printlogo


کد خبر: 182186تاریخ: 1396/7/6 00:00
گشت‌و‌گذار «وطن‌امروز» در رویدادهای فرهنگی هفته
تقدیر از نادیده گرفته شده‌ها

گروه فرهنگ و هنر: «هفته تقدیر از نادیده گرفته شده‌ها»؛ این بهترین تعبیری است که می‌توان برای توصیف بخش مهمی از اتفاقات فرهنگی نخستین هفته مهرماه امسال از آن استفاده کرد. هفته‌ای که تقارن آن با دهه اول ماه قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانش از یک سو و سالروز آغاز مبارزه 8 ساله یاران روح‌الله(ره) با دشمن بعثی از سوی دیگر، موجب شد اغلب رویدادهای فرهنگی کشور تحت تاثیر این دو واقعه مهم قرار بگیرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، در این هفته بیشتر اتفاقات فرهنگی هفته و البته اظهارنظرهای مطرح شده از سوی اهالی فرهنگ، در جریان برگزاری مراسم‌های تقدیر از چهره‌های فرهنگی و هنری کشور به وقوع پیوست تا بخش عمده‌ای از رویدادهای فرهنگی هفته مرتبط با برگزاری این مراسم‌های تقدیر باشد. البته برگزاری نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم هم رویداد مهمی بود که مباحث و موضوعات جالب توجهی در آن مطرح شد.
تابلویی که دیدنش رهبری را منقلب می‌کند
برگزاری مراسم نکوداشت استاد محمود فرشچیان از اساتید شاخص نگارگری کشورمان، اولین رویداد مهم فرهنگی این هفته بود. نکته جالب توجه این مراسم که با حضور چهره‌ها و مدیران مختلف فرهنگی کشور برگزار شد، اعلام نظر مقام معظم رهبری در ارتباط با تابلوی معروف «عصرعاشورا»ی استاد فرشچیان بود. تابلویی که روایتگر بازگشت مرکب بی‌سوار سیدالشهدا(ع) به سوی خیمه‌ها در عصر عاشوراست و مقام معظم رهبری نیز به آن علاقه ویژه‌ای دارند. علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد در مراسم نکوداشت استاد فرشچیان با اشاره به علاقه ویژه‌ رهبری به این تابلو گفت: در دیداری که در حضور مقام معظم رهبری بودیم درباره تابلوی معروف استاد فرشچیان به نام «عصر عاشورا» بحث شد و ایشان فرمودند: «هر زمان که این تابلو را می‌بینم منقلب می‌شوم و با تماشای آن هر بار ناگفته‌ای جدید می‌یابم».
حال سینمای ما خوب نیست!
«حال امروز سینمای ما حال خوبی نیست و این حالی نیست که ما طی این سال‌ها دنبال آن می‌گشتیم». این بخشی از سخنان محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد است که این هفته در جریان برگزاری مراسم «آن دقایق آبی» که به بهانه تقدیر از هنرمندان عرصه مقاومت و ایثار توسط بنیاد روایت برگزار شده بود، مطرح شد. حرف‌هایی که نشان‌دهنده عدم رضایت مدیریت سینمای کشور از خروجی فعلی آثار سینمایی است. حیدریان در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده که در شرایط فعلی فیلم‌های ارزشی در سینمای ایران سهم اندکی پیدا کرده‌اند و از تلاش دولت برای حمایت بیشتر از تولید این‌گونه آثار خبر داد. سخنان رئیس سازمان سینمایی در این مراسم بازتاب‌های بسیاری نیز در رسانه‌های تخصصی این حوزه داشت تا آنجا که برخی رسانه‌ها از احتمال تغییر در تعدادی از زیرمجموعه‌های مرتبط با حوزه تولید در سازمان سینمایی خبر دادند. زیرمجموعه‌هایی که در چند سال اخیر نسبت به سرمایه‌گذاری برای تولید آثار ارزشی کم‌توجهی کرده‌اند. البته حیدریان تنها کسی نبود که در این مراسم به گلایه از وضع موجود پرداخت، چرا که احسان محمدحسنی، مدیر جدید بنیاد روایت نیز در صحبت‌های خود در این مراسم گریزی به برخی بی‌مهری‌های انجام شده نسبت به هنرمندان انقلابی زد، البته با این تفاوت که او سعی کرد بیشتر بر تلاش‌های انجام شده از جانب هنرمندان این عرصه بپردازد: «نیازی نیست در این مراسم از مظلومیت فرهنگ و هنر طی سال‌های پس از انقلاب سخن به میان آورم. این جمع و این محفل هنر انقلاب، نشان داده است با دست خالی سنگر را ترک نکرده‌اند و با سیلی صورت را سرخ نگه داشته‌اند و یک دست‌مریزاد باید به آنها بگویم».یکی دیگر از اتفاقات مهم این مراسم تقدیر ویژه از علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت کشورمان بود. نصیریان که سال گذشته در قامت یکی از نقش‌های اصلی فیلم سینمایی «امپراتور جهنم» حضور پیدا کرده بود، در این مراسم مورد تقدیر ویژه قرار گرفت. این فیلم در ارتباط با چگونگی شکل‌‌گیری داعش و ریشه‌های جریان‌های تکفیری منطقه است که به احتمال فراوان در جشنواره فجر سال جاری رونمایی می‌شود.
پدیده‌ای که تازه مزدش را گرفت!
جشنواره فجر سال گذشته چند پدیده داشت که بدون شک «ویلایی‌ها» نخستین ساخته منیر قیدی یکی از این پدیده‌ها بود. فیلمی در ارتباط با مصائب و سختی‌های همسران و خانواده‌های رزمندگان و شهدای دفاع‌مقدس که با وجود همه برتری‌های محتوایی و فنی‌ای که داشت به واسطه برخی کج‌سلیقگی‌ها دیده نشد. ماجرایی که در ادامه و در جریان نمایش عمومی فیلم نیز باز هم گریبان آن را گرفت تا نخستین ساخته سینمایی منیر قیدی در شرایطی ناعادلانه وارد جریان اکران سینمای ایران شود و نتواند آنگونه که باید و شاید توسط مخاطب عام دیده شود. البته در این میان باز هم هستند گروه‌هایی که نسبت به چنین آثار ارزشمندی بی‌تفاوت نباشند. این هفته و به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس مراسم «زندگی پشت خط» با هدف تجدید خاطره همسران و دختران فرماندهان شهدای دفاع‌مقدس برگزار شد و در خلال این مراسم برنامه تقدیری از عوامل سازنده این اثر نیز در نظر گرفته شد. برنامه‌ای که منیر قیدی درباره اهمیت آن گفت: «امروز که اینجا هستم و  خاطرات کوچکی از شما همسران شهدا را شنیدم، نمی‌توانم سختی‌های ساخت این فیلم را با سختی‌های شما مقایسه کنم. در مقابل شما نمی‌توان هیچ صحبتی کرد. اگر آن سختی‌ها باعث شد میهمان جمع شما عزیزان باشم برای من کفایت و ناملایمتی‌های بعد از فیلم را جبران می‌کند و اینکه امروز اینجا هستیم مزد خود را گرفتیم».
البته این هفته برای ویلایی‌ها خبرهای دیگری هم داشت، چرا که به بهانه آغاز هفته دفاع‌مقدس نسخه شبکه نمایش خانگی این اثر نیز توسط موسسه رسانه‌های تصویری سوره منتشر شد.
مردم را وارد بازی کنسرت‌ها نکنید!
اما شاید در میان همه اخبار فرهنگی هفته، برگزاری نخستین نشست خبری وزیر جدید ارشاد را بتوان مهم‌ترین آنها دانست. نشستی که در آن وزیر ارشاد به چند موضوع مهم از جمله مسأله لغو کنسرت‌ها، وضعیت فیلم‌های سینمایی توقیفی و برخی برنامه‌های ارشاد برای 4 سال آینده پرداخت.    
مسأله لغو کنسرت‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که سیدعباس صالحی در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد. موضوعی که آقای وزیر مواضع جالبی نسبت به آن داشت. صالحی در این نشست با اشاره به معدود بودن موارد لغو کنسرت در کشور گفت: «ما باید به ازای ارزش هر واقعه‌ای به همان میزان خبر تولید کنیم. بزرگ جلوه دادن هر موضوعی باعث بی‌اعتمادی می‌شود. درباره لغو مجوزها، خبر درستی است. در این ایام مجوزهای بسیاری صادر شد و مواردی هم که به لغو مجوز رسیده بود، تعداد اندکی بود».    
این سخنان در حالی از سوی وزیر جدید ارشاد و معاون سابق فرهنگی این وزارتخانه مطرح شد که پیش از این بسیاری از رسانه‌های حامی دولت با شانتاژ گسترده بر مسأله لغو کنسرت‌ها، در حال تبدیل‌ این موضوع حاشیه‌ای به یک مسأله ملی بودند.
جالب آنکه صالحی در ادامه سخنانش گریزی هم به همین شانتاژهای رسانه‌ای و تلاش‌های انجام شده برای تبدیل این مسأله به یک موضوع ملی زد: «به هر مسأله‌ای باید به اندازه خودش میدان داد. البته لغو یک مجوز هم غلط است. ما مسؤولان باید خودمان مسائل را حل کنیم و مردم را وارد این بحث‌ها  نکنیم».
سرنوشت فیلم سینمایی «رستاخیز» نیز یکی دیگر از موضوعات مهمی بود که آقای وزیر در این نشست به تشریح آن پرداخت. صالحی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم‌گیری برای اکران «رستاخیز» در سینماهای ایران گفت: «برای اکران فیلم رستاخیز، مسؤولان سازمان سینمایی با عوامل فیلم گفت‌وگو کردند. گفت‌وگویی که نتایجی را در بر داشت و مثل هر قراردادی، طرفین متعهد به اجرای آن هستند. سازمان سینمایی مبلغی را به عنوان خسارت به تهیه‌کننده داد و آنها هم روند نمایش خارجی فیلم را پیگیری کردند ولی هنوز وضعیت اکران داخلی این فیلم مشخص نشده است». به نظر می‌رسد با توجه به این نظر صالحی، به احتمال فراوان موضوع اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» در داخل کشور منتفی خواهد بود.


Page Generated in 0/0056 sec