمع‌آوری شده، موارد دیگری نیز پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: بنده به‌عنوان نماینده اراک اگر سازمان خصوصی‌سازی مصوبات جلسه یکم مهرماه را عملی نکند طرح تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی را پیگیری می‌کنم. از سوی دیگر نادر قاضی‌پور، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی به نقل از وزیر اقتصاد و امور دارایی خبر از پرداخت 2 ماه از حقوق معوق کارگران شرکت هپکو در روز پنجشنبه (امروز) داد. وی افزود: قرار شد تا پایان مهر همه معوقات کارگران هپکو پرداخت شود و در صورت عدم اجرای این دو شرط، واگذاری شرکت هپکو منتفی شود.
دولت به واردات بیشتر اهمیت می‌دهد
منوچهر توسطی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اراک با اشاره به اینکه هپکو یک برند صاحبنام بوده که اگر با حمایت‌های لازم روبه‌رو می‌شد امروز وضعیت بهتری داشت، گفت: بی‌توجهی دولت و عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب اقتصادی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی را باید یکی از عوامل بروز این اتفاق دانست. البته اگر این موضوع به سرعت مدیریت نشود در آینده شاهد تشدید مشکلات برای سایر صنایع صاحبنام کشور نیز خواهیم بود. وی تصریح کرد: متأسفانه روند فعالیت دولت نشان از قائم بودن واردات بر تولید داخل دارد. همچنین واگذاری‌های غیرهدفمند که در نهایت مشخص نیست براساس چه ضابطه‌ و چه هدفی انجام شده یک عامل مهم گرفتاری امروز واحدهای تولیدی است. توسطی با تأکید بر اینکه یکی از انتقادات جدی ما واگذاری‌های غیرهدفمند واحدهای تولیدی است، گفت: نداشتن بازار فروش و نبودن رونق در پروژه‌های عمرانی و بدهی‌های سنگین بانکی نیز عاملی شده تا هپکو نتواند به توسعه دست پیدا کند. وی با اشاره به اینکه 99 درصد واحدهای تولیدی کشور بویژه در استان اراک مشکل دارند، تصریح کرد: امروز هپکو و آذرآب وضعیت بحرانی خود را نشان داده و فردا نوبت به سایر واحدها می‌رسد. در این رابطه دولت باید اقدامات اساسی انجام دهد.


Page Generated in 0/0050 sec