printlogo


کد خبر: 182198تاریخ: 1396/7/6 00:00
اعتراض نمایندگان و کارشناسان به عدم حمایت دولت از برنجکاران و افزایش قیمت
بحران برنجی!

گروه اقتصادی: بی‌برنامگی در محاسبه نیاز مصرف داخلی برنج و عدم اقدام بموقع برای ذخیره این محصول، افزایش قیمت این کالا در بازار را در پی داشت طوری که بهای هر کیسه برنج 10 کیلویی خارجی از 45 تا 47 هزار تومان به بیش از 60 هزار تومان در بازار رسید. با آنکه اتخاذ سیاست ممنوعیت واردات با هدف حمایت از تولید از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شد اما تجار معتقدند این امر بدون در نظر گرفتن منافع مصرف‌کنندگان است. ناگفته نماند از ابتدای سال واردات بیش از یک میلیون تن برنج نابسامانی‌هایی در بازار ایجاد کرده که در صورت استمرار این روند کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید نخواهند داشت. علی اکبریان، نایب‌رئیس انجمن برنج در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از نابسامانی واردات برنج خبر داد و گفت: به‌رغم آنکه وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج همزمان با فصل برداشت محصول از اول مرداد  تا آخر آبان را ممنوع اعلام کرده بود اما این تاریخ به اول شهریور تا پایان آبان تغییر کرد. به گفته وی، طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی علاوه بر کاهش یک ماهه ممنوعیت واردات و تعیین اول شهریور برای آغاز این ممنوعیت، مجددا 47 روز دیگر این تاریخ تمدید شد که این امر برای تولید برنج ایرانی دردسرساز خواهد شد. اکبریان ادامه داد: براساس آمار گمرک از ابتدای سال بیش از یک میلیون تن برنج به کشور وارد شده، در حالی که کسری کشور 650 تا 700 هزار تن برآورد می‌شود. نایب‌رئیس انجمن برنج با بیان اینکه واردات بی‌رویه برنج در فصل برداشت مشکل‌ساز خواهد شد، گفت: سال 92، بیش از 2 میلیون تن برنج وارد شد که پیامد منفی این امر  برای مدت 3 الی 4 سال برنجکاران را دچار مشکل کرد. وی با اشاره به عرضه برنج‌‌های خارجی در کیسه‌‌های ایرانی بیان کرد: به‌رغم اظهارات استاندار مازندران مبنی بر ممنوعیت عرضه برنج خارجی در سایه کمبود نظارت‌ها در این استان شاهد عرضه برنج‌‌های خارجی در کیسه‌‌های ایرانی هستیم. اکبریان با بیان اینکه حمایت از برنجکاران در حد شعار باقی ماند، گفت: در پی واردات بیش از حد برنج خارجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بخش قابل توجهی از برنج ایرانی در انبارها دپو شد. نایب‌رئیس انجمن برنج ادامه داد: با توجه به آنکه برنج ایرانی سالم‌‌‌‌‌ترین و باکیفیت‌‌‌‌‌ترین برنج به شمار می‌رود، از این رو ذائقه ایرانیان به مصرف این نوع برنج تغییر کرده است که با واردات بی‌رویه نابسامانی‌‌‌هایی در بازار داخل رخ خواهد داد. وی تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوا برآورد شده است تولید برنج با کشت رتون به 2 میلیون و 300 تا 2 میلیون و 350 هزارتن برسد.
مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان  برنج نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: آمار 5 ماهه گمرک بیانگر آن است که 2 برابر سال گذشته در همین مدت، برنج وارد کشور شده است. وی افزود: کاهش تعرفه واردات برنج از 40 به 26 درصد و حذف دریافت مابه‌التفاوت 500 تومانی برای واردات هر کیلو برنج موجب شد دیگر شاهد واردات برنج از طریق کانال غیررسمی نباشیم. کشاورز ادامه داد: با توجه به نیاز کشور برآورد می‌شود حدود 500 هزارتن  دیگر برنج بعد از دوره ممنوعیت  از طریق تعاونی‌‌های مرزنشین وارد شود. وی در پاسخ به این سوال که نایب‌رئیس انجمن برنج کسری برنج کشور را 800 هزارتن اعلام کرده است، بیان کرد: بررسی سال‌‌های گذشته بازار نشان می‌دهد آمار تولید برنج داخل و کسری نیاز کشور صحیح نیست. به گفته این مقام مسؤول، تمام آحاد جامعه توان خرید برنج ایرانی با نرخ‌‌های 8، 10 و 15 هزار تومان را ندارند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه واردات بی‌رویه برنج صحت ندارد، افزود: واردات برنج در صورت نبود تقاضا برای هیچ یک از واردکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.
دست‌هایی پشت ‌پرده برنج‌‌های وارداتی آلوده است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه برنج‌‌های آلوده به چه قیمتی به کشور وارد می‌شود، گفت: نباید از جیب مردم محصولات کشاورزی بی‌کیفیت وارد کنیم. عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره واردات برنج‌‌های آلوده به کشور، گفت: ما در زمینه تامین کمی مواد غذایی در کشور با معضلی روبه‌رو نیستیم، بنابراین نباید محصولات کشاورزی  بی‌کیفیت از  جمله برنج‌‌های وارداتی را با هزینه از جیب مردم وارد کرد. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی، نظارت جامع بر وضعیت واردات برنج ندارند، تصریح کرد: چه اجباری است، برنج  وارداتی آلوده برای  تامین مواد غذایی شهروندان خریداری و وارد کشور شود؟ وی  ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های نظارتی، نظارت جامع بر وضعیت واردات بر بازار ندارند، زیرا انواع  محصولات تراریخته هم‌اکنون وارد کشور می‌شود و این موضوع به‌طور مستقیم  سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.
وی با بیان اینکه باید دید برنج‌‌های آلوده به چه  قیمتی به کشور وارد می‌شود، گفت: ورود  برنج آلوده به کشور باید متوقف شود، زیرا سلامت شهروندان بشدت در این زمینه مورد تهدید قرار می‌گیرد. پاپی‌زاده  افزود: باید مشخص شود برچه مبنایی برخی‌ واردات برنج‌‌های آلوده را به کشور برنامه‌‌ریزی می‌کنند و این در حالی است که به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت‌ پرده برنج‌‌های وارداتی آلوده است، بنابراین انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی با ورود قاطعانه  این موضوع را روشن کنند. نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  برنج ایرانی، تراریخته و آلوده به آرسنیک نیست، یادآور شد: انواع محصولات تراریخته متاسفانه در شرایطی به کشور  وارد می‌شود که نظارت جامعی برای جلوگیری از ورود این نوع محصولات در بازار اعمال نمی‌شود و این در حالی است برنج‌‌های آلوده آرسنیک‌دار نباید جایی در چرخه وارداتی برنج در کشور داشته باشد.


Page Generated in 0/0053 sec